کد خبر: ۱۲۳۹۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی تربت حیدریه، کرمان، مازندران، خراسان جنوبی و لرستان

 

برگزاری اولین جلسه آموزشی در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در جمع کارشناسان ،مدیران ،کارکنان وسلاخان کشتارگاه دام تربت حیدریه 


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه: توسط کارشناسان شبکه، اولین دوره آموزشی بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو( CCHF)  برای کارکنان کشتارگاه دام شهرستان برگزارشد.
دکتر رفیعی پور رئیس شبکه گفت : این جلسه آموزشی با هدف آشنایی هر چه بیشترمدیران، کارشناسان،کارکنان وسلاخان کشتارگاه در مورد خطرات هولناک بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تشکیل شد.
در این دوره‌ی آموزشی عوامل بروز،شیوع وانتقال بیماری وراه‌های پیشگیری ازبیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو آموزش داده شد، ودرپایان کارگاه بروشورهای مرتبط بابیماری که توسط دامپزشکی ودانشکده پزشکی شهرستان تهیه شده بود دربین شرکت کنندگان توزیع شد.

------------------------

 

جلسه توجیهی و آموزشی طرح هدفمندسازی واکسیناسیون شاربن (سیاه زخم) با حضور مدیرکل بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور، در کرمان برگزار شد.


منظور ازهدفمندسازی واکسیناسیون شاربن در واقع قطع واکسیناسیون غیر ضروری و حرکت به سمت مبارزه و کنترل بیماری به به صورت کانونی است. مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور بیان داشت: آموزش جامعه هدف و همکاری با سایر دستگاه‌ها و ارگانها از جمله بهداشت و محیط زیست در اجرای این طرح ها از اهمیت بالایی برخوردار است. 
رئیس اداره بررسی و مراقبت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمان: هدفمندسازی واکسیناسیون شاربن در واقع قطع واکسیناسیون غیر ضروری و حرکت به سمت مبارزه و کنترل بیماری به به صورت کانونی است.
 به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان،دکتر صدیقه کاظمی نیا در این خصوص گفت: طرح هدفمندسازی واکسیناسیون شاربن از ابتدای سال در تعدادی از استان‌های کشور در حال اجرا بوده است.
وی افزود: منظور ازهدفمندسازی واکسیناسیون شاربن (سیاه زخم) در واقع قطع واکسیناسیون غیر ضروری و  حرکت به سمت مبارزه و کنترل بیماری به  به صورت کانونی می باشد.
کاظمی نیا بااشاره به این‌که اجرای طرح هدفمندسازی واکسیناسیون شاربن  براساس پروتکل‌های جهانی است، اظهار داشت: استان کرمان نیز  از ابتدای سال  این طرح را  در 9شهرستان استان به اجرا گذاشته است.
وی ادامه داد: در این شهرستان‌ها مبارزه و کنترل بیماری شاربن به صورت مراقبت و پایش صورت می پذیرد.
رئیس اداره بررسی و مراقبت ‌بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: جلسه مذکور به منظور آموزش و توجیه همکاران و کارشناسان استان به صورت منطقه‌ای  با حضور مسئولین و کارشناسان مبارزه و بررسی بیماری‌های دامی ادارات کل دامپزشکی استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، یزد، هرمزگان و جنوب استان کرمان برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر دهقانی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان  پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را یکی از  حساس ترین وظایف دامپزشکی دانست و بیان داشت: واکسیناسیون دام یکی از روش های پیشگیری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام است.
وی افزود: واکسیناسیون علیه بیماری‌ها باید بر اساس پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها صورت پذیرد.
دکتر دهقانی انجام واکسیناسیون‌های بی مورد را در واقع تضییع  بیت المال دانست و  بیان داشت: با اجرایی کردن طرح هدفمند سازی واکسیناسیون شاربن در واقع سعی در صرف هزینه و انجام اقدامات لازم در زمان و مکان مناسب و حذف واکسیناسیون بدون توجیه علمی است.
وی تصریح کرد: بر اساس قوانین بین المللی چنانچه به مدت 3 سال وقوع شاربن در جمعیت دامی و انسانی گزارش نشود می توان آن منطقه را کنترل شده و عاری از بیماری اعلام کرد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تصریح نمود: حذف هزینه های واکسیناسیون غیر ضروری و غیر هدفمند و هدایت این هزینه ها به سمت پایش هوشمند بیماری شاربن از اهداف این طرح است.

