کد خبر: ۱۲۴۰۰

حکیم مهر - ذبح اسلامی باعث می‌شود که بیش از 50 درصد خون موجود در بدن جاندار خارج شود که این امر با کاهش جابه‌جایی بیماری‌ها بر کیفیت گوشت تولیدی اثر مستقیم دارد.
به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، موضوع ذبح اسلامی مقوله‌ای است که تنها در کشورهای مسلمان رواج دارد و آنچه در موازین دینی بر آن تأکید شده است، امروزه جنبه بهداشتی آن مدنظر قرار گرفته و نشان می‌دهد که اسلام اگر حکمی صادر کرده، سلامت جامعه و بهداشت آن مدنظر بوده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور درباره اهمیت ذبح اسلامی می‌گوید: ذبح اسلامی یعنی آنکه دام و طیور باید به‌گونه‌ای ذبح شوند که 50 درصد خون موجود در بدن جاندار، از آن خارج شود.

دکتر محسن مشکات می‌افزاید: هر مقدار که خون بیشتری از بدن جاندار در زمان ذبح خارج شود، کیفیت محصول تولیدی افزایش بیشتری خواهد یافت.

وی خاطرنشان می‌کند: خون جانداران در انتشار عوامل بیماری‌زا نقش مهمی دارد و هرقدر کمتر از بدن جانداران خارج شود، میزان آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زا بیشتر جابه‌جا می‌شود.

مشکات ادامه می‌دهد: پس از آنکه ذبح دام یا طیور انجام شد، اتفاقات دیگری نیز در بدن جاندار به‌وجود می‌آید که مهم‌ترین آن کاهش PH موجود در گوشت است که این امر به خودی خود باعث می‌شود تا رشد برخی از ویروس‌ها و بیماری‌ها مختل شود که در نتیجه ذبح اسلامی یکی از آثار مثبتش این است که سلامت فرآورده پروتئینی حفظ می‌شود.

وی تصریح می‌کند: گوشت حلال یا ذبح اسلامی شده بیشترین خروج خون را دارا است، بنابراین علاوه بر کیفیت، بهداشت محصول تولیدشده نیز افزایش می‌یابد.

600 کشتارگاه دام و طیور تحت نظارت ذابحان شرعی

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور نیز در این باره می‌گوید: یکی از مسائل ضروری که در اسلام به آن تأکید شده است، ذبح اسلامی است که باید با ضوابط خاص انجام شود.

محمدباقر لیاقتی می‌افزاید: ذبح هر حیوان حلال‌گوشت باید با حفظ مسائل بهداشتی همراه باشد و خوردن خون دام حرام است؛ زیرا باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها در انسان می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: حدود 600 کشتارگاه دام و طیور در سراسر کشور تحت نظارت ذابحان شرعی قرار دارد و تمامی مراحل آن توسط ناظران حاضر مدیریت می‌شود.

لیاقتی چهار شرط را برای ذبح حیوان لازم می‌داند و ادامه می‌دهد: رو به قبله بودن، ذکر کلمه بسم‌اله، استفاده از ابزار برنده آهنی و قطع چهار رگ حیاتی جاندار ضروری است.

وی استفاده از دستگاه‌های گیوتینی در کشتارگاه‌ها را رد کرده و تصریح می‌کند: به‌دلیل آنکه دام‌ها مقاومت کمتری از خود نشان دهند، قبل از ذبح، با شوک الکتریکی بیهوش می‌شوند تا ذبح آنها بدون کمترین حرکتی انجام شود.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور یادآور می‌شود: قطع چهار رگ حیاتی بدن جاندار و پایین قرار گرفتن سر نسبت به سایر اندام‌ها باعث می‌شود که بیشترین مقدار خون موجود در بدن جاندار خارج شود و بدین ترتیب کیفیت گوشت تولیدی نیز افزایش یابد.

لیاقتی در پایان تأکید می‌کند: ذبح اسلامی و موازین موجود در آن برای حفظ سلامتی جامعه و کاهش بیماری‌ها است.

 

نظر شما
ادامه