کد خبر: ۱۲۳۳۳
تعداد نظرات: ۴۶ نظر
در منزل حیوان نگه می داشتیم به همین دلیل من به حیوانات و دامپزشکی علاقه داشتم / خیلی تاسف خوردم که عمرم را در دانشگاه تهران تلف کردم. برای اینکه دانشگاه تهران در سطح یک واکسیناتور هم به من چیزی یاد نداده بودند...

حکیم مهر - گفتگوی حکیم مهر با دکتر محمد نوری، استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز – متخصص بیماریهای داخلی دامهای بزرگ

در ابتدا بفرمایید متولد چه سالی هستید و اهل کجا؟

1330- اهواز

چند فرزند دارید و تحصیلاتشان چیست؟

دو تا...جراح مغز و اعصاب و دانشجوی فعلی علوم ازمایشگاهی

ورودی چه سالی بودید؟
48

کدام دانشگاه؟

تهران

در بستگان و آشنایان شما هم فردی بود که دامپزشک باشد یا سبب علاقمندی شما به این رشته شود؟خیر
چه سالی فارغ‌التحصیل شدید؟

54
چه شد که دامپزشکی را انتخاب کردید؟

در منزل حیوان نگه می داشتیم به همین دلیل من علاقه داشتم.

یعنی اینطور نبود که پزشکی رتبه نیاورید و دامپزشکی بروید؟

نه.انتخاب اولم دامپزشکی بود.
خب نظرتان درباره دامپزشکی چیست؟

 در مملکت ما یا جای دیگر؟

اول مملکت ما ، بعد جای دیگر...

در مملکت ما دامپزشکی یک رشته ای هست که هیچگونه برنامه ای برای ان ریخته نشده. در دنیای پیشرفته دامپزشکی یک رشته ای هست که اساس اقتصاد خیلی از کشور ها را می سازد و به عنوان یک شغل جهانی  ان را می دانند و یک سال، سال 2011 را به اسم سال دامپزشکی مطرح کردند.

برای همین اهمیت آن بسیار مهم است در کشورهایی که اقتصادشان روی دامپروری می چرخد و یک اقتصاد پایه ای و بنیادی دارند.

تعداد افراد ورودی دکتری عمومی خود را به یاد دارید؟

50تا
چند خانم، چند آقا بودید؟

یادم نیست. حدود 8 تا 9 خانم بودند.

تعداد ورودی را به این دلیل پرسیدم تا به این بهانه نظر شما را درباره افزایش تعداد دانشکده‏های دامپزشکی و دانشجویان این رشته جویا شوم. آیا با این موضوع موافقید؟

ان وقتی که من وارد شدم فقط یک دانشکده دامپزشکی در ایران بود.سال 1348. ان هم سالی 50 تا 55 تا حداکثر می گرفت و روی اموزش تا اندازه ای ، نمی گویم خیلی، نظارت می کردند.اگرچه وقتی بعد رفتم خارج از کشور ،دانشگاه تهران را مقایسه کردم با ان دانشگاه هایی که من در ان ها رفتم خیلی تاسف خوردم که عمرم را در دانشگاه تهران تلف کردم. برای اینکه دانشگاه تهران در سطح یک واکسیناتور  هم به من چیزی یاد نداده بودند.

آیا این تعداد زیاد فارغالتحصیلان رشته دامپزشکی فرصت است یا تهدید؟

این هم مثل همه ی دیگر...اگر برایشان برنامه ریزی داشته باشید حتی این تعداد کم است. ما یک کشوری هستیم که می توانیم دامپروری قوی داشته باشیم. ولی به دلایلی که خودتان شاید شاهد هستید دامپروری نداریم.دامپروری ما ازبین رفته است. یک چیز سنتی داریم.اگر برای دامپروری برنامه ریزی شود می تواند تعداد بسیارزیادی افراد...چند میلیون را به خود اختصاص دهد.

