کد خبر: ۱۲۹۹۷
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
با توجه به مخاطرات بهداشتی احتمالی، بهتر است مسوولان پایلوت مصرف شیر خام باشند نه مردم و اگر به نتایج مناسبی دست یافتند آنگاه توزیع شیر خام را در میان مردم رواج دهند/ این خبر در حالی منتشر شد که دکتر محسن مشکوة در گفت و گو با خبرگزاری ایانا به این مطلب واکنش نشان داد. وی بجای آنکه از دلیل عدم نظارت دامپزشکی بر مراکز عرضه شیر فله بگوید از دیگران پرسید چرا به فروش غیررسمی شیر فله خرده نمی‌گیرند!...
nuil

حکیم مهر - خبرگزاری ایسنا، یکشنبه 29 اردیبهشت ماه به نقل از مدیرمسئول حکیم مهر در خبری با عنوان " مسوولان، پایلوت مصرف شیر خام باشند نه مردم! " نوشت :

" مدیر مسوول مرکز مجازی پژوهشهای راهبردی دامپزشکی گفت: طرح توزیع شیر خام در صورت غفلت بهداشتی عواقب خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر محمد لطفی‎زاده با اشاره به تصمیم مسوولان در اجرای این طرح بصورت پایلوت در استان خراسان رضوی افزود: با توجه به مخاطرات بهداشتی احتمالی، بهتر است مسوولان پایلوت مصرف شیر خام باشند نه مردم و اگر به نتایج مناسبی دست یافتند آنگاه توزیع شیر خام را در میان مردم رواج دهند.

این دامپزشک و پژوهشگر بهداشت عمومی درباره تفاوت شیر خام و پاستوریزه هم گفت: حدود 30 بیماری از طریق شیر خام به انسان منتقل می‎شود و به این دلیل باید به پاستوریزاسیون به عنوان روشی مطمئن برای سالم‎سازی شیر اعتماد کرد.

لطفی‎زاده ادامه داد: برخی مردم تصور می‎کنند اگر شیر خام را بجوشانند از شیر پاستوریزه بهتر است، در حالی که در جریان جوشاندن طولانی مدت شیر خام، عوامل مغذی تحت تأثیر قرار می‎گیرند اما در پاستوریزاسیون طی زمانی کوتاه حرارت غیرمستقیم به شیر داده می‎شود تا عوامل میکروبی بیماریزا نظیر عامل تب مالت از بین بروند.

وی درباره شیرهای استریلیزه با رد شایعه استفاده از مواد نگهدارنده در تولید آنها اظهار کرد : این شیرها که حرارت بالاتری در زمان کوتاه‎تر می‎بینند فاقد هرگونه عامل میکروبی اعم از بیماریزا و غیربیماریزا هستند و به همین دلیل می‎توان آنها را خارج از یخچال نگهداری کرد.

لطفی‎زاده در پایان ابراز امیدواری کرد: مسوولان سازمان دامپزشکی تصمیم کارشناسانه و منطقی در طرح پیشنهادی توزیع شیر خام از سوی دامداران اتخاذ و از غفلت بهداشتی در این مساله بطور جدی جلوگیری کنند.

 

این خبر در حالی منتشر شد که دکتر محسن مشکوة در گفت و گو با خبرگزاری ایانا به این مطلب واکنش نشان داد. وی بجای آنکه از دلیل عدم نظارت دامپزشکی بر مراکز عرضه شیر فله بگوید از دیگران پرسید چرا به فروش غیررسمی شیر فله خرده نمی‌گیرند!

متن گفتگوی دکتر مشکوة با خبرگزاری ایانا با عنوان " موضوع عرضه شیر خام مسکوت ماند/ پایلوت به معنی آزمایش مردم نیست " بدین شرح است :

"

مسئولان به مسائل بهداشتی جامعه اهمیت می‌دهند و قرار نیست با اجرای پایلوت عرضه شیر خام در استان خراسان، مردم مورد آزمایش قرار گیرند.

 

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب درباره درج خبری با موضوع "بهتر است در زمینه عرضه شیر خام مسئولان مورد آزمایش قرار گیرند" گفت: مسائل بهداشتی جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است و مسئولان کشوری نیز به این موضوع توجه دارند.

