کد خبر: ۱۲۳۴۳
حکیم مهر - دولت‌های اتحادیه اروپا در مورد ممنوعیت استفاده از سه آفت‌کش پرکاربرد که به کاهش جمعیت زنبورهای عسل ربط داده شده‌اند، به توافق نرسیدند اما کمیسیون اروپا ممکن است تا تابستان این ممنوعیت را عملی کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، کاهش چشمگیر جمعیت زنبورها در سراسر جهان که تا اندازه‌ای به دلیل پدیده معروف به "اختلال فروپاشی کلونی" بوده، نگرانی‌هایی را در مورد تاثیر استفاده گسترده از آفت‌کش‌ها به ویژه از گروه "نئونیکوتینویدها" برانگیخته است.

شرکت‌های سینگتا و بایر که تولیدکنندگان بزرگ نئونیکوتینویدها هستند، اعلام کردند که تاثیرات مضر این آفت‌کش روی زنبورها ثابت نشده و این ممنوعیت ممکن است میلیاردها یورو به اقتصاد اتحادیه اروپا ضرر بزند اما گروه‌های محافظ محیط زیست و برخی از دانشمندان دولت‌ها را به تسلیم شدن در برابر فشار گروه‌های لابی تجاری متهم کرده‌اند.

تحت مقررات اتحادیه اروپا، کشورهای عضو این بلوک دو ماه فرصت دارند تا در این مورد به توافق برسند در غیر این صورت کمیسیون اروپا آزاد است تا این پیشنهاد را تصویب کند.

کمیسیون اروپا که در تلاش برای کسب اکثریت آراء به منظور توافق برای این پیشنهاد است، پس از این‌که دیده‌بان ایمنی غذای اتحادیه اروپا (EFSA) اعلام کرد: نئونیکوتینویدها خطر جدی برای سلامت زنبور عسل به شمار می‌روند، محدودیت‌هایی را در ماه ژانویه وضع کرد.

با این همه تحقیقات هیچ ارتباطی میان استفاده از آفت‌کش‌ها و مشکل خاص فروپاشی کلونی را نیافته است.

زنبورها و حشرات دیگر برای گرده افشانی بیشتر محصولات کاشته شده در اروپا مهم به شمار می‌روند اما نئونیکوتینویدها برای افزایش بازده کلزا، گندم و محصولات دیگر در بیش از هشت میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشنهاد کمیسیون اروپا استفاده از نئونیکوتینویدها را برای تمامی محصولات به جز غلات زمستانی و محصولاتی که مورد علاقه زنبورها نیستند مانند نیشکر ممنوع خواهد کرد و از اول ژوئیه سال 2013 به اجرا درخواهد آمد.

به گفته منابع آگاه از مذاکرات، 13 کشور عضو اتحادیه اروپا با این ممنوعیت موافق بوده و 9 کشور علیه آن رای داده‌اند. انگلیس، آلمان و سه کشور دیگر نیز رای ممتنع دادند.

به گزارش رویترز، درحالی که عده معدودی مضر بودن نئونیکوتینویدها را برای زنبورها تکذیب می‌کنند، نظریات علمی متناقضی در مورد تهدید واقعی این آفت‌کش‌ها تحت شرایط رشد معمولی وجود دارد.

 

نظر شما
ادامه