دامپزشکی چطور؟

ببینید.ان وقت ما به تعدادی دامپزشک احتیاج داریم با سطح متفاوتی از اطلاعات .من همیشه این را می گویم، بهتر است از دانشجویانی که فارغ التحصیل و دو سه سال وارد بازار کار ایران شدند یک نظرخواهی کنند و بگویند این مطالبی که در دانشکده ها به شما درس داده شد چقدر کاربردی است؟!

دقیقا...سیستم اموزشی مشکل دارد.

(خنده)
چند نفر شاخص از هم ورودی‌های خودتان نام میبرید؟

خانم دکتر نیک بین استاد دانشگاه ،Tufts امریکا همکلاسم بودند. رییس دانشکده علوم تغذیه ی دانشگاه تافتس نیز هستند .

Director of the Nutritional Immunology Laboratory now leads the Jean Mayer USDA Human Nutrition Research Center on Aging

خب دیگر...

ما سه نفر بودیم که وزارت علوم ما را خارج کشور فرستاد.سال 1357. من ، خانم دکتر نیک بین و اقای دکتر جواد قره‌گوزلو استاد پاتولوژی  دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

انقلاب که شد بورس ما قطع شد.خانم دکتر نیک بین ماند. من ماندم. اقای دکتر قرگوزلو برگشت.من تمام کردم برگشتم.خانم دکتر نیک بین تمام کرد ، برنگشت! الان شاید اگر به اتاقشان بروید ببینید که از یک رییس جمهور بهتر از ایشان استقبال می شود.(خنده).اینجا هم اتاق ما هست که شما می بینید!
در میان اساتیدی که داشتید یکی دو نفر را نام ببرید که از نظر علمی یا اخلاقی یا هردو به ایشان علاقه داشتید؟

بهترین استاد دوره ی دکترای عمومی ام را اقای دکتر رضا نفیسی می دانم.چون از ایشان خیلی چیز یاد گرفتم.استاد بیوشیمی ما بودند.

ریاست دانشکده دامپزشکی  آن موقع چه کسی بود؟

اقای دکتر رفیعی که مدال لوژیون دونور فرانسه را داشتند.یعنی مدالی که شارل دوگل نیز آن را  آن را داشت.

و اقای دکتر نشاط.

در دانشکده بیشتر به چه درسی علاقه داشتید؟

داخلی دام های بزرگ

من به کلینیک حیوانات کوچک خیلی کم می‌رفتم و به جای ان دام های بزرگ می رفتم.
موضوع پایان نامه دکتری عمومی شما چه بود؟
بررسی پرورش گاو و گاومیش در استان خوزستان

استاد راهنمای شما چه کسی بودند؟
اقای دکتر مروارید . ایشان الان آلمان هستند.

این که موضوع شما درباره گاوها و گاومیش های خوزستان بود و شما تهران بودید، رفت و آمد داشتید؟

بله.مرتب می امدم اینجا کار می کردم و می رفتم.

از بعد فارغ التحصیلی توضیحی می‌فرمایید؟
سال 1354 فارغ التحصیل شدم.بلافاصله سربازی رفتم.پایگاه وحدتی در دزفول.

شهریور 1356 انجا را تمام کردم.به عنوان مربی ، دانشگاه اهواز امدم.تا خرداد 1357 من اینجا مربی بودم تا اینکه از دانشگاه تهران به من بورس دادند و من با بورس دانشگاه تهران به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به دانشکده سلطنتی دامپزشکی لندن رفتم. در اسفند 57 بورس های ما قطع شد و وزارت علوم گفت دیگر تعهدی در برابر شما نداریم. من با بورس وزارت کشاورزی انگلیس درسم را تمام کردم. می توانستم نیایم اما آمدم ولی دیگر  به دانشگاه تهران نرفتم.

چرا؟

چون از این کاری که کردند (قطع بورسیه) بسیار متاثر شدم. امدم اینجا...انقلاب فرهنگی بود. تمام دانشگاه ها تعطیل بودند. من به  انستیتیو رازی اهواز رفتم و به مدت دو سال سرپرست انجا بودم. سال 60 تا 62. 62 که دانشگاه باز شد به دانشگاه آمدم و از ان وقت تا الان مشغول کار هستم.

