کد خبر: ۱۲۸۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
عده زیادی با عقیم سازی و راحت کردن حیوانات در ایران مخالف هستند/ سیستم باغ وحش ما هر کی هر کی است! / رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برای تشکیل کمیته Ethics به ما خندید و گفت نه ! / نمی‎دانم چرا خروس سپید به کسی داده‎اند که اینهمه پشت سر انجمن صحبت کرده است؟!...

مشروح گفتگو با دکتر سید جاوید آل داود + عکس

 رئیس انجمن حمایت از حیوانات -  بخش دوم و پایانی

 

دکتر سید جاوید آل داود :

-           در سیستم دولتی تمایلی برای نگهداری حیوانات بی‌سرپرست در پناهگاهها وجود ندارد

-          نگهداری حیوان در پناهگاه برای همیشه کار درستی نیست

-          واگذاری سگ راحت و واگذاری گربه با مشکل همراه است!

-          عده زیادی با عقیم سازی و راحت کردن حیوانات در ایران مخالف هستند!

-          با راحت کردن حیوانات بی‌سرپرست مبتلا به بیماریهای لاعلاج موافقم

-          طرح زنده‎گیری حیوانات ولگرد از سوی وزیر کشور ابلاغ شده است و از بهمن لازم الاجرا است

-          شهرداری تهران به حرف سازمان شهرداریها و دهداریها در بحث زنده‌گیری حیوانات گوش نمی‎کند!

-          سیستم باغ وحش ما هر کی هر کی است!

-          پرنده باغ وحش را با بال شکسته بیرون انداخته بودند!

-          روشهای تربیت قدیمی نظیر کتک زدن حیوانات برای سیرک قابل قبول نیست

-          اگر در برگزاری سیرک و نگهداری حیوانات و تربیت آنها شرایط استاندارد رعایت شود قابل قبول است

-          چرا سازمان حفاظت محیط زیست مجوز فعل حرام صادر می‎کند؟!

-          از سازمان حفاظت محیط زیست خواسته‎ایم مجوزهای شکار سال 89 را به ما بفروشد و آن سال، بدون شکار باشد

-          رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برای تشکیل کمیته Ethics به ما خندید و گفت نه !

-          کدهای اخلاقی را وزارت بهداشت استقبال کرد و الآن عمل می‎شود ولی متأسفانه دامپزشکی خیر!!!

-          در مورد پیشگویی زلزله با استفاده از حیوانات هم در گروه پژوهشی دانشکده به من خندیدند و بعد مؤسسه ژئوفیزیک استقبال کرد و کارگروه رفتارشناسی تأسیس شد

-          گاهی بالاتر از قانون سوء استفاده می‌کنیم و تذکر نسبت به حمایت از حیوانات می‎دهیم

-          نمی‎دانم چرا خروس سپید به کسی داده‎اند که اینهمه پشت سر انجمن صحبت کرده است؟!

 

 

حکیم مهر : در بحث ایجاد محل‌هایی برای نگهداری حیوانات بی‍سرپرست چرا توفیقی حاصل نمی‌شود؟

