تعداد نظرات: ۱۸ نظر

حکیم مهر - مقاله کایمرا و موزاییک، از افسانه تا واقعیت

سیده ثنا رضوی فرد و رامین مظاهری‌نژاد فرد به ترتیب دانشجوی دکترای حرفه‎ای دامپزشکی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و میکروبیولوژیست مولکولی و فلوشیپ، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران / پژواد - فصلنامه انجمن های علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

مقدمه

کایمرا (Chimera)، موجودی افسانه ای  با سر شیر، بدن ببر و دم مار، از دیرباز در اساطیر یونان و ایران باستان مورد توجه قرار گرفته است. تا پیش از حصول پیشرفت های امروزی در پیوند بافت و سلول های بنیادی میان انسان و حیوان، این موجودات را تنها زاییده تصورات پیشینیان می دانستند. اولین بار لغت "کایمرا" بوسیله Spemann برای توصیف روش انتقال سلول های یک گونه به گونه دیگر استفاده شد. این پیوند عجیب در سال 1924 بوسیله Spemann و Mangold صورت پذیرفت که لبه پشتی بلاستوفور در مرحله گاسترولا به یک گونه مشابه پیوند زده شد(Speman and Mangold, 1924)  (تصویر1). بدین ترتیب به منظور توصیف موجودی با دو منشا مختلف از تعبییر کایمرا استفاده می شود. هرچند امکان تولید کایمرا از گونه های مختلف از جمله پرندگان و پستانداران وجود دارد، اما امروزه توجه خاصی به تولید کایمرای دوزیست معطوف شده است.

انواع کایمرا

کایمرا از نظر سلولی به انواع پیکری، بنیادی، جنسی و توده سلول های داخلی بلاستوسیت و از لحاظ زمان انتقال به گروه های پیش رویانی، رویانی، جنینی، نوزادی و بزرگسالی تقسیم بندی می شود (Greely, 2003). کایمرا می تواند ترکیبی از دو حیوان، ترکیب یک حیوان و یک انسان، یا ترکیب چند حیوان مختلف باشد. البته پیوند سلول های جنینی و ترکیبات مشتق شده از افراد را نیز می توان در این دسته طبقه بندی کرد. در طبقه بندی دیگر، کایمرا در سطح عضو و یا بافت بررسی می گردد.

مقایسه کایمرا با چند اصطلاح  مشابه:

از دیگر موارد دارای منشا ژنتیکی متفاوت که می توان با کایمرا مقایسه کرد هیبرید  (Hybrid)و موزاییک (Mosaic) می باشند. کایمرا مخلوطی از سلول های دو موجود متفاوت است در حالی که هر یک از سلول های هیبرید دارای ژنوم ترکیب شده از دو موجود مختلف می باشد. علاوه بر آن، کایمرا از به هم پیوستن دو زیگوت و یا چهار سلول والدی تشکیل می شود و در نتیجه فرد دارای دو هویت ژنتیکی مستقل می باشد (از نظر ژنتیکی معادل دو فرد در یک بدن) در صورتی که به موجودی با ژنوم متفاوت منشا گرفته از یک سلول زیگوت موزاییک گفته می شود (Kaulitzki, 2010). بایستی توجه داشت که موزاییکیسم یک حالت غیرعادی نیست بطوری که گفته می شود در حدود نیمی از پستانداران کره زمین به نوعی موزاییک هستند. در طول زندگی، ژنوم موجودات تحت تاثیر محیط و رژیم غذایی دچار جهش هایی می شود که عموما غیرمضر هستند و موزاییکیسم حاصل تاثیر عواملی است که تنها در برخی از سلول ها موجب رخداد جهش می شوند. بطور مثال، در موجودات ماده موزاییکیسم کروموزوم X وجود دارد بطوری که در برخی از سلول ها کروموزوم X پدری و در برخی دیگر کروموزوم X مادری فعال می باشد. سندرم داون نیز می تواند به نوعی یک عارضه موزاییکیسم باشد چرا که سلول های پیکری فرد دارای کروموزوم اضافی است. دانشمندان گمان می کنند کایمرای دوجنسی می تواند حاصل بارور شدن تخمکی با دو اسپرم باشد. در این حالت، سلول حاوی سه مجموعه کروموزومی به دو سلول با کروموزوم طبیعی تبدیل می شود و متناوبا تقسیم صورت می گیرد اما جدایی حاصل نمی شود (Bonnicksen, 2009).