چه شد که مربی دانشگاه اهواز بودید از تهران بورس شدید؟

برای اینکه به 3 نفر اول کلاس بورس می دادند. دانشگاه تهران از ما تعهد ثبتی گرفت که بعد از برگشت از لندن به دانشگاه تهران برویم. بعد از اینکه ایران آمدم دفتر حقوقی دانشگاه تهران از من شکایت کردند که بعد از برگشت از لندن به دانشگاه تهران بر نمی‌گردد. و من از طریق قانونی اقدام کردم و مدارکی که به من داده بودند که ما  در برابر شما تعهد نداریم را نشان دادم و گفتند می توانید هر جای دیگر بروید.
از اساتید دوره تخصص‌تان چند نفر را نام میبرید؟
من استادی داشتم در انگلیس به اسم پروفسور فردریک بل که سال 2000 فوت کردند. ایشان نوه‌ی گراهام بل معروف بودند. همچنین از محضر پرفسور نوکس استاد مامائی رویال کالج بهره بردم بطوریکه تا چند سال پس از برگشت به ایران دردانشکده دامپروری دانشگاه تهران (کرج) و دانشگاه تربیت مدرس فیزیولوژی تولید مثل و تولید شیر برای چند دوره تدریس نمودم.


آیا صرفاً دانشجوی درس خوانی بودید یا فعالیت جانبی هم داشتید؟

‌آن وقت همه فعالیت های سیاسی هم می کردند ، ما هم مثل همه در گروه هایی که بودند بودیم.
به نظر شما یک استاد خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

باید  up to date باشد( خنده)! که خود من نیستم، می دانم.

انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دانشجو
|
-
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
0
0
خیلی خیلی خیلی مصاحبه جالب و عالیی بود
خیلی ممنون ازتون
و
|
-
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
0
0
از استاد بزرگ آقای دکتر نوری یک جمله را به عنوان دزس زندگی انتخاب کرده ام .
من می توانم در مورد رومن فیزیولوژی 3 ساعت صحبت نمایم این الگویی است برای من که یک دکتر باید با سواد باشد حتی در امور گمرکی هم این اصل را رعایت می کنم و شکر خدا موفق هستم .خاطرات کلاس های استاد دکتر نوری از خوش ترین خاطرات زندگی من می باشد .دکتر مرتضوی ورودی 1372 دانشگاه آزاد تبریز
دامپزشک
|
-
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
0
1
از ابنکه با یکی از مشاهیر دامپزشکی کشور مصاحبه داشتتید تشکر و قدردانی می کنم ایشان ذخیره ارزشمند دامپزشکی کشور هستند اینجانب افتخار شاگردی ابشان را داشتم.
از تمامی فرمایشات ایشان استفاده کردم.
آرش امیدی
|
-
|
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
0
1
با سلام،
از حکیم مهر به خاطر این مصاحبه تشکر می کنم. برای من به عنوان دانشجوی دوره تخصصی پروفسور نوری، ایشان شخصیتی بسیار علمی و ماندگار دارند. از خداوند متعال برایشان سلامت و بهروزی آرزومندم.
دانشیار دانشکده دامپزشکی شیراز
بازیار
|
-
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
0
0
پرفسور نوری انسان بزرگ و شریفی هستند
هم از نظر علمی و هم از نظر اخلاقی.از خصوصیات جالب ایشان برای بنده این است که در مورد هر بیماری دام بزرگ از ایشان سوال پرسیده می شود پس از پاسخ به سوال کتابی درباره آن بیماری یا چندین مقاله بسیار جدید در مورد آن به ما معرفی میکند و میفرماید این را باید بخوانید و بلد باشید.
دکتر بهشتی
|
-
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
0
0
بسمه تعالی