در سیستم‌های دولتی اولاً تا بخواهیم یک مدیر را توجیه کنیم عوض می‌شود و ثانیاً تمایلی هم برای اینکار وجود ندارد. حتی ما پیشنهاد کردیم حاضریم رایگان حیوانات ولگرد را جمع‌آوری و نگهداری کنیم. گفتند نمی‌‌شود و مردم شکایت می‌کنند. گفتیم دو منطقه را آزمایشی شش ماه به ما بدهید و اگر در آن محل نگهداری کردیم و شکایتی نشد ادامه بدهیم. باز هم قبول نکردند! البته یک نفر هم در شهرداری به ما گفت اشکال کارتان این است که می‌گویید رایگان ، چون باید یک پولی در میان باشد که مقداری هم برای ایجاد انگیزه سهم مثلاً شهرداری بشود! در شهرستانهای مختلف خودمان هم در کرج یا مشهد تجربیاتی داشته‌ایم. منتها اینکه حیوانی دائم العمر یک جا بماند کار درستی نیست. اخیراً یک گربه نابینا آورده بودند و می‌پرسیدند جایی نیست که ما این را نگه داریم؟! من گفتم که این نگهداری دیگر پناهگاه نیست. زندان ابد برای حیوان است! و باید دور خودش بچرخد. حیوان محبت و رسیدگی می‌خواهد. مثلاً در پناهگاه ونکوور (کانادا) حداکثر یک هفته حیوان را نگه می‌دارند و بعد آگهی می‌دهند اگر بتوانند واگذار می‎کنند و اگر نتوانند حیوان را می‌کشند! اینجا اگر بگویید یک سگی فلج و مریض است و حالا راحتش کنیم یک عده صدایشان درمی‎آید که نه !!! نمی‎‌توانیم اینکار را بکنیم. و راجع به این موضوع با خیلی از اعضای خودمان هم مشکل داریم! در دنیا این مسئله جاافتاده ولی اینجا یک عده زیادی معتقدند حتی اگر حیوانی فلج است باز نگهداری شود. خوب اگر حیوانی فلج است ، پا را به زمین می‌کشد و زخم می‎شود و باید به آن رسیدگی بشود! حتی در کشورمان عده‎ای با عقیم‎سازی هم مخالفند و می‌گویند چرا نمی‎گذارید حیوان زندگی طبیعی داشته باشد. ضمناً در مورد سگ با کانالهای قوی که داریم مشکل واگذاری نداریم و تقریباً سگی نداریم که داوطلب نداشته باشد اما در مورد گربه میزان واگذاری از عرضه بیشتر است و مشکل داریم.

حکیم مهر : شما خودتان با عقیم‌سازی حیوانات برای کنترل جمعیت و راحت کردن (Euthanasia) موافقید؟

بله. اگر شرایطش باشد...

حکیم مهر : البته ایده‌آل این است که اگر حیوان را می‌‎شود درمان کرد و نگهداشت نباید به سمت راحت‌کردن حیوان رفت! و منظورتان این نیست که هر حیوان مریضی را بکشیم؟!

نه، بیماریهای لاعلاج که رفرانس به ما می‌گوید. حیوانی که فلج شده یا نخاعش قطع شده حالا در انسان هم نمی‎‌شود کاری کرد چه برسد در مورد حیوان. البته اگر کسی می‌تواند این حیوانات را هم نگه دارد اشکالی ندارد. میل خودش است. اما اگر کسی نیست که نگهداری کند و قرار باشد حیوان را در باغی رها کنیم و پا را روی زمین بکشد و زخم بشود و نتواند مدفوع یا ادرار کند چه معنی دارد که نگهداری شود؟! آدمها هم با این وضعیت روزی بیست بار آرزوی مرگ می‎کنند!

حکیم مهر : شهرداری تهران و برخی شهرها با سلاح گرم به حیوانات ولگرد شلیک می‌کنند. اولاً این مسئله را با توجه به اطلاعاتی که دارید تأیید می‎کنید و ثانیاً چه واکنشی در قبال این کار نشان داده‌اید؟

بله. قسمت اجرائیات شهرداری که نیروی انتظامی هستند شب‌ها به خیابان می‌آیند و اسلحه دست نیروی انتظامی است و نه شهرداری و این کار را انجام می‎دهند. انجمن عضو شورایی به نام شورای مبارزه با حیوانات موذی در وزارت کشور است و طرح عقیم‌سازی و زنده‌گیری حیوانات را ارائه کردیم و موافقت هم شد اما در موقع اجرا به مشکل خورد. الآن سازمان شهرداریها و دهداریهای کشور مسئول است و طرح زنده‌گیری حیوانات بی‌صاحب هم تصویب شده است. در بهمن ماه سال گذشته به امضای وزیر کشور رسید و به همه کشور ابلاغ شد. یک سال به شهرداریهای کشور برای تهیه تجهیزات مثل لباس ، ماشین ، تور ، تفنگ بیهوشی و غیره مهلت داده شد. از همان ابتدا به ما گفتند که شهرداری تهران زیربلیط سازمان شهرداریها نمی‎رود و لابد زورش زیاد است که به حرف آنها گوش نمی‎کند! بعضی شهرداریهای شهرها اقدام کردند و قانوناً باید از بهمن امسال روش زنده‌گیری جایگزین بشود اما بعید است که به دلیل عدم فعالیت قابل توجه در آماده سازی این طرح به این زودی عملی شود.

