کد خبر: ۱۳۲۶۷
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر - مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از مرگ 14 راس گوزن زرد ایرانی در منطقه حفاظت شده پارک ملی کرخه خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از واحد مرکزی خبر ، آقای لاهیجان زاده علت مرگ این گوزنها که از حیوانات در خطر انقراض هستند، را میاز بیان کرد و گفت: تا کنون  14 مورد تلفات در گونه جانوری گوزن زرد و یک مورد خرگوش گزارش شده است.

وی افزود: میاز نوعی بیماری ناشی از مگس است که روی بافت بدن حیوانات وحشی می‌نشیند و هزاران تخم روی بدن میزبان وارد می‌کند که وقوع این فرایند در مدت سه روز باعث مرگ جانور میزبان می‌شود.

لاهیجان زاده گفت: علت افزایش این مگس‌ها خشکسالی مناطق جنگلی حفاظت شده است که باید در این خصوص چاره‌ اندیشی جدی شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان با بیان اینکه برای جلوگیری از شیوع این بیماری در بین حیوانات وحشی، گروهی از کارشناسان از مرکز کشور برای رسیدگی به منطقه اعزام شده‌اند، افزود:  هم‌اکنون نیز  گروهی 10 نفره متشکل از دامپزشکان منطقه و مرکز در پارک حفاظت شده کرخه در شهرستان شوش حضور دارند.

لاهیجان‌زاده با اعلام اینکه  مگس «میاز» به جان گوزن‌های زرد خوزستان  افتاده است، گفت: این بیماری به تازگی  در بین حیوانات وحشی در پارک ملی حفاظت شده کرخه در شوش شیوع پیدا کرده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست  خوزستان افزود: با اقدامات صورت گرفته در این خصوص تاکنون  مبالغ زیادی برای تهیه دارو برای درمان حیوانات آلوده پرداخت شده است.

وی گفت:  تاکنون این بیماری در مناطق حفاظت شده مشاهده نشده بود و منشاء آن از بارندگی‌های شدید اردیبهشت‌ماه است.

شهرستان دزفول زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی محسوب می‏ شود وبه دلیل احتمال خطر انقراض این گونه جانوری نادر، 40 سال پیش چند راس گوزن زرد ایرانی از دزفول به جزیره اشک ارومیه برای تکثیر منتقل شد.

با تلاش فراوان 21  راس از نمونه های تکثیر شده گوزن زرد ایرانی در سال 87  بطور مجدد به زیستگاه اصلی شان در دزفول منتقل و در سایت پارک جنگلی دز رها سازی شد.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر اصلانی
|
-
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
0
0
رخداد تلفات در گوزن زرد ایرانی که گونه درحال انقراض می باشد آن هم به علت میاز بسیار تاسف انگیز است و تاسف انگیزتر از ان سخنان غیرکارشناسانه و متناقض رئیس اداره محیط زیست خوزستان می باشد.
- اینکه میاز در عرض 3 روز باعث مرگ شود، خشکسالی یا بارندگی شدید موجب شیوع شده است!!! گروهی از کارشناسان مرکز کشور در حال بررسی هستند ( و چرا از متخصصین دانشکده اهواز استفاده نشده است!!؟)، مبالغ زیادی در این جهت هزینه شده است!!!؟ قابل تامل می باشند.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
0
0
اقای دکتر اصلانی به اطلاع شما میرساند این منطقه قبل از زدن سد کرخه اکثر زمیناش را اب فرا میگرفت و این حیوان علاقه زیادی به شنا کردن در اب دارد و حیواناتی که در اب شنا میکنند کمتر مورد هجوم کنه ها و کک ها و سایر حشرات قرار میگیرند نمونه اش گاومیش است خیلی کمتر از گاو دچار گزش کنه ها قرار میگیرد الان هم متخصصین حیات وحش از تهران و چند استان دیگر به همراه چند دامپزشک محیط زیست تهران وشبکه دامپزشکی شوش واداره کل خوزستان متخصص بیهوشی در حال زنده گیری و درمان شبانه روزی این حیوانات میباشند به علت وسعت منطقه و پوشش گیاهی فشرده زنده گیری این حیوان کمی سخت میباشد
کریمی
|
-
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
0
0
شدیدا با نطر دکتز اصلانی موافقم.میشه از کمک دکتر اصلانی ام استفاده کنن.
دکتر امیری اذربایجان
|
-
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
0
0
بابا اینا نوشتند مشکلشون در زنده گیری حیوان و پوشش و وسعت منطقه است در درمان مشکلی ندارند
مهندس ف
|
-
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
0
0
من یک بار برای دیدن مناطق جنگی فتح المبین در مرداد ماه اوج گرما به خوزستان رفته بودم برایم جالب بود اصلا مگس وجود نداشت از اهالی پرسیدم گفتند در اوج گرما خوزستان که دما در سایه بالای 50درجه میباشد مگس خیلی کم است یا وجود ندارد و از ابان دوباره شروع به زیاد شدن میکند الان هم احتمالا هوا هنوز انقدر گرم نشده و مگس وجود دارد مدتی دیگر مگسها خیلی کم میشوند چون دمای معتدل را دوست دارند به هرحال دوستان محیط زیست و دامپزشکان عزیز موفق باشید و امید دارم هرچه زودتر تمام انها را زنده گیری کنید و درمان کنید
نظر شما
ادامه