استاد عزیزم جناب آقای دکتر نوری از مفاخر رشته دامپزشکی هستند. تنها کسی در بین کلینیسین های دام بزرگ که وقتی انسان به علم عمیق و مهارت و باور ایشان می نگرد می تواند بگوید رشته داخلی دام های بزرگ طب است در حالی که اکثر متخصصین این رشته طوری تدریس و فعالیت می کنند که انسان سطح رشته داخلی دام های بزرگ را بسیار پایین و بدون وابستگی به پاراکلینیک تصور می کند انگار که می توان با یک گوشی و ترمومتر به طبابت پرداخت!!!!! آن هم از برگزاری کنگره به اصطلاح بین المللی کلینیسین های دام بزرگ که به نظر من بسیار از سطح پایینی برخوردار بود و با طبق معمول با نداشتن پانل های آزمایشگاه و تصویربرداری نشان داد که همچنان بسیاری از اساتید این رشته می خواهند با روش های قرن 18 به طبابت بپردازند!!! و البته تجربه نشان می دهد بسیاری از این بزرگواران بلد نیستند که چگونه با پاراکلینیک کار کنند!!انسان وقتی به استاد بزرگوار جناب آقای دکتر نوری نگاه می کند افق امیدی پیش روی او باز می شود و این امر موجب می شود تا به رشته دامپزشکی و داخلی دام های بزرگ افتخار کنیم. به نظر من رشته داخلی دام های بزرگ باید به وجود ایشان افتخار کند و ببالد و اگر نه اگر قرار بود افرادی مثل ایشان نباشند اصلا نمی توان به رشته دام های بزرگ در ایران واژه طب را نسبت داد! اکثر متخصصین این رشته نه تنها به روز نیستند بلکه ارتباطشان با پاراکلینیک ضعیف است و بلد نیستند چگونه با پاراکلینیک کار کنند و موجب شدند کل رشته دام های بزرگ در ایران به کشتارگاه تراپی یا چاقوتراپی ختم شود. در بسیاری از کشورها طبابت دام های بزرگ از عمق بسیار بیشتری برخوردار است. در پایان آرزو می کنم که ای کاش همه متخصصین دام های بزرگ دیدگاهشان عملکردشان و باورشان مثل استاد عزیزم آقای دکتر نوری باشد تا روزی این رشته از مظلومیت خارج شود. در پایان دوام طول عمر و سلامتی این استاد بزرگوار را از درگاه ایزد منان مسئلت دارم.
احمد
|
-
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
0
0
استاد همیشه به دانشجویان توصیه می کنند با علم روز حرکت کنند حتی پیشنهآد میدهند که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند . یادم میاد یک کیس اومده بود همه داشتیم در مورد تشخیص بیماریش بحث می کردیم بعد از معاینه توسط استاد . دیدیم پنج دقیقه بعد با یک مقاله که توی همون هفته چاپ شده بود اومد توی بخش و گفت بیماری دام این است بچه ها همه باتعجب دهانشان باز مانده بود . واقعا حیف که از تجربیات ایشان تنها در دانشکده استفاده میشود
دانشجوی استاد نوری
|
-
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
0
0
از خواندن این مصاحبه و سخنان استاد عزیزم بسیار لذت بردم. خوشحالم که دانشگاه تهران در جذب ایشان ناکام ماندند!
من و سایر دانشجویان دانشگاه چمران اهواز به وجود ایشان افتخار میکنیم.
از سایت حکیم مهر جهت این مصاحبه تشکر میکنم.
مهسا تائب زاده- دانشجوی ترم 7
|
-
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
0
0
سلام
من با اینکه هنوز افتخار شاگردی ایشان را نداشته ام اما ارزوی این شاگردی را از صمیم قلبم دارم و امیدوارم و از خدا می خواهم با اینکه استاد در شرف بازنشستگی هستند اما همچنان در دانشکده بمانند تا ما هم بتوانیم از اموزش و علم ایشان استفاده کرده و از شاگردی این استاد فرزانه مفتخر باشیم.
دکتر ضفرپور
|
-
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
0
0
