کد خبر: ۱۳۲۷۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گیلان، کردستان و البرز

 

از تلف شدن ماهیان گرمابی در گیلان جلوگیری می‌شود


اداره کل دامپزشکی گیلان توصیه‌های بهداشتی لازم در این زمینه‌ را به پرورش‌ دهندگان اعلام کرده است.
 سرپرست دامپزشکی گیلان گفت: پرورش دهندگان ماهی باید قبل از شروع دوره‌ی پرورش در استخرهای ماهیان گرمابی اقدام به رعایت اصول صحیح بهداشتی و آماده‌سازی استخرهای پرورشی کنند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه گیلان، دکتر سهراب عاقبتی در جلسه دامپزشکی گیلان گفت: دامپزشکی گیلان جهت جلوگیری از تلفات ماهیان گرمابی طی دوره پرورش نسبت به تشریح مراحل آماده سازی استخرهای پرورشی اقدام کرده است.
وی اضافه کرد: پرورش دهندگان ماهی باید قبل از شروع دوره پرورش در استخرهای ماهیان گرمابی اقدام به رعایت اصول صحیح بهداشتی و آماده سازی استخرهای پرورشی کنند.
عاقبتی تخلیه و پاکسازی استخرها، آهک پاشی و ترمیم دیواره‌ها و شیب‌بندی کف استخرها را از دیگر اقدامات برشمرد و تصریح کرد: آهک‌پاشی کف استخرها در صورت مهیا بودن pH خاک و آب برای از بین بردن پاتوژن‌ها و میکروارگانیسم‌ها صورت می‌گیرد و این در صورتی امکان‌پذیر است که کف استخر بیش از 10 سانتیمتر لجن نداشته و اگر بیش از این مقدار باشد باید نسبت به برداشت لجن کف استخر اقدام شود.
وی خاطرنشان کرد: کوددهی اولیه اصلی‌ترین عامل باروری استخر است که باید توسط کود پایه استاندارد انجام گیرد و از دادن کود مرغی به استخر به دلیل بالا بودن میزان مواد آلی و ترکیبات نیتروژن‌دار در آن که سبب غنای بیش از حد آب و بلوم جلبکی می‌شود، خودداری کرد.
وی تاکید کرد: باید تا حد امکان استفاده از کود اوره به حداقل برسد زیرا به دلیل آزاد شدن سریع ترکیبات نیتروژن آن در آب، سبب افزایش مرگ و میر در ماهیان می‌شود.

-----------------------------------

 

تشکیل کارگروههای استانی و شهرستانی بین دامپزشکی استان و اتحادیه و تعاونیهای مرغداران استان کردستان


مدیر کل دامپزشکی استان کردستان از تشکیل کارگروههای استانی و شهرستانی به منظور همکاری و هماهنگی بین دامپزشکی و مرغداران استان خبر داد .

هدف از تشکیل این کارگروهها که اولین جلسه آن در روز چهارشنبه مورخه 22/3/92 در سطح شهرستان سقز تشکیل گردید همکاری در جهت پیشبرد برنامه های دامپزشکی در امور بررسی ، مراقبت و مبارزه با بیماریهای طیور ، هماهنگی و بهره برداری از ظرفیت های دامپزشکی و و تعاونیهای مرغداران استان بر اجرای مناسب اقدامات و ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای ، اجرای پژوهش های کاربردی و تحقیقاتی ، همکاری و تشریک مساعی در مقابله با چالش های موجود و پیش رو در صنعت طیور استان ، شناسایی نقاط قوت و ضعف صنعت طیور استان ، فراهم نمودن شرایط و بستر مناسب برای نهادینه شدن مدیریت یکپارچه تولید ، همکاری در خصوص ساماندهی واحدهای غیر مجاز و برگزاری دوره ها و کارگاههای آموزشی می باشد . همچنین با تشکیل این کارگروهها ، همکاری های بین دامپزشکی و مرغداران ساماندهی و پیشنهادات کارگروههای استانی و شهرستانی به دستگاههای ذیربط و کارگروه مرکزی ارائه و در امر سیاستگذاری مورد بهره برداری قرار می گیرد . ضمنا" در این کارگروهها از سایر دستگاههای ذیربط حسب مورد دعوت بعمل می آید.

-----------------------------------

 

