کد خبر: ۱۲۴۵۰
حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به نامطلوب بودن وضعیت کشتارگاه‌های استان کرمان گفت: بدون تامین محیط کشتارگاهی مناسب امکان تامین کامل بهداشت گوشت میسر نیست.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دکتر بیژن دهقانی اظهار داشت: ضعف شدید اعتبارات عمرانی و جاری و کمبود نیروهای فنی، تجهیزات و خودروی مورد نیاز، همچنین ضعف ساختارهای تولید در پرورش انواع دام و طیور و سنتی بودن سیستم استحصال و توزیع گوشت از مهمترین چالش‌های موجود دامپزشکی است.
وی افزود: بدون اصلاح این ساختارها نمی‌توان به اهداف مورد نظر در بهداشت دام و فرآورده‌های خام دامی رسید.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: تهیه گوشت مصرفی مراکزی مانند رستوران‌ها، چلوکبابی‌ها، پیتزافروشی‌ها و اماکن مشابه باید طی فرایندی توسط ارگان‌های مسئول نظام‌مند شود.
دهقانی ابراز داشت: باید طی جلسات مشترک با مرکز بهداشت فرآیند مشخصی برای نظارت بر مراحل تهیه، نگهداری و مصرف گوشت این مراکز تعریف شود.
وی با اشاره به اینکه چوبداران و قصابان، نخستین و مهم‌ترین مشکل و عامل ایجاد اشکال در مسیر ساختارهای توزیعی هستند، تصریح کرد: این روند باید به گونه‌ای اصلاح شود که در کشتارگاه‌ها افراد مشخصی با دانش و صلاحیت لازم اقدام به کشتار دام کنند و قصاب فقط باید اقدام به فروش گوشت کند.
این مسئول عنوان کرد: حمل فرآورده‌های گوشتی باید از طریق خودروهای حمل و انتقال فرآورده‌های دامی و مجهز به تجهیزات سرمایشی صورت گیرد.
دهقانی افزود: مردم و صاحبان فست‌فودها و رستوران‌ها باید برای تهیه گوشت قرمز مورد نیاز خود به سمت خرید گوشت چرخی و غیر چرخی بسته‌بندی سوق داده شوند و از کالاهای دارای مهر بهداشت استفاده کنند.
وی کشتار خارج از کشتارگاه را یکی از مهم‌ترین راه‌های ابتلا انسان به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دانست و گفت: کشتار دام در معابر هم برای فرد کشتارکننده و هم برای تمام افراد جامعه خطرآفرین است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ابراز داشت: در صورت تمایل به خرید گوشت دقت کنید که گوشت دارای مهر و لیبل دامپزشکی بوده و فرآورده‌های خام دامی از مراکز  معتبر خریداری شود.
دهقانی بیان کرد: حساس‌ترین بخش روند تولید بهداشتی گوشت رعایت بهداشت در مراحل کشتار دام و طیور است و اگر کشتارگاه‌های استان کرمان ساختار بهداشتی لازم را نداشته باشند، تمام زحمات و هزینه‌های صرف شده برای سلامت دام از بین می‌رود.
وی با اشاره به نامطلوب بودن وضعیت کشتارگاه‌های استان کرمان ابراز داشت: بدون تامین محیط کشتارگاهی مناسب امکان تامین کامل بهداشت گوشت میسر نیست و شهرداری‌ها و ارگان‌های مسئول باید در روند بهسازی این اماکن تلاش بیشتری کنند.
وی با اشاره به این نکته که ایجاد کشتارگاه‌های بهداشتی و راه‌اندازی صنایع وابسته مانند بسته‌بندی انواع آلایش خوراکی دام همچنین عرضه گوشت به سایر استان‌ها می‌تواند مشکل اقتصادی نبودن کشتارگاه‌ها را رفع و به سمت درآمدزایی برای شهر خود حرکت کند، تصریح کرد: فرآوری آلایش‌های غیر خوراکی دام در کشتارگاه‌ها نیز یکی از تجارت‌های پر سود در دنیای امروز است که در کشور ما به آن بهاء داده نمی‌شود.
دهقانی یکی از قطب‌های مهم تامین گوشت کشور را یکی از بهترین مسیرهای دستیابی به اهداف اشتغالزایی استان عنوان و ابراز داشت: در صورت تحقق این امر یک چرخه از مشاغل جدید شامل پرورش دهندگان دام و طیور، تولیدکنندگان انواع علوفه، دان و مکمل‌های غذایی، کارگران کشتارگاه‌ها و صنایع وابسته مانند بسته‌بندی، حمل و عرضه گوشت در استان کرمان ایجاد می‌شود که می‌تواند کمک بزرگی به توسعه اشتغال استان کند.
نظر شما
ادامه