دکتر محسن مشکات افزود: متأسفانه عرضه فله‌ای شیر خام به مبحثی تبدیل شده که افراد و بخش‌های مختلف که حتی ممکن است صاحب‌نظر نباشند، به آن دامن می‌زنند.

وی خاطرنشان کرد: چرا مردم و بخش‌های مختلف به فروشگاه‌هایی که به‌صورت غیررسمی اقدام به فروش شیر فله‌ای می‌کنند، خرده نمی‌گیرند.

مشکات ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور شرایط ویژه‌ای را برای گاوداری‌هایی که قرار بود شیر خام فله‌ای عرضه کنند، تعریف کرده است، به‌گونه‌ای که باید طی دو سال گذشته این گاوداری‌ها از بیماری‌های سل و بروسلوز پاک بوده و شیر تولیدی آنها دارای بار میکروبی بسیار پایینی باشد.

وی تصریح کرد: قابل قبول بودن شرایط بهداشتی گاوداری و سایر تجهیزات لازم برای بسته‌بندی و همچنین عرضه شیر خام در مراکزی خاص و تحت نظارت از شرایطی است که سازمان دامپزشکی تعریف کرده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: در حال حاضر به‌دلیل نازک‌بینی‌هایی که در موضوع شیر خام از سوی مراجع و مراکز مختلف اعمال شده است، موضوع عرضه این فرآورده پروتئینی مسکوت ماند و در حال حاضر هیچ پیگیری‌ای انجام نمی‌شود.

مشکات درباره بیماری‌های شایع در بخش‌های دام، طیور و آبزیان تأکید کرد: در حال حاضر شرایط فارم‌های مختلف آرام است و مشکل خاص و اپیدمی جدیدی نیز وجود ندارد.

وی اظهار داشت: هرساله با گرم شدن هوا در فصول اردیبهشت، احتمال شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو می‌رود که ناقل آن کنه‌ها هستند.

مشکات همچنین گفت: سم‌پاشی و رعایت موازین بهداشتی از مواردی است که برای محافظت انسان‌ها توصیه شده است.

این مسئول در سازمان دامپزشکی در ادامه افزود: جوامع در معرض خطر ازجمله کسانی که با کشتار دام سر و کار دارند و همچنین دلالان و کسانی که به‌گونه‌ای با دام در ارتباط هستند، باید بدانند که رعایت موازین بهداشتی لازم و ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی‌های مختلفی برای مقابله با این بیماری و سایر بیماری‌های مشابه اعلام شده است.

مشکات در پایان یادآور شد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سوش‌های مختلف در کشور تحت مراقبت است و در حال حاضر رخداد غیرعادی وجود ندارد."