دکتر رضایی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور نیز در این جلسه گفت: استراتژی مبارزه و کنترل بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مشترک می بایست مورد بازنگری قرار گیرد.
وی افزود: ارتقای خدمات دامپزشکی در بحث مبارزه و کنترل بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام از اهداف بازنگری در این استراتژی است.
دکتر رضایی تصریح کرد: اجرای طرح هدفمندسازی برای برخی واکسن‌های دیگر دامی نیز در دست بررسی است.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور  بیان داشت: آموزش جامعه هدف و  همکاری با سایر دستگاه‌ها و ارگانها از جمله بهداشت و محیط زیست در اجرای این طرح ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

----------------------------------

 

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان مازندران : معرفی 14 واحد متخلف به مراجع قضایی در تعطیلات نوروزی


دکتر حمید رسولی زاده گفت : در تعطیلات نوروزی کلیه شبکه های دامپزشکی شهرستانهای استان مازندران با حضور مسئولین و کارشناسان ضمن بازدید و سرکشی مستمر برمراکز تولید و عرضه فرآورده های خام دامی آماده پاسخگویی به سوالات بهداشتی شهروندان و مسافرین نوروزی بوده اند . معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان مازندران با اعلام خبر فوق افزود در دور اول سفرهای نوروزی بازرسین بهداشتی دامپزشکی با سرکشی و بازدید های ادواری خود از مراکز تولید ، نگهداری و عرضه محصولات پروتئینی 14 واحد متخلف را به مراجع قضایی معرفی نمودند . وی خاطر نشان ساخت بازرسین بهداشتی دامپزشکی در قالب اکیپ های ثابت و سیار در سطح استان در نیمه اول تعطیلات نوروزی تعداد 5149 نوبت بازدید و سرکشی را از نحوه عرضه فرآورده خام دامی در دستور کار خود داشته اند که 3 تن از انواع این محصولات از مراکز عرضه نظیر قصابیها ، مرغ فروشی ها ، ماهی فروشی ها ، رستوران ها و ... کشف و طی تنظیم صورتجلسه با حضور صاحبان محموله و نیز دستگاههای اجرایی مرتبط معدوم نمودند . رسولی زاده در مورد علت معدوم سازی این محصولات گفته : اکثر محموله های کشفی بدلیل علائم ظاهری ( ارگانولپتیکی ) و فساد و همچنین منقضی بودن محصولات و همچنین تهیه و توزیع غیر بهداشتی و خارج از ضوابط سازمان دامپزشکی کشور بوده که معدوم سازی گردید . لازم بذکر است در این ایام 12 تن از فرآورده های خام دامی توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی معدوم سازی انجام گرفت که 3 تن از این مقدار کشف شده در مراکز عرضه بوده است .

 

------------------------------

 

پایان طرح ایمنی سازی دامهای سبک استان خراسان جنوبی علیه تب برفکی


رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی دامپزشکی استان خراسان جنوبی از پایان عملیات واکسیناسیون دامهای سبک این استان علیه بیماری تب برفکی خبرداد.

به گزارش روابط عمومی ،دکتر قاسم عجم افزود:بیماری تب برفکی یکی از بیماریهای ویروسی واگیردار در دام بوده که باعث تلفات شدید در بره و بزغاله ها و همچنین ضرر وزیان اقتصادی شدیدی از قبیل کاهش تولید شیر وگوشت در صنعت دامداری می شود. در ادامه وی اظهار داشت در طرح ایمن سازی دامهای سبک علیه تب برفکی که از اواسط دی ماه سال 1391شروع وتا پایان سال ادامه داشت دامپزشکی این استان با همکاری بخش خصوصی تعداد 1029064راس گوسفند وبز را علیه این بیماری واکسینه نموده اند.

دکتر عجم اضافه نمود رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای و انجام به موقع واکسیناسیون می تواند از عوامل موثر در کاهش بیماری تب برفکی باشد.

 

-------------------------------

 

27 اکیپ دامپزشکی لرستان بر عرضه مواد دامی نظارت دارند


مدیر کل دامپزشکی استان لرستان از نظارت 27 اکیپ بر نحوه عرضه مواد دامی خبر داد.جواد گودرزی با اشاره به اجرای طرح نوروزی دامپزشکی استان لرستان به خبرنگار مهر گفت: در قالب این طرح بازرسیهای در ایام تعطیلات نوروزی تشدید شده است.

وی ادامه داد: در راستای ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه و تامین سلامت غذایی مردم و مسافران نوروزی در ایام نوروز این اداره کل در همه شهرستانهای استان با تشکیل 27 اکیپ ثابت و سیار کار نظارت را انجام می دهد.

مدیر کل دامپزشکی استان لرستان یادآور شد: این اکیپ ها کار نظارت بر مکانهای عرضه مواد خام دامی شامل رستوران ها، کشتارگاهها، قصابیها، مرغ فروشیها، ماهی فروشی ها و ... را بر عهده دارند.

گودرزی از برخورد جدی با متخلفان در این زمینه خبر داد و بیان داشت: مردم می توانند گزارش تخلفات این حوزه را به بازرسان این اداره کل اطلاع دهند.

 

نظر شما
ادامه