کد خبر: ۱۳۱۸۵
حکیم مهر - رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: تولید واکسن ایدز مرغی (گامبورو) کمک قابل توجهی به صنعت طیور کشور کرده و می تواند از لحظ اقتصادی بسیار تاثیر گذار باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکترهادی فامیل قدکچی گفت: تولید واکسن مهم بیماری گامبورو در مرغ برای اولین بار در ایران به عنوان یکی از معدود کشورهای تولیدکننده جهان صورت گرفته است.

وی افزود: تا قبل از خودکفایی ایران در تولید این واکسن، سالانه یک و نیم تا دو میلیارد دوز از این واکسن وارد کشور می شد که ارزش آن بالغ بر شش میلیارد تومان (حدود چهار تا شش میلیون دلار) بود.

فامیل قدکچی ادامه داد: بیماری ویروسی گامبورو سیستم دفاعی و ایمنی پرنده را از بین می برد و باعث ابتلا به انواع بیماری ها می شود اما محققان کشورمان توانستند این واکسن را تولید و از مرحله آزمایشگاهی به مرحله پایلوت و سپس مرحله صنعتی سازی برسانند و در حال حاضر نیز برای تولید انبوه این واکسن هیچ مشکلی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دانش فنی تولید واکسن گامبورو در اختیار معدود کشورهای اروپایی مانند فرانسه، هلند، آلمان و آمریکا قرار دارد که خوشبختانه دانشمندان ایرانی نیز با تلاش و همت بسیار به این دانش فنی دست یافته اند.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در ادامه سخنان خود گفت: این موسسه اکنون با تولید بیش از سه میلیارد دز واکسن طیور و 300 میلیون دز واکسن های دامی توانسته نیازهای کشور را تأمین کند.

فامیل قدکچی تصریح کرد: در حوزه واکسن و سرم های انسانی نیز این موسسه با تولید 30 میلیون دز واکسن تعهدات خود به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را عملی کرده است.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی درپایان گفت: قابلیت تبدیل نتایج تحقیقات به علم و ثروت از ویژگی های ارزشمند و رویکرد راهبردی موسسه رازی به شمار می رود.

 

 

نظر شما
ادامه