حکیم مهر : با فرض اجرای این طرح ، بعد از زنده‌گیری حیوان را چکار می‎کنند؟!

مطابق این طرح قرار است در یک فضایی بیاورند و حیوانات سالم را از غیرسالم تفکیک کنند و مثلاً بیماریهای لاعلاج و سن بالا و غیره و یکسری به هرحال به سمت اتلاف با داروی بیهوشی و غیره می‌روند. آنهایی که قابل نگهداری باشند واکسن و قلاده توسط سازمان دامپزشکی می‎خورند و آماده واگذاری به افراد داوطلب می‌شوند.

حکیم مهر : الآن که این اتفاق نمی‌افتد؟!

مشهد مثلاً این کار را می‎کردند از سالهای قبل و الآن هم بصورت یک شرکت خصوصی این کار را انجام می‎دهند. اصولاً قرار است شرکت‎های خصوصی این کار را انجام بدهند.

حکیم مهر : شما انتقاداتی به وضعیت باغ وحش‌ها داشته‎اید. در این زمینه توضیح می‌فرمایید؟

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
dooni66
|
-
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۶
0
1
برای من جالبه که این مصاحبه....آقای دکتر آل داوود البته از فعالین این رشته هستند اما دلیل نمیشه که هر صحبتی از سمت ایشون پذیرفته شده باشه..... اگر لطف کنن و اون شرکت خصوصی که تو مشهد زنده گیری میکنه و واگذار میکنه رو به بنده معرفی کنن ممنونشون میشم....اگر منظورشون نمایندگی انجمن در مشهد هست که من نزدیک 3 ساله عضوشم و هیچ حرکت خاصی تا بهحال ازش ندیدم.... یه عده گربه باز که دور هم جمع شدن و کار مهمی هم انجام نمیدن.....(من خودم جزوشون هستم پس هر چیزی که میگم شامل حال خودمم میشه)
جالبه که از خانم فتوره چی انتقاد کرده بودن که پشت سر انجمن حرف زده اند..... من هم گفته ام ....بسیاری دیگر هم گفته اند....یادمه اون وقتها که ما در سایت انجمن فعالیت میردیم هر حرفی میزدیم به وسیله ی آقای دکتر جوالچی که نماینده ی همین دکتر آل داووود بودند بلافاصله سانسور میشد....خیلی از مدیران اونجا حیوون باز بودن...یکیشون شاهین و قرقی و عقاب باز بود....یکی دیگه دلال بود به خود منم میگفت که فلان حیوون رو دارم و ال و بل....... به خاطر به دست آوردن مدیریت یک ان جی او که نباید این ادا اطوار ها رو راه انداخت....همه ی حامیان حقیقی اون زمان از سایت شاکی بودن..... الان هم که همه پخش و پلا شدن....مثلا من خودم در پرشین پت کار میکنم و فوق العاده از کارم اینجا راضیم.....
آقای دکتر لطفا یکم به خودتون بیاین..... دور شمارو عده ای گرفتن و هی دارن رئیس انجم رئیس انجمن میکنن. در حالیکه باید اینو بدونید که انجمن شما با وجود حامیانی مثل خانم فتوره چی و آقای فلانی و بهمانی برپاست..... اگر کسانی نباشند ه از گربه های بی سرپرست نگهداری کنند شما نمیتونید برید و به انقراض یوز ایرانی اعتراض کنید...انجمن مثل یک هرمه که شما در راسش ایستادید اما اگه اون همه لایه های زیری نباشن که کارهای اولیه رو بکنن شما هم نمیتونید اون بالا بایستید و برای حمایت از حیوانات شعار بدین.....