بازدید روحانیون و شورای افتای کردستان از کشتارگاه صنعتی سنندج


جمعی از روحانیون، شورای افتا، ائمه جمعه و جماعات و مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در راستای نظارت بر ذبح شرعی از کشتارگاه صنعتی سنندج بازدید کردند.
مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در حاشیه این بازدید گفت: به حمد الله کشتارگاه صنعتی سنندج از نظر شرعی به طور مدافعانه مورد بازدید اعضای شورای افتا و روحانیت این مرکز قرار گرفت و ذبح دام در آن به تایید علما رسید.
حجت الاسلام محرم علی فراشی، با اشاره به اهمیت سلامت دام اظهار داشت: در کشتارگاه های صنعتی بر خلاف روش سنتی دقت بالایی بر سلامت و بهداشت دام صورت می گیرد و خط تولید با آداب اسلامی می چرخد.
وی وجود روحانیون برای ذبح شرعی را با برکت دانست و یکی از کارهای خیر را امر بر نظارت ذبح شرعی و رساندن غذای حلال به مردم بیان کرد.
 وی خطاب به ناظران ذبح شرعی گفت: دقت به وظایف خود داشته باشید و با ذبح شرعی و بعد شست و شو و طهارت کامل لاشه دام و طیور آثار معنوی آن را در جامعه خواهید دید.
ماموستا سید محمد حسینی از اعضای شورای روحانیت و افتای استان کردستان نیز گفت: تمام مقررات شرعی و فقهی در کشتارگاه های صنعتی مطابق چهارچوب ذبح شرعی رعایت می شود.
وی با تقدیر از عملکرد مسئولان این کشتارگاه و دامپزشکی استان، اذعان کرد: به اطمینان می گویم که کشتارگاه صنعتی سنندج یکی از مجهزترین واحدهای تولیدی در استان است.
مهندس حسینی، مدیر عامل کشتارگاه صنعتی سنندج نیز در حاشیه این بازدید گفت: در کشتارگاه صنعتی سنندج روزانه حدود 50 راس دام سنگین و 80 تا 100 راس دام سبک کشتار که حدود 9 تا 10 تن گوشت وارد بازار می شود.
وی تصریح کرد: کشتارگاه صنعتی سنندج از سال 81 استارت خورد که به دلیل مشکل اعتبارات تا سال 88 شاهد پیشرفت 25 درصدی این واحد تولیدی بودیم که بعد از سفر مقام معظم رهبری و تامین اعتبار در فاصله 18 ماه با تلاش شبانه روزی مسئولان از دی 89 این مجموعه به بهره برداری رسید.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: وجود سیستم های بهداشتی، تصفیه خانه بالای استاندارد موجود، سردخانه، واحد بسته بندی و واحد تبدیل ضایعات از جمله مزایا این واحد تولیدی است که با احتساب اصناف و پیمانکاران حدود 120 نفر در آن مشغول به فعالیت می باشند.

------------------------------------

 

توسط اداره کل دامپزشکی استان البرز صورت پذیرفت:
تولید 20 هزار بروشور آموزشی-ترویجی


 اداره کل دامپزشکی استان البرز از ابتدای سال جاری تاکنون اقدام به تولید 20 هزار بروشور آموزشی-ترویجی با موضوعات بیماری تب مالت، تب برفکی، شاربن و بیماری سل نموده است.
در راستای اجرای سیاستهای آموزشی و ترویجی سازمان دامپزشکی کشور و پیشگیری از بیماریهای واگیر دامی و مشترک بین انسان و حیوان 20 هزار نسخه بروشور آموزشی-ترویجی در چهار موضوع مختلف شامل: بیماری تب مالت، بیماری تب برفکی، بیماری شاربن و بیماری سل توسط اداره کل دامپزشکی استان البرز  تولید شد. گفتنی است فایل بروشور های مذکور در قسمت انتشارات پورتال اداره کل دامپزشکی استان البرز قرار دارد. در صورت تمایل به استفاده از مطالب بروشورها می توانید فایلهای مذکور را دانلود نمایید.
بخشی از مطالب مندرج در این بروشورها به شرح ذیل می باشد:

تب مالت(بروسلوز)
تب مالت یا بروسلوز یکی از مهمترین بیماریهای مشترک انسان و حیوان میباشد که علایم بالینی آن در حیوانات بیشتر به صورت سقط جنین دیده میشود. این بیماری در انسان چهره های متفاوت دارد و ممکن است باعث ایجاد انواع مختلف اختلالات در دستگاه ادرای- تناسلی، اندامهای حرکتی، سیستم قلبی-عروقی، سیستم عصبی، دستگاه گوارش، سیستم تنفسی وسیستم ایمنی بدن گردد.
 تب برفکی
بیماری تب برفکی یکی ازمهمترین بیماریهای عفونی و واگیر است که خسارات اقتصادی سنگینی را به صنعت دامداری کشور ما وارد میکند. این بیماری که دامهای زوج سم را مبتلا میکند اهمیت جهانی دارد و باعث کاهش تولید شیر در گاوهای شیری، و افت و توقف تولید در گوساله های پرواری و همچنین تلفات در گوساله ها و بره ها و بزغاله ها میگردد.
بیماری شاربن( سیاه زخم )
شاربن بیماری عفونی است که به سه شکل فوق حاد، حاد، تحت حاد بروز می نماید. فرم مزمن بیماری در حیوانات حساس به ندرت دیده میشود. در حیوانات علفخوار بویژه نشخوار کنندگان، بیماری معمولاً به شکل فوق حاد ومهلک میباشد.
بیماری سل
سل یکی از مهمترین بیماریهای عفونی و مشترک بین انسان و دام است که در اکثر نقاط دنیا شایع میباشد. عامل این بیماری در گاو گونه مایکوباکتریومبوویس میباشد که نسبت به ضد عفونی کننده ها مقاومت نسبتا بالایی دارد.
این بیماری میتواند تمام بافتهای بدن را درگیر نماید و به شکل حاد و مزمن باعث ایجاد دانه های سلی در آنها شود.


 







 

 

نظر شما
ادامه