کد خبر: ۱۳۰۶۲
حکیم مهر - به دنبال رواج شدید فروش، عرضه و مصرف شیرخام فله و محصولات لبنی سنتی و نگرانی ناشی از آن، مسئولان حوزه لبنی استان از افت تولید صنعتی و بهداشتی شیر در مازندران ابراز نگرانی کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، بدنبال رواج شدید فروش، عرضه ومصرف شیر خام فله ای و محصولات لبنی سنتی و نگرانی ناشی از آن جلسه کمیته کیفیت صنعت غذای مازندران با حضور کارشناسان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی، دامپزشکی، سازمان صنعت معدن و تجارت، انجمن غذائی و دارویی مازندران، تعاونی تولیدکنندگان لبنی و انجمن کیفیت صنعت غذای استان برگزار شد.

محمد رضا میرزایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران شامگاه جمعه در این نشست اظهار داشت: با توجه به درصد میکروبی بالای شیر خام در مازندران بواسطه شرایط اقلیمی، مصرف کنندگان نباید شیر خام و فرآورده های لبنی سنتی مصرف کنند.

تهدید سلامت جامعه به مصرف شیر سنتی

وی افزود: بدلیل باورهای نادرست، تبلیغات و ذهنیتهای منفی برای محصولات لبنی کارخانه ای بویژه در دو سال گذشته و حتی طرح غیر واقعی وجود وایتکس در شیر تولیدی صنایع، متاسفانه بخش قابل توجهی از هموطنان به مصرف شیر خام و لبنیات سنتی روی آورده که این روند، سلامت جامعه را به شدت تهدید می کند.

وی به بیماریهای مشترک انسان ودام به میزان ابتلا به بیماری تب مالت در سطح استان اشاره کرد و خواستار عنایت همگانی به بهداشت وتندرستی افراد جامعه شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: گرچه ممکن است کیفیت شیر و تولیدات لبنی بخش صنعت کیفیت مورد نظر ما را نداشته باشد اما بهداشتی و از حداقل استانداردها برخوردار بوده و تحت نظارت دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و استاندارد قرار دارد. البته از مدیران و صاحبان واحدهای تولیدی لبنی نیز انتظار می رود نسبت به ارتقا کیفیت همت کنند.

رسول زاده، معاون دامپزشکی استان بیان داشت؛ فله فروشی شیر و توزیع محصولات لبنی سنتی و غیر پاستوریزه توسط دامداری های صنعتی و سنتی، بازارهای روز، فروشگاههای عرضه کننده محصولات لبنی دارای مجوز وحتی بدون مجوز، افراد دوره گرد با ماشین های سیار نگران کننده است.

وی تاکید کرد: لازم است فرهنگ سازی مصرف شیر و فراورده های لبنی پاستوریزه توسط همه دستگاهها و تشکلهای ذیربط صورت پذیرد.

مخاطره مصرف شیر و محصولات لبنی

اسماعیل خاتمی مقدم، رئیس انجمن غذایی و دارویی مازندران اعلام داشت: مصرف شیر و محصولات لبنی در آینده ای نزدیک سلامت مصرف کنندگان و خانواده ها را بطور جدی به مخاطره خواهد انداخت، بنا براین ضرورت دارد متولیان امر با جدیت این مهم را تا حصول نتیجه مثبت پیگیری و دنبال کنند.

وی افزود: از تولیدات بی کیفیت صنعتی دفاعی نداریم و حتی اصرار داریم بعد از شناسایی این گونه واحدها، در صورت وجود جلوی فعالیت آنها گرفته شود.

محمد حسین سنگ از تعاونی لبنیات استان با بیان اینکه بدلیل کم شدن نظارت از سوی ارگانهای ذیربط، شاهد توزیع گسترده شیر فله ای و تولیدات لبنی غیر بهداشتی در سطح بازار هستیم ادامه داد: آلودگیهای ثانویه برای مردم از این طریق در آینده زیاد خواهد بود.

وی گفت: در صورت عدم جلوگیری از عرضه شیر خام و محصولات لبنی غیر پاستوریزه، فروش سایر محصولات غذایی غیر بهداشتی نیز بشدت گسترش می یابد.

در این نشست تصمیم گیری شد موضوع در کارگروه سلامت استانداری استان مطرح شود.

همچنین مقرر شد هر یک از دستگاه ها و تشکل ها متناسب با وظایف و اختیارات خود اقدامات لازم را بعمل آورند بالاخص ازاتحادیه اصناف، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی کمک گرفته شود.

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه