کد خبر: ۱۲۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
حکیم مهر - معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از در راه بودن آیین‌نامه‌ای خبر داد که بر اساس آن داوطلبان ورود به مقطع دکتری می‌توانند بدون شرکت در آزمون نیمه‌متمرکز و صرفاً طی انجام مصاحبه با دانشگاه مورد نظرشان وارد مقطع دکتری پژوهش‌محور شوند.

محمد مهدی‌نژاد نوری در گفت‌وگو با همشهری آن‌لاین با تشریح جزئیات جدیدی درباره پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور در سال 92، اظهار داشت که دانشگاه‌ها با رعایت شرایطی می‌توانند برای انجام مصاحبه جهت پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور رأساً فراخوان دهند.

گفت‌وگوی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره ظرفیت و نحوه پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور در سال 92 در ادامه آمده است:

آقای دکتر مهدی‌نژاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ظرفیت دقیقی برای پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور در سال 92 تعیین کرده است؟

هر میزان که متقاضی دکتری پژوهش‌محور بیاید و شرایط مربوطه را داشته باشد، فضا برای افزایش ظرفیت جهت پذیرش دانشجو در دوره‌های دکتری پژوهش‌محور باز است.

با توجه به زمینه‌سازی‌هایی که شده است پیش‌بینی می‌شود در سال 92 نسبت به سال گذشته تعداد دانشجویان دکتری پژوهش‌محور بیشتر شود. دو سال از پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور می‌گذرد و در این دو سال حدود یکهزار و 200 دانشجوی دکتری پژوهش‌محور در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور مشغول به کار شده‌اند. پیش‌بینی می‌کنیم این تعداد در سال 92 بیشتر از سال گذشته شود.

اشاره کردید که ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور باز است. این باز بودن به چه معناست؟

- ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور در شرایطی باز است که داوطلب دکتری پژوهش‌محور، حائز شرایط داشتن پروژه با بخش صنعت باشد.

اگر در سال 92 اعتبارات طرح‌های کلان ملی تصویب شود، که پیش‌بینی می‌شود این طور شود، در سال‌های آینده شاهد جهش در پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور خواهیم بود چون توسعه دکتری پژوهش‌محور به پروژه‌هایی وابسته هستند که متقاضی و پشتوانه داشته باشند.

با توجه به اینکه در دفترچه انتخاب رشته آزمون نیمه‌متمرکز دکتری، برای کد رشته‌های دکتری پژوهش‌محور نیز اعلام ظرفیت می‌شود، پس چطور ممکن است که ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور محدودیتی نداشته باشد یا به عبارتی «باز باشد»؟!

- الآن هم در دفترچه‌ای که در اختیار مجازین آزمون نیمه‌متمرکز دکتری قرار می‌گیرد ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور اعلام می‌شود.

دانشگاه‌ها اجازه دارند به ازای هر پنج نفر دانشجوی دکتری آموزشی، سه نفر دانشجوی دکتری پژوهش‌محور پذیرش کنند؛ از میان داوطلبانی که در آزمون شرکت کرده‌اند.

البته آیین‌نامه پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور از طریق بورس موسسات خصوصی و غیره نیز با توجه به استعلامی که از مجلس شورای اسلامی کرده‌ایم، در حال ابلاغ است. که پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور از این طریق در قالب مصاحبه خواهد بود.

اگر دانشگاه یا پژوهشگاهی در دفترچه آزمون نیمه‌متمرکز دکتری، برای پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور اعلام ظرفیت نکرده باشد اما بعدها مجوز پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور را اخذ کند، در چه چارچوبی می‌تواند نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کند؟

هم داوطلبانی که در کنکور شرکت کرده‌اند و نمره آزمون دارند می‌توانند بیایند و درخواست کنند و هم افرادی که بعدها بر اساس بورس موسسات، متقاضی دانشگاه یا پژوهشگاهی که اعلام آمادگی کرده است می‌شوند، می‌توانند انتخاب رشته کنند، مصاحبه کنند و توانمندی‌شان را ارزیابی کنند، رزومه‌هایشان را نگاه کنند و در نهایت پذیرفته شوند.

یعنی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها رأساً هم می‌توانند برای مصاحبه برای پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور فراخوان صادر کنند؟

- بله، به شرط بورس موسسات.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
0
0
((به امید روزی که هر ایرانی یک دکتر باشد)) چیزی شبیه به هندوستان فعلی!!
دامپزشکی
|
-
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
0
0
ظاهرا این طرح برای خیلی ها غیر قابل هضم نمی باشد !
ناشناس
|
-
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
0
0
اقاي دكتر دباغ مي شود بفرماييد .............- omid
نظر شما
ادامه