فکر کنم استاد رو خیلی اذیت میکنن که با این بار منفی پاسخ پرسش ها رو میدادند. متاسفانه ارزش این اساتید رو کسی متوجه نمیشه. برای استاد طول عمر و سلامتی آرزومندم.
ناشناس
|
-
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
1
0
دانشکده دامپزشکی اهواز باید به وجود چنین استادی به خود افتخار کند...
مزدک
|
-
|
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
1
0
کاش میشد دامپزشکان کلینسین مثل بنده از علم این استادان بهره مند شویم.وگر نه بدون راهنما به (هیچ) هم نمی رسیم.
متخصص داخلی دام های بزرگ
|
-
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
1
0
با سلام، در این که استاد عزیز دکتر نوری از اساتید مبرز آکادمیک و افتخار رشته دامپزشکی هستند شکی نیست، ولی بدون شک و بر خلاف نظر دکتر بهشتی ،در سطح بالینی و فارم ،طب داخلی دام های بزرگ دارای اساتیدی است که به حق آنانند که باعث آبروی این طب هستند، اساتید عزیزی مانند دکتر بازرگانی ، دکتر قدردان ، دکتر لطف الله زاده، دکتر گرجی دوز،دکتر بدیعی ، دکتر نادعلیان، دکتر دلیر نقده و ... . خواهشمند است دفاعمان از یک مقام عالی رتبه علمی که نیازی هم به دفاع ما ندارد ، موجب نادیده گرفتن و خدای ناکرده تخریب دیگران نشود .
دکتر یداله اسدپور متخصص بیماریهای طیور
|
-
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
1
0
باسلام چهره و خاطره استاد فرزانه برای مادانشجویان دامپزشکی ورودی 62 دانشگاه ارومیه یاد خوش آن دوران را تداعی نمود هرچند که بیشتر همکلاسیهایمان از اساتید بنام دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی شده اند اما هنوز در مقابل عظمت جایگاه علمی و اخلاقی آقای دکتر نوری سر تعظیم فرود می آوریم.امیدواریم همیشه سالم و سرزنده باشند
همکار دانشگاهی
|
-
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
2
0
با سلام
ضمن احترام به بعد علمی شخصیت ایشان، متاسفانه آستانه تحملشان پایین بوده و همواره در پی تعویض دانشگاه محل خدمت بوده اند. از دانشگاه تهران که در مصاحبه فرمودند و نیز حتی دانشگاه اهواز نیز دلخور می باشند و در چند سال اخیر درپی انتقال به دانشگاه دیگر بوده اند. شایسته است استاد گرانقدر پس از این سالها تجربه و تدریس در پی مقایسه دانشگاه های ایران و خارج از کشور نباشند و با درک درست جایگاه دانشگاه های داخل کشور و پتانسیل های بالقوه دانشجویان و استفاده حداکثری از امکانات موجود در جهت پیشرفت وضع موجود تلاش نمایند. براشان سلامتی را آرزومندم.
ناشناس
|
-
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
1
0
سلام
ببخشید ولی دکتر چگونه یکنفری به بهتر شدن وضع دانشگاه های کشور بپردازند. در حالی که متاسفانه داریم بعضی از اساتید چاپ لوس که اکثرا هم بیسواد هستند و به همین خاطره کم سوادیشون دانشگاه و کشور را بهشت برین و مدینه فاضله دیده و از همه ی روسا تعریف دمیکنن. فقط اساتید دنیا دیده و نترس دهن به انتقاد و وضع فلاکت بار دانشگاه ها باز میکنن.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
0
0
یعنی من عاشق این دکتر مرتضوی هستم بالاخره متوجه نشدم که دکتر برزیل رفت یا نه ، در اثرگذار بودن دکتر نوری هیچ گونه شکی وجود ندارد ولی لطفا از انسانها بت نسازید که این عادت زشت ما ایرانی هاست دکتر نوری نمونه یک انسان موفق و باتجربه و برای بسیاری الگو هستند نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر
