کد خبر: ۱۲۳۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
این دامپزشک 100 ساله (متولد 1913) در غوغای جنگ جهانی اول و همزمان با تبعات و تخریب بعد از آن دیده به جهان گشود. پس از تحصیلات مقدماتی، بطور تقریباً تصادفی وارد رشته دامپزشکی شد و به تشویق همسر اولش به تحصیل در این رشته ادامه داد و در سال 1941 دکترای دامپزشکی (DVM) خود را دریافت کرد...

حکیم مهر –  دکتر James Harlan Steele را پدر دامپزشکی در خدمت بهداشت عمومی (Veterinary public Health) می‌دانند.

این دامپزشک 100 ساله (متولد 1913) در غوغای جنگ جهانی اول و همزمان با تبعات و تخریب بعد از آن دیده به جهان گشود. پس از تحصیلات مقدماتی، بطور تقریباً تصادفی وارد رشته دامپزشکی شد و به تشویق همسر اولش به تحصیل در این رشته ادامه داد و در سال 1941 دکترای دامپزشکی (DVM) خود را دریافت کرد. هر چند او به دنبال حرفه دیگری بود اما عواملی از جمله شرایط محیطی و جنگ و همه‎گیری آنفلوآنزا در سال 1918 وی را شیفته یک مفهوم جدید ساخت. به طوری که پس از اخذ مدرک دکترای خود، همواره وقت خود را صرف کشف و ایجاد پیوند میان بهداشت انسان و حیوانات کرد. دکتر Cates از شاگردان وی در همین رابطه نقش این دامپزشک پیر را در توسعه دانش VPH و ارتباط بین بهداشت عمومی جامعه و حیوانات فوق‎العاده توصیف می‎کند.

به گمان او فرد دیگری تاکنون به اندازه دکتر Steele در بسط مفهوم سلامت واحد در حرفه دامپزشکی تلاش نکرده است.

این دامپزشک مطرح آنقدر به بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان علاقمند شده بود که دوره انترنی خود را در زمینه چگونگی انتقال بیماریها از حیوان به انسان در میشیگان طی کرد.

وی در گفتگو با یک نشریه درباره نحوه علاقمندی خود به VPH می‎گوید : " همزمان با همه‎گیری تب مالت در میان هم‎کلاسی‌هایم در زمان تحصیل در بخش میکروبیولوژی دانشگاه میشیگان این پرسش بیش از هر چیز دیگری جلوه می‎کرد که میکروب عامل تب مالت چطور انتشار می‎یابد. تا آن زمان تماس مستقیم و مصرف شیر حاوی باکتری بروسلا راه ابتلای انسان شناخته می‎شد و انتقال از طریق هوا مطرح نبود"

دکتر Steele بر اساس علاقه به تحقیق درباره عوامل بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان موفق به دریافت درجه MPH یا Master of Public Health در دانشگاه هاروارد شد. او در حالی این درجه را دریافت کرد که در کلاس تنها دامپزشکی بود که در میان پزشکان به تحصیل می‎پرداخت.

در سال 1942 وقتی دانش‎آموخته شد اکثر مشاغلی که می‎توانست با این مدرک در آن شغل مشغول شود نیاز به مدرک پزشکی داشتند و پس از مشورت و توصیه رئیس دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد وی به تحقیق در زمینه دامپزشکی و بسط مفهوم سلامت واحد (دامپزشکی در خدمت بهداشت عمومی) همت گمارد.

برای مطالعه زندگینامه کامل وی اینجا کلیک نمایید.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
0
0
با عرض سلام و ادب
در متن اصلی متاسفانه این بخش از متن فارسی: سلامت واحد (دامپزشکی در خدمت بهداشت عمومی) ، را نتوانستم پیدا کنم به این خاطر لازم دانستم که عرض کنم مفهوم VPH با One healthمتفاوت است و VPH تنها بخش بسیار محدودی از One health را تشکیل می دهد و تاکید کارگروه های تخصصی Stone mountain که مسئول توسعه OH هستند متمرکز بر فرا رشته ای بودن OH است، به طور خلاصهOne Health (سلامت یکپارچه و یا بهداشت یکپارچه) تضمین کننده سلامت برای تمامی موجودات زنده و حفظ ذخایر زیستی و طبیعی برای نسل های آتی است ... در کشور ما هم خوشبختانه اقداماتی که برای توسعه این مفهوم صورت پذیرفته بدور از انحصار طلبی هر یک از رشته ها از جمله دامپزشکی، محیط زیست، بهداشت و یا پرشکی بوده است.
با احترام
برادران سید
نظر شما
ادامه