کد خبر: ۱۲۴۱۱

حکیم مهر - "زندگی پرندگان” مستندی درباره طبیعت است. این مجموعه که دیوید آتنبورگ آن را نوشته و اجرا کرده است برای اولین بار در تاریخ ۲۱ اکتبر سال ۱۹۹۸ در بریتانیا به نمایش در آمد. سومین اثر دیوید آتنبورگ، مطالعه ای بر تکامل و عادات پرندگان، از بررسی های تخصصی او در ادامه ی سه گانه بزرگ او زندگی روی زمین است. هر یک از این ۱۰ اپیزود ۵۰ دقیقه ای به این امر میپردازد که چگونه گونه های مختلف پرندگان با جنبه متفاوتی از حضور روز به روز خود در جهان روبرو می شوند.

این مجموعه با همکاری شبکه جهانی بی بی سی آمریکا و پی بی اس تولید شد. تهیه کننده اجرایی این مجموعه مایک سالیسبری و تنظیم کننده موسیقی متن آن یان باچر و ستیون فاکس میباشند. این مجموعه به عنوان بخشی از سری برنامه های "زندگی” آتنبورگ پس از "زندگی خصوصی گیاهان” و پیش از "زندگی پستانداران” تولید شد. پیش از اکران "زندگی پستانداران”، دیوید آتنبورگ "وضعیت سیاره” (۲۰۰۰) را عرضه کرد و "سیاره آبی”(۲۰۰۱) را نیز روایت کرد.


دیوید آتنبورگ طبیعت گرا در مجموعه برنامه های معتبر خود در مورد رنگارنگ ترین، محبوب ترین و سازگارترین موجودات روی زمین، این کره خاکی را می پیماید و در ۴۲ کشور بیش از ۳۰۰ گونه مختلف از پرندگان را مطالعه می کند. به کمک مهارت های ممتاز بسیاری از بهترین زنان و مردان فیلمبردار دنیا در حوزه حیات وحش، و با گذشتن از محدودیتهای تکنولوژی فیلمبرداری، نوع جدیدی از کارکرد فیلمبرداری با جزئیات متحیر کننده به پرده سینما آورده شده است. دوربین های مادون قرمز مرغان خون آشام را در اعماق غارهای قیرگون پیدا می کنند. فیلمبرداری با حرکت بسیار کند (اسلوموشن) از رموز پرواز پرندگان پرده بر می دارد و دوربین های فرابنفش دنیا را از زاویه دید پرندگان نشان می دهند.

دنیای پرندگان، مانند آلباتروسی که در آغاز این مجموعه ۱۰قسمتی از نظر گذرانده می شود، به سرعت پر می گیرد. آقای دیوید آتنبورگ به شکلی بی نظیر و فوق العاده نگاهی جهانی می اندازد به گونه بالدار پرشکوه و غالبا کنجکاوی که ما سیاره مان را با آن سهیم هستیم. مانند بهترین مستندهای حیات وحش، زندگی پرندگان تصویر تازه و قابل فهمی از این موجودات ارائه می دهد که شاید ما آن را عادی فرض کنیم(آیا آلفرد هیچکاک به ما هشدار نداده بود؟). کانون توجه این مجموعه گونه های مختلف پرندگان نیست؛ بلکه رفتار آنان است.

این فیلم جالب توجه و حیرت انگیز تمامی ابزارآلات و شگردهای پرواز پرندگان، شکار آنها، جفت یابی، نگهداری از جوجه ها و دفاع از خود در برابر درندگان را به ما نشان می دهد. آتنبورگ در دورافتاده ترین و غریب ترین مکانها ظاهر می شود که گهگاه تاثیری کمیک بر فیلم دارد: یک جا دوربین های دید در شب منظره ای کمیاب از یک کیوی شب زی را ضبط می کنند که در سواحل نیوزلند در جستجوی غذاست. دوربین ها می چرخند تا گام های راهنما را نشان دهند در حالی که نورافکن روی پرنده متحیر نورمی افکند.

برای دانلود اینجا کلیک نمایید.

 

نظر شما
ادامه