ولی یک تلنگر کوچک دارم ، با تمام تعاریف و تمجیدهایی که از اساتید دهه 60 صورت گرفته است متاسفانه این بزرگواران انسانهای شایسته ای را جایگزین خود نکرده اند و این دلیل عمده وضعیت اسفناک دانشگاههای امروزی ماست
محمد نوری
|
-
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
0
1
پس از سلام و اظهار محبت از نظرات دوستان وهمکاران محترم که بسیار تحت تائپر آن قرار گرفتم و به هیچ وجه خود را در خور این همه محبت نمی بینم واگر کاری هم انجام شده جز وظیفه نسبت باین مملکت نمیباشد که ذره ایست در مقابل ایثار کسانی که از همه چیز خود گذشتنند تا ما اکنون بتوانیم راحت زیست نمائیم.یک نکته که همکار عزیز دانشگاهی من در ارتباط با پائین بودن استانه تحمل بنده وتعویض مکرر محل خدمت فرمودند عرض مینمایم دوست خوبم من از سال 1362 در دانشگاه شهید چمران اهواز هستم و محل کارم را بمراتب از خانه خود بیشتر دوست دارم و اگر هم میبینید انتقاد میکنم برای اینکه اعتقاد دارم دنیای پیشرفته ساخته شد فقط بر پایه انتقاد نه به به و چه چه گفتن و چاپلوسی.خیلی از این چاپلوسیها مسئولین تصمیم گیرنده راگمراه میکند.چرا دانشگاهای ایران را با خارج مقایسه میکنم چرا نه باید ما خودمان را با بالاتر ها مقایسه کنیم واز تجربه های آنها بهره ببریم شتابی که علم امروزه در دنیای پیشرفته گرفته انقدری استکه لحظه ای تامل یعنی سالها عقب افتادن.دوست عزیز ما در مورد آموزش دامپزشکی خیلی مشکل داریم . شما میتوانید فقط این یک سئوال را از فارغ التحصیلان این رشته که چند سال وارد با زار کار شده اند به همه پرسی بگذارید: آموخته های دوران تحصیلی شما به چه میزان کار بردی بوده اند؟.دوست عزیز باید از تجربه از ما بهتر ها استفاده کنیم وقتی از دانشگاه خارج صحبت میشود بدان معنی نیست که شیفته آنجا هستم ولی شدیدا تحت تائثر راها و روشهای آنها در رسیدن به هدف معتقد هستم.مجددا از همه همکاران که لطف نموده اند متشکرم.نوروزتان مبارک
ناشناس
|
-
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
0
0
سلام
خیلی مصاحبه ی قشنگی بود. چقد بی پروا و زیبا از مشکلات گفتند. قدر استادتون رو بدونید. تشکر. دانشجوی شیراز
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
1
0
در مورد چهره ی ماندگار خیلی موافقم ما اینجا تو شیراز استادایی داریم که بعضا وقتی با تهران مقایسه میکنی اگر تعداد مقالات و ایندکس تمام استاد تهران تو اون بخشو باهم جمع کنی نصفه اونم نمیشه. همه دنیا میشناسنشو اسمش آخر تمام تکس بوک ها اونم تو تمام ادیشن های جدیدش هست ولی چهره مهره خبری نیست!!!. ششششاید به قیافه باشه!!!!؟؟؟؟دانشجوی دامپزشکی شیراز
دانشجوی دکتر نوری
|
-
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
0
0
ضمن مخالفت با {همکار دانشگاهی} اینجانب به عنوان یک دانش آموخته دکتری دامپزشکی کاملا با عقیده آقای دکتر نوری موافقم.
مطالبی که در دانشکده دامپزشکی به دانشجو آموزش میدهند اکثرا نه قابل استفاده در کار آزاد است و نه علم روز می باشد و اظهار نظرهایی نظیر استفاده از پتانسیل های دانشجویان و حداکثر استفاده از امکانات موجود مبرا کردن خود از کاستی های موجود است.
مثلا دانشکده هایی که اصلا فارم آموزشی ندارند نباید ادعای آموزش دانشجوی دکتری دامپزشکی داشته باشند. این حداقل است ما از حداقل ها هم محرومیم جناب آقا یا خانم {همکار دانشگاهی} شما خوشحال باش که دکتر دامپزشک تربیت میکنی!
شاگرد دكتر نوري
|
-
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
0
0
با سلام خدمت شما و استاد عزيز
