کد خبر: ۱۳۲۰۷
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر - رییس شبکه دامپزشکی شهرستان بندرانزلی گفت : این شبکه بیماری های موجود در فک خزری را ردیابی می کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، دکتر ' نوید صفرزاده ' اظهار کرد: بررسی و مبارزه با بیماری های دامی این شبکه تنها منحصر به دام و طیور اهلی نیست، بلکه بررسی اپیدمیولوژیک بسیاری از بیماری های دامی نیازمند مراقبت بیماری ها در سایر وحوش است.
وی افزود: فک خزری (Phoca caspica ) تنها پستاندار دریای خزر به دلیل تهدیدهای زیستی نظیر شکار بی رویه، تغییرات اقلیم، رقابت غذایی و شیوع بیماری ویروسی CDV (بیماری ویروسی دستمپر) و تأثیر ثانویه فعالیت های صیادی در خطر انقراض قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: از مهمترین بیماری های فک خزری می توان به دیستمپر از نوع سگ یا CDV و دیستمپر مخصوص فک یا PDV و نیز بیماری های هرپس ویروسی ، بروسلوز و نوکاردیوز اشاره نمود.
وی یادآور شد: سازمان دامپزشکی کشور تفاهم نامه ای با سازمان حفاظت محیط زیست کشور منعقد نموده تا تمامی موارد تلفات مشکوک حیوانات حیات وحش خصوصاً شغال و گرگ برای بررسی مرگ ناشی از ابتلاء به هاری نمونه برداری شود.
دکتر صفرزاده خاطرنشان کرد: شبکه دامپزشکی بندرانزلی نیز در این خصوص و در سایر موارد بیماری ها و تلفات غیر عادی در حیات وحش آماده هر نوع همکاری در حد توان خود با کارشناسان حفاظت محیط زیست است.
وی متذکر شد: در مبحث هاری در حیوانات اهلی، شاید حیوانات حیات وحش در جنگل های گیلان عامل نگهدارنده ویروس در محیط باشند که این موضوع نیاز به بررسی های بیشتر با همکاری ارگان های ذیربط مثل حفاظت محیط زیست دارد.
وی خاطرنشان کرد : بیماری مشمشه در تک سمی ها نیز از جمله بیماری های مشترک انسان و دام و مستلزم ردیابی در حیوانات حیات وحش است.
رییس شبکه دامپزشکی انزلی در ادامه خاطرنشان کرد: فک خزری از اکتبر ۲۰۰۸ در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) به عنوان گونه در خطر انقراض شناخته شده و نیازمند حمایت بین‌المللی است .
وی تصریح کرد: برخی ماهی‌گیران می ‌پندارند که فک ‌ها از ماهیان تجاری تغذیه می‌کنند، به همین سبب به محض مشاهده، فک‌ها را می‌کشند.
وی افزود: موسسه تحقیقات و بازتوانی سگ دریایی SRRC واقع در کشور هلند دارای نماینده ای در ایران است که مسوول پروژه حفاظت فک خزری در کشور محسوب می شود.
دکتر صفرزاده تصریح کرد: عمده فعالیت این موسسه در ایران انجام آزمایشات ژنتیکی برای بررسی قرابت ژنتیکی فک خزری با شش گونه دیگر دنیاست و نیز در کنار آن ایجاد گروه امداد و نجات و بیمارستان با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای مراقبت از فک های زخمی و بیمار است که در حال حاضر تنها ایستگاه آن در بندر ترکمن (ایستگاه خواجه نفس) است.
وی افزود : در تاریخ ۲۱ اردیبهشت در پی مشاهده یک لاشه فک خزری در حوالی ساحلی بشمن انزلی، با توجه به همکاری و هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست با موسسه مذکور به منظور بررسی و معاینات لازم ، به دلیل اهمیت موضوع، این شبکه نیز آمادگی خود را مبنی بر همکاری با دامپزشک و نماینده موسسه SRRC اعلام نمود و بلافاصله تیم بررسی و مراقبت خود را به محل اعزام نمود.
به گفته وی عملیات کالبدگشایی و بررسی اپیدمیولوژیکی علت مرگ و سایر معاینات انجام و نمونه برداری های لازم برای بررسی های تکمیلی به آزمایشگاه های معتبر داخل و خارج کشور ارسال شد.
دکتر صفرزاده با بیان این که بررسی های اولیه نشان می داد که فک مذکور ناخواسته در دام صیادان گرفتار و در اثر اصابت ضربه ای در ناحیه حساس بین پوزه و پیشانی تلف شده است از صیادان و مردم محلی خواست که از کشتن این حیوان کمیاب خودداری کنند.
رییس شبکه دامپزشکی انزلی از مردم خواست در صورت مشاهده لاشه فک یا حیوانات وحشی دیگر موارد را به این اداره اطلاع دهند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
0
0
سلام دكتر ...........
ایمنی پرست
|
-
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
0
0
باسلام و آرزوی موفقیت به دامپزشک ساعی و پشتیبان گونه های در معرض خطر!
کارشناس سازمان
|
-
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۳
0
0
شما لطف کنید بیماری شاربن با صد سال سابقه کار در سازمان را در گیلان انجام بدهید فک پیش کش
بشري
|
-
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
0
0
با سپاس از دكتر صفرزاده جهت استحضار همكار محترم سازمان بايد گفت اولا تعداد كانونهاي شاربن در گيلان بسيار اندك است ضمنا با بارندگي هاي مكرر امكان كنترل بيشتر بيماري وجود ندارد سوم كارشناس محترم با ارائه راه كار دامپزشكي را در كنترل بيشتر كمك كند چهارم فيلد كاري دامپزشكي انزلي بيشتر به بيماريهاي ماهيان دريايي بر مي گردد چون تعداد دام بزرگ انزلي خيلي كم است با تشكر بشري
نظر شما
ادامه