اهمیت کایمرا در علم روز و پیشرفت های اخیر

همان گونه که اشاره شد اخیرا کایمرای دوزیست با مزیت مستقل بودن از والدین و راحتی پذیرش بافت های خارجی حتی از گونه های دیگر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. این مزایا در جنین جانوران رده های بالاتر از جمله پستانداران و پرندگان مشاهده نمی شود، هرچند جنین پرندگان نیز به نوبه خود از ویژگی های منحصر به فردی مانند امکان دسترسی مداوم و سهولت حذف و جایگزینی با دقت فوق العاده زیاد برخوردار است. کایمرای ترکیبی مرغ و بلدرچین زمینه تحقیقات

انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تائب زاده
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
سلام
این متن خوانده شده یا صرفا کپی پیست شده؟!!
لطفا عدد 5 و 6 که مربوط به ارجاع تصاویر در متن است را اصلاح فرمایید.
در متن نوشته تصویر 5 اما زیر عکس نوشته تصویر4!یا نوشته تصویر 6 اما زیر عکس نوشته تصویر5!
دانشجوی دانشگاه تهران
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۵
0
از خانم دکتر رضوی فرد بابت مقاله شون بسیار متشکرم. خیلی جالب بود.
دانشجو
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
0
میکروبیولوژیست مولکولی و فلوشیپ... فلوشیپ چی خب؟ یعنی خودمون باید حدس بزنیم؟؟
ثانیا تا اونجایی که من میدونم فلوشیپ مخصوص علوم بالینی هست.چطور یک میکروبیولوژیست دوره ی فلوشیپ گذرانده است.
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
0
سازمان کاری دکتر مظاهری نژاد خیلی گنگ است، مطمئنا بسیاری از دوستان تا حدی با دانشجو هم عقیده هستند
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
0
از سرکار خانم رضوی فرد بابت مقاله شون و جناب آقای دکتر مظاهری فرد بابت همکاری و راهنمایی دانشجویان متعددی که باهاشون کار می کنن متشکرم. امید است به جای ایراد های بیخود و ناآگاهانمون کمی فکر اصلاح خودمون باشیم.
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
0
کسی ایراد نگرفته فقط سوال کردن.بعد هم مقالشون!!!؟؟؟؟یعنی خودشون کار کردن؟لطفا جواب سوالاتو بدین خواهشا...
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
0
به نظر من هم افرادی که نظر گذاشته اند ایراد نگرفته اند. صرفا سوالی در ذهنشان شکل گرفته و خواسته اند تا جوابی برای آن سول پیدا کنند.
بنابراین شایسته نیست که چون می خواهیم از یک نفر تشکر کنیم در ادامه بیاییم و دیگران را به گرفتن ایراد بیخود و ناآگاهانه متهم کنیم.
من هم با دوستان موافقم که این نوع Affiliationی که ذکر شده است دارای ایراد است. از نویسندگان محترم هم خواهش میکنم این مورد را اصلاح بفرمایند.
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
0
دوست عزیز ترجیح می دادم خود نویسنده اصلی جوابتونو بده اما بعضی وقتا سوالاتی میشه اینجا که آدم شاخ در میاره چه جوری شما در رشته دامپزشکی درس میخونین یا خوندین! این مقاله تابلوئه یه مقاله مروریه. بعد شما میپرسین خودشون کار کردن؟ بعدشم کافیه اسم دکتر مظاهری رو تو اینترنت سرچ کنین ببینین بنده خدا کجا فلوشیپ گرفتن بعدا می فهمین که یه میکروبیولوژیست می تونه فلوشیپ هم بگیره!!!! به اینا میگن رو هوا حرف زدن و ایراد بیخود! اگر سختتونه یا بلد نیستین من میارم واستون:
Senior Postdoctoral Research Fellow in Molecular Microbiology, Faculty of Science and Engineering School of Biological Sciences, Flinders University (Adelaide, Australia)
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
0
به نظر بنده صحیح بود در افیلیشن نوشته می شد میکروبیولوژیست مولکولی و فلوشیپ میکروبیولوژی مولکولی. اما چون دو تا میکروبیولوژی مولکولی میومد ظاهری زیبا نداشت. پس نمیشه به افیلیشن ایرادی گرفت و صحیحه!
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۳
0
خوب یک کلمه فلوشیپ پژوهشی در میکروبیولوژی مولکولی، میکروبیولوژیست مولکولی و فلوشیپ!!، فکر میکنم ایشون کمی ادبیاتشون ضعیف باشه فقظ!
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۳
0
دوست عزیزی که پاسخ سوال را داده اید. اولا باید تشکر کنم که پاسخ سوال را دادید. اما شما که در رشته ی دامپزشکی -یا هر رشته ی دیگری - درس می خوانید یا خوانده اید بدانید که در تمام دنیا - و علی الخصوص کشور ما - تزکیه و به دست آوردن روحیه ی والا؛ مقدم -یا حداقل هم ردیف - بر تعلیم و آموزش دیدن است و افراد تحصیل کرده و درس خوانده در پاسخ به سوال دیگران آنها را متهم به بی سوادی،رو هوا حرف زدن و... نمی کنند.
دوست دیگر هم که فرمودند به علت ظاهر زیبا افلیشن نوشته نشده است و ایرادی ندارد؛ لطفا یک مثال از یک مجله معتبر بیاورند که این مورد در آن صدق کند.
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
0
ای بابا ! عزیزان من اینهمه بحث و جدل واسه چیه ؟ همین کارا رو می کنین که واسه دامپزشکی تره هم خورد نمی کنن ! چرا چشم ندارین همدیگه رو ببینین؟ واقعا ناراحت کننده است. تذکر دادن با خراب کردن و لجبازی کردن فرق می کنه. زشته به خدا ! بیاین همدیگه رو حمایت کنیم.
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
توجه توجه
سازمان کاری ایشان در لینک ذیل از حکیم مهر در پوستر آمده است!!

