کد خبر: ۱۳۲۲۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خواف، مه‎ولات، بم و زرند

 

افزایش ابتلای دامها به بیماری قانقاریا در اثر افزایش میزان آبهای راکد در خواف


رییس شبکه دامپزشکی خواف اظهار داشت: با توجه به افزایش میزان بارندگی در سال جاری و افزایش میزان آبهای راکد در مراتع و چراگاههای شهرستان و استفاده دامها از این آبهای راکد، میزان ابتلای دامهای سبک به این بیماری به نسبت سال گذشته افزایش داشته است.
دکتر محمد احمدی گفت: بیماری قانقاریا از طریق لارو انگلهای موجود در بدن حلزون به دام منتقل می شود که زیستگاه این حلزونها بیشتر در آبهای راکد می باشد.
وی به دامداران توصیه کرد: از مصرف آبهای راکد فاقد کیفیت برای دامها اجتناب نموده و از آبهای جاری جهت این امر استفاده نمایند.

-----------------------------------

 

بازدید مشترک دامپزشکی –شبکه بهداشت ودرمان- بازرگانی مه ولات از مراکز عرضه و فروش شیر خام


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی مه ولات با توجه به برگزاری جلسه ساماندهی بهداشتی شیر خام از مراکز عرضه و فروش شیر خام و لبنیاتی در شهر فیض آباد بازدید مشترک صورت گرفت.
رئیس شبکه دامپزشکی مه ولات گفت: در این مرحله تعداد 3 (سه)مرکز جمع آوری شیر و2 (دو) مرکز عرضه و فروش شیر و لبنیات مورد بازدید قرار گرفت
علیرضا آذری رئیس شبکه دامپزشکی مه ولات گفت: در این بازدیدها علاوه بر ارایه راهنماییهای لازم جهت تحویل و فروش نسبت به پروانه دارنمودن این واحدها –ضوابط فنی مرتبط با مکان و جانمایی-رعایت شرایط بهداشتی- داشتن کارت تندرستی-ردیابی شیر خام تحویلی از دامدارن جهت بررسی از سلامت شیر خام مورد ارزیابی قرار گرفت
در پایان این بازدید یکی از مراکز لبنیاتی به تعزیرات معرفی و یک واحد غیر مجاز جمع آوری شیر متعهد تا 10(ده) روز آینده نسبت به اقدامات لازم جهت پروانه دار نمودن واحد برابر ضوابط بهداشتی دامپزشکی اقدام نماید.

 

------------------------------------

 

بیش از 151 هزار راس دام در بم علیه انگل های خارجی سمپاشی شدند


رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بم گفت: بیش از 151 هزار راس دام سبک و سنگین در این شهرستان علیه انگل های خارجی دام سمپاشی شدند. 
'مسعود اسدی پور' در گفت و گو با ایرنا افزود: دامداران برای پیشگیری از بیماری های دامی باید اقدام به سمپاشی اماکن دامی و دام های خود کرده و از وسایل حفاظت شخصی به منظور جلوگیری از گزش کنه ها استفاده شود.
وی از سمپاشی بیش از 150 هزار مترمربع اماکن نگهداری دام خبر داد و گفت: بیماری انگلی در دام فاقد علامت خاص است اما در انسان همراه با تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی، دردهای مفصلی، خونریزی اندام های داخلی بدن و نیز مخاطات، اسهال، استفراغ خونی و خون دماغ است.
اسدی پور با تاکید بر تهیه گوشت از مراکز مجاز، افزود: گوشت پس از تهیه باید به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری و سپس اقدام به تمیز کردن و خرد کردن آن شود.
وی همچنین از شهروندان خواست از مصرف گوشت یا محصولات دامی خام و نیم پخته خودداری کنند.

----------------------------------

 

به دلیل کمبود اعتبارات و نیرو
دامپزشکی زرند در خدمات‌رسانی مشکل دارد


سرپرست شبکه دامپزشکی زرند گفت: کمبود اعتبارات، نیرو و خودروی مناسب از معضلات و مشکلات این شبکه برای خدمت‌رسانی مناسب به دامداران است.
علیرضا سلطانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زرند از آغاز فاز اول واکسیناسیون رایگان تب برفکی گاو و گوساله در شهرستان زرند در خرداد ماه سال جاری خبر داد و اظهار داشت: بیماری تب برفکی یکی از مسری‌ترین بیماری دام است که با علائمی همچون لنگش، ریزش بزاق و ایجاد جراحات در دهان و سم همراه بوده است.

وی افزود: تب برفکی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های دامی از لحاظ ضرر و زیان اقتصادی برای دامداران و صنعت دامداری است.

سلطانی بیان داشت: این طرح از تاریخ 20 خرداد آغاز و به مدت 20 روز کاری ادامه دارد و در این طرح تعداد 2 هزار رأس گاو و گوساله توسط بخش دولتی زیر پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

وی نظارت بر فعالیت اکیپ‌های مایه‌کوبی، حفظ زنجیره سرد و رعایت نکات بهداشتی در انجام واکسیناسیون را از جمله اقدامات این شبکه برای نتیجه بخش بودن هر چه بیشتر طرح عنوان کرد.

سلطانی ابراز امیدواری کرد که با انجام واکسیناسیون به موقع و رعایت مسائل قرنطینه‌ای در سال جاری هیچ‌گونه مورد بیماری در منطقه مشاهده نشود.

وی کمبود اعتبارات، نیرو و خودروی مناسب را از معضلات و مشکلات این شبکه برای خدمت‌رسانی مناسب به دامداران عنوان کرد.

 

نظر شما
ادامه