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
کارشناس سازمان
|
-
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
0
0
خدا پدر این آقای دکتر مشکات را بیامرزد که برای هر دردی دوایی دارد و برای هر مشکلی راه حل آماده همراه با دلایل متقن و مستدل دارد!!!واقعا چه کسی غیر از ایشان میتواند در آن واحد هم از ضرورت بهداشت جامعه دفاع کند و هم از توزیع شیر فله؟؟!!معروف است که خداوند انسان را آفرید و انسان هم توجیح را آفرید.واقعا اگر خداوند به انسان این قدرت عظیم را عطا نکرده بود چگونه و چه کسی یارای دفاع از واردات تخم مرغ هندی،گوشت تازه پاکستانی،دام زنده افغانستانی،گوسفند ارمنستانی و....را داشت؟؟!!همین یکهفته پیش بود که خبر مصاحبه آن استاد بازنشسته دانشگاه در این سایت خبری درج شد که گوشتهای گاومیش های هندی کاملا بهداشتی اند و هیچ خطری برای مصرف خانوار ندارند.یقینا این اظهار نظر زمینه سازی برای حضور گوشت هندی بر سر سفره مردم ایران است و بی شک از همین الان معاونت محترم بهداشتی سازمان دلایل و توجیهات گامل و جامعی را اندر فواید و منافع گوشت هندی آماده نموده اند که انشالله به محض هرگونه سوال یا اشکال در این رابطه مطرح خواهند نمود.خداوند سایه چنین افراد فرهیخته و عالم به علوم جدیده و غریبه زمان را از سر ما و از سر سازمان ما و از سر مردم ما کم نکند.
همكار دامپزشك
|
-
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
0
0
بنده هم با نظر كارشناس محترم سازمان موافقم. به راستي كه چرا در عرصه بهداشت به جاي پيشرفت مي بايست پسرفت داشت. جدا جاي تامل دارد.
ناشناس
|
-
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
0
0
پایلوت یعنی چی؟
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
0
0
البته بنده با شنیدن این حرف آن معاون محترم سازمان دامپزشکی، یاد داستان معروف ((من غلام توام، نه غلام بادمجان بورانی))!! افتادم. ظاهرا در سطوح بالا تصمیم مقتضی گرفته شده و قرار است شیر خام به هر نحو ممکن سر سفره اقشار آسیب پذیر بیاید تا بالاخره ایشان نیز لبی به شیر زده باشند. حالا عزیزان سازمان هم در مقام توجیه موضوع هستند. چاره ای هم ندارند، توجیه نکنند، باید کنار بروند، نفر بعدی می آید، توجیه می کند!!
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
0
0
....... آقاي دكتر مشكات ايشان را نبايد مسئول بهداشت مردم دانست ........مجوز ميدهند و ......... بسي جاي تاسف براي سازمان- همكار
مصرف کننده
|
-
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
0
0
آقای دکتر دستور تا کی باید امورات بهداشتی مردم دست چنین مدیرانی باشد؟ بهتر نیست که یک خانه تکانی اساسی در سطح مدیران سازمان انجام گیرد؟
....
|
-
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
0
0
جناب آقای دکتر مشکات از مدیران نمونه کشوری است و قطعا هر اقدامی که بکند به صلاح مردم جامعه می باشد.
همكار
|
-
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
0
0
واي به حال مردم و مملكت و سازمان دامپزشكي با اين مديران نمونه !!!!!!!!
ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
0
0
آقاي دكتر مشكات خود از وضعيت .....گسترش بيماري سل و بروسلوز به خوبي خبر دارند چون مسئوليت مستقيم آن را به عهده دارند حال چگونه است كه بجاي پاسخگو بودن در اين زمينه با كمال تعجب به {دفاع از} فروش شير خام رو آورده اند. .....و نهايتا ابتلا آنها ميشوند آيابراستي ايشان دكتر دامپزشك هستند؟؟- دامپزشك
دکتر سهیل هاشمی
|
-
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
0
0
با سلام..
من واقعا متوجه نمی شوم...یک راه هم که پیدا شده...تا با سود جویی این کارخانه ها نه پول گاودار را بموقع میدن....نه به قیمت می خرند..اما با قیمیت های گزاف به مردم می فروشند ..مقابله به مثل کرد..را این قدر بزرگ میکنید... این کارخانه ها با این روش گاودار رو بیچاره کردند.... شر ی بی کیفیت گران به دست مردم می رسه...اما گاودار ه بی نوا این وسط هیچی .....
دکتر سهیل هاشمی
|
-
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
0
0
خطر انتقال بیماری بی شک جدی است..اما میشود یک تلنگری به کارحانه ها زد....پاستوریزه کردن شیر ..طبق مقررات وزارت بهداشت... ..خلاصه باید یک حرکتی کرد..
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
0
0
همكار محترم چطور است براي تلنگر زدن به صاحبان كشتارگاههاي صنعتي اجازه كشتار دام را در خارج از كشتارگاه بدهيم و يا براي تلنگر زدن به كشورهايي مثل برزيل و استراليا از آفريقا گوشت وارد كنيم !!!. سازمان دامپزشكي اگر دنبال حمايت از دامداران است بهتر است جلوي واردات بي رويه شير خشك و گوشت گاوميش هندي را بگيرد ........- همكار
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
0
0
بزرگترین و اولین انجمن مجازی دامپزشکان ایرانی
ب مدد دوست خوبمون مجتبی رمضان خانی عزیز
همزمان با روز عید سعید فطر افتتاح شد...
از تمامی دوستان علاقه مند دعوت ب همکاری میشود...
مچکرم...

Vvma.iR
نظر شما
ادامه