نمایندگی انجمن در مشهد
|
-
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۰
0
0
ضمن ساس از توجه dooni66 گرامی.منظور شما از حرکت خاص خیلی کلی است.لطف کنید درمورد انتظاراتتان بیشتر توضیح فرمائید تا به صورت موردی پاسخ آن ارائه گردد....البته شما همکاری هایی با انجمن داشته اید که قابل ذکر است.ضمنا به طلاع می رساند آن شرکت خصوصی که سگهای ولگرد را جمع آوری می کند هیچ ارتباطی با انجمن ندارد که بخواهیم سگی را واگذار کنیم!
dooni66
|
-
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۹
0
0
شما چند تا از فعالیت های این انجمن را بفرمایید که دوستان هم بدانند ! همانهایی که به نر شما خاص می آید را بفرمایید ! اگر منظورتان آن سی دی پر اشکال بر علیه گوشت خواری است یا مثلا واگذاری 3 تا بچه گربه ؟ کدام یک را حرکت مهمی محسوب میفرمایید ؟

این از خصوصیات انجمن است که کارهای دیگران را به خودشان نسبت میدهند ، آقای دکتر آل داوود هم نفرموده اند که این شرکت به انجمن ربطی دارد اما شاید برای خواننده ایجاد ابهام میشد که من بر طرفش کردم !

جالبه که شما به هیچ کدام از انتقاد های دیگر من پاسخی نداده اید ؟؟؟؟ !!!
دوریس
|
-
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
0
0
اقای دکترجاوید ال داود شماهم کم پشت سرخانم فتوره چی حرف نزدید توهمین مصاحبه اگرکم کاری می کنید ودنبال فقط تایتل رئیس انجمن هستید بماند شماخودتون دائما درمورد تلف کردن حیوانات مصدوم ومشکل دارصحبت می کنید وانگاردستورمرک حیوان به دست شماست شماچه می دانید که اگران حیوان زبان بسته زبان داشت راضی به کشتنش بادارو نمی شد مثل ادمها بااین حساب هرکسی که ناتوانه باید کشت اول بروید به عنوان یک دامپزشک مطالعه کنید وببینید درکشوری که من زندگی می کنم تمام حیوانات بخصوص سگ ها می توانند حتی وکیل داشته باشند انوقت شما دم ازمعدو م کردن ومرگ حیوان زبان بسته به لحاظ نداشتن سلامت می گویید مرگ دست خداست نه شما ودیگران انهایی هم که پوست گربه رازنده زنده می کنند باشمافرق چندانی ندارند انهاهم عمل کردروانی وبیمارگونشان راطوردیگری توحیج می کنند کشتن هرحیوانی به هردلیلی کارشنیع و کثیفیه ارزوی توفیق برای شما وخانم فتوره چی وتمامی کسانی که برای نجات حیوانات ازدست دیکرحیوانات انسان نما تلاش می کنند.
صفر علی رستمی
|
Armenia
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
0
0
با سلام و احترام مطالب شما(سید جاوید آل داوود) را در روزنامه شهروند خواندم جوابیه مطلب تخصصی،کارشناسانه و قاطع بود.انتظار از مسئولان ارشد مملکتی با قانون شکنان برخورد جدی نمایند.
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
0
سلام با احترام‌می خواستم بدونم چطور می تونم در مورد نجات یک سگ از بیماری کمک بگیرم تورو خدا کمک کنید این سگ به سختی راه میره و داره عذاب می کشه از عزیزانی که حمایتگر حیوانات هستن کمک می خوام ممنون میشم پاسخ بدید.
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
اینکه اینقدر راحت حرف از مرگ حیوون زبون بسته از دهان رییس انجمن حمایت از حیوانات میشه جای بسی شگفتیه !!! شما مگه خدا هستید ؟ خدا جون داده. شما مگه اختیار دار جون حیوون هستید که خیلی راحت میگید خلاصش کنید !!!! قانون بد ، بده. چه تو کانادا اجرا بشه چه تو اروپا یا هر جای دیگه. شما باید شرایط راحتی اون حیوون زخمی و زجر کشیده رو فراهم کنی نه شرایط مرگش. دوره اخر الزمون شده
نظر شما
ادامه