سیده ثنا رضوی فرد
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
با سلام و سپاس از لطف دوستان
توقع بنده چنین بود که دوستان و همکاران دامپزشک اگر اشکال علمی در مقاله مشاهده کرده اند اشاره میکردند که اصلاح گردد و کمکی جهت ارتقاع علمی من(به عنوان نویسنده یک مقاله) باشد، اما...
باید متذکر بشوم که طبق گفته یکی از دوستان این مقاله صرفا یک مقاله نیمه مروری است که علیرغم میل باطنی من جهت اجرای این پروژه، حمایت های مالی دانشکده برای همچین پروژه ای کافی نیست بلکه باید در سطح ملی و یا مراکز پژوهشی خصوصی مطرح شود چراکه میتواند در احیائ گونه های درحال انقراض ما گامی مفید باشد.
درمورد دکتر مظاهری هم بیان همین یک نکته کافیست که ایشان درصورتی که اطلاع جامعی از موضوع نداشته باشند مداخله نمیکنند و حضور چنین اساتیدی که هم آموزش علمی و هم اخلاقی را سرلوحه کار خویش قرار می دهند باید ارج نهاده شود. اطلاعات مربوط به سوابق ایشان هم به راحتی قابل دسترس می باشد.
با احترام
رضوی فرد
رزیدنت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
سرکار خانم رضوی فرد
همانطور که خود جنابعالی اشاره کردید انجام پروژه هایی اینچنینی نیازمند بودجه ای با اعتبارات ویژه می باشد که خارج از اهداف پروژه های دانشگاهی است. اصولا طرح هایی با چنین ابعادی به عنوان یک پروسه - و نه به گفته شما پروژه - در نظر گرفته میشوند و گردانندگان اینگونه طرح ها نیز افرادی با تجربه چندین ساله در زمینه مرتبط می باشند. نتیجه اینکه صرف وجود علاقه و میل باطنی برای اجرای آن کافی نیست.
ثانیا بر طبق متون علمی و بر اساس تجارب علمی صورت گرفته در گذشته اولین و مهمترین گام در ارتباط با احیای گونه های در حال انقراض علت یابی و رفع معضلات و مشکلات پدیدآورنده ی آن-که در اکثریت موارد عوامل محیطی و مداخلات انسانی است- می باشد. پس اگر هدف نهایی صرفا احیای گونه های در خطر انقراض است بایستی از روش اصولی و درست آن عمل کرد.
در پایان یادآوری میکنم که اگر بخواهید بر مبنای مجلات علمی مقالات را دسته بندی کنید مقاله ای تحت عنوان نیمه مروری وجود نخواهد داشت.
رضوی فرد
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
رزیدنت محترم
دقیقایکی از اهداف نگارش این مقاله آشنایی برای کسانی بود که امکان اجرا و برنامه ریزی چنین پروسه هایی را دارند و گرنه من هنوز علم و امکانات هدایت اینمهم را نداشته اما در جایگاه خود در تلاش برای کسب آن هستم.ثانیا، اولین گام برای احیای محیط زیست حذف عوامل محیطی است که موجب شده گونه ای در معرض انقراض قراربگیرد اما برای احیای گونه های منقرض شده که بتوان گنجینه ژنتیکی را به دست آورد این راه منطقی و عملی به نظر می آید. اما درمورد نیمه مروری بودن، این عنوان را از این جهت بیان کردم که نوشتن مقاله مروری پس از عمری تجربه و مطالعه میسر میشود اما مطالعه من به6ماه محدود شده بود پس ادعای یک مقاله مروری صحیح نیست.
از نقطه نظرات ارزشمندتان کمال تشکر را دارم.
دانشجو
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
دکتر رضوی فرد
من از خواندن کامنتهای شما متوجه نشدم که بالاخره احیای محیط زیست مد نظرتان هست یا احیای گونه های در خطر انقراض یا احیای گونه های منقرض شده.
تا آنجا که من میدانم این سه مورد و راه برخورد با آنها بسیار متفاوت هستند.
----