کد خبر: ۱۳۲۴۴
حکیم مهر - دامداران همچنان از روند توزیع علوفه یارانه‌ای و تحویل شیر به کارخانه‌ها ناراضی هستند و برای تولید شیر ارزان، درخواست دارند که دولت مکانیزم دیگری تعبیه کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه دامداران اصفهان با اعلام این مطلب گفت: دامداران این استان همچنان از نحوه توزیع علوفه و خرید شیر کارخانه‌داران از آنها ناراضی هستند.

موسی رهنمایی افزود: کنسانتره نیمی از علوفه دامداران را تشکیل می‌دهد که در حال حاضر دولت برای توزیع این نوع علوفه به دامداران به دو شیوه نقدی و نسیه عمل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر دامداری بخواهد علوفه دولتی به‌صورت نسیه دریافت کند، باید ضمانت‌نامه بانکی ارائه دهد که وارد شدن در مسائل بانکی مشکلات خاص خود را دارد.

رهنمایی ادامه داد: دریافت نقدی علوفه یارانه‌دار نیز معمولاً دو ماه پس از واریز تمامی مبلغ انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: نیم دیگری از علوفه مورد نیاز دامداران خشبی است که در حال حاضر دامداران به‌صورت نقد خود آن را تهیه می‌کنند.

 

آزادسازی علوفه، قیمت هر کیلوگرم شیر خام را به 1200 تومان می‌رساند

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه دامداران اصفهان یادآور شد: دامدار مجبور است بدون قید و شرط شیر تولیدشده را در اختیار کارخانه‌ها قرار دهد، در حالی که بهای نازل آن دیرهنگام به‌دست آنها می‌رسد.

رهنمایی تأکید کرد: آزادسازی علوفه و خروج آن از حالت یارانه‌ای به دامدار اجازه می‌دهد تا در زمان مقتضی خود نسبت به تهیه آن اقدام کند.

وی اظهار داشت: اگر آزادسازی علوفه انجام شود، قیمت هر کیلوگرم شیر تولیدشده توسط دامداران یک‌هزار و 200 تومان خواهد بود. در حالی که اکنون قیمت هر کیلوگرم شیر تحویلی توسط دامدار به کارخانه‌ها 900 تومان است.

رهنمایی همچنین گفت: استان اصفهان که بزرگ‌ترین تولیدکننده شیر در کشور است، روزانه دوهزار و 500 تن شیر خام تولید می‌کند، اما دامداران آن در شرایط نامناسبی هستند و بر اساس تصمیمات جمعی آنها قرار است هیچ قراردادی با هیچ ارگانی به امضاء نرسد.

وی در ادامه افزود: طی 9 ماه گذشته، توزیع علوفه یارانه‌دار توسط دولت مناسب نبوده و دامداران به‌شدت از این روند ناراضی هستند.

 

نرخ علوفه دوبرابر شیر تولیدی

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: قیمت علوفه در کشور خشکی چون ایران به اندازه‌ای بالا است که گاهی نرخ آن دو برابر شیر تولیدی است.

رهنمایی درباره توزیع شیر فله‌ای خام در بین مردم ادامه داد: در حال حاضر فضای حاکم به‌گونه‌ای است که از ورود آزاد شیر خام فله‌ای جلوگیری می‌شود، اما در حالی که این نوع شیر سال‌ها است که توسط مردم استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر دولت بخواهد لبنیات کم‌قیمت‌تر یا ارزان در اختیار مردم بگذارد، باید مکانیزم ویژه‌ای برای روند توزیع علوفه یارانه‌ای و تحویل شیر به کارخانه‌ها تعبیه کند که در این صورت دامداران شیر ارزان‌قیمت تولید کنند و در موقع تحویل نیز به سرعت پول خود را دریافت کنند.

رهنمایی در پایان یادآور شد: دامداران اصفهانی از این پس حاضر نیستند هیچ‌گونه قراردادی برای تأمین علوفه مورد نیاز خود و در مقابل تحویل شیر تولیدی به کارخانه‌ها به امضاء برسانند زیرا دولت به تعهدات خود عمل نکرده است.

 

نظر شما
ادامه