به نظر من همه دانشجوياني كه شاگرد ايشان بودند همگي واقف بر علم و دانش ايشان هستند.اما اگر انتقاد پذير باشيد ميخواستم بگم كه برخورد اين استاد عزيز با دانشجويان خوب نيست و بيشتر حالت تحقيري داره.شرمنده كه مجبور شدم اين را بيان كنم چرا كه همه ما انسانها علاوه بر نقاط قوت نقاط ضعفي هم دارند.اميدوارم كه استاد عزيزمان كه مديون علمشون هستيم ناراحت نشن.
با آرزوي سلامتي براي استاد نوري.
از همکاران دانشگاهی
|
-
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
0
0
با سلام و سپاس
مصاحبه خواندنی ای بود. ممنون- در بزرگمنشی, علم و تقوای دکتر نوری جای هیچ بحثی نیست.
خصوصیت بارز دیگری که معمولا در افراد نخبه و تیزهوش وجود دارد حساسیت بسیار بالای ایشان است. آقای دکتر نوری از انسانهای شریفی است که با روحیه حساس خود تاب برخی صحبت ها را ندارند. لذا خواهشمند است جهت حفظ سلامت و کرامت ایشان، مشکلات و برداشت های شخصی خود را با بزرگواری در اینجا مطرح نکنیم. حتما واقف هستید که ایشان کلیه نظرات را مطالعه می کنند. سال نو شما و پروفسور نوری بهاری باد.
دانشجوی دامپزشکی اهواز
|
-
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
0
0
بنده دانشجوی دانشگاه شهید چمران هستم و دیدم اساتیدی که واقعا با سواد هستند و میشه به اونها استاد گفت همگی با استاد ارزشمند دامپزشکی ایران دکتر نوری رابطه خوبی دارند و سعی میکنند از علم ایشان در اعتلای دانششان استفاده کنند و در کنارشان هستند ولی کسانی(مثل این همکار دانشگاهی که مرتبا کامنت گذاشته ) که احساس میشه استاد عزیز رو بیشتر یه رقیب میدونند و خودشان واقف هستند تا استاد بزرگی مثل دکتر نوری در دانشگاه شهید چمران هست اونها درخششی و نامی نخواهند داشت.دکتر نوری به نظر من تحملشان کم نیست بلکه از بیسوادی و کم سوادی ناراحت میشه و وقتی میبینه کسی در یک محیط آکادمیک و دانشگاهی تسلط کافی بر موضوع نداره بهشون میگه و این میشه که به استاد محترم بر میخوره و بجای اینکه بنشینه مطالعه کنه و سطح سوادشو بالا بیاره سعی میکنه واسه اساتید بزرگ نقطه ضعف بسازه.
m.en
|
-
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
0
0
خودشون فرمودند که آپدیت نیستند ! همه جای دنیا حیوانات سالم رو نمی کشند ! به هیچ عنوان ! این رسم کشور های جهان سویمه ! پروگرم دوره دی وی ام دانشگاه های آمریکا رو ببینید ، در مورد مباحث اخلاقیشون بخونید متوجه میشید ! اتفاقا شماره یک تو این قضیه خود دانشگاه تافتز هستش !!!
پاسخ ها
حبیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
بنده دانشجوی دامپزشکی نیستم ؛منتهی دوتا از نکات استاد بزرگوار بسیار ارزشمند است یک لزوم داشتن روحیه نقدپذیری که در حیطه ی علم واجب تر است .با تعارف و تعریف هیچ جای دنیا کاری درست و علمی پیش
نرفته است.
دو اینکه برای پیشرفت باید به بالاتر از خود نگریست و راههای پیشرفت را آموخت .

و درنهایت باید بگویم حرف شما دوست عزیز بسیار به جاست. ما تابستان به روستا رفته بودیم ؛ تک گاو همسایه امان با مریضی دو سه روزه و به ظاهر ساده و تنی مجروح و سوراخ سوراخ (آمپول) ،عمرش را داد به پزشکان غیرمتخصص خود. بیچاره صاحب گاو همینکه حیوان بیچاره را سوار ماشین کرد دامپزشک حکم قتل و کشتنش را صادر کرد.
پدر و مادر من اینقدر متاثر شده بودند در خانه به حال گاو و گوساله شیرخوار و صاحبش گریه کردند.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
0
0
خطاب به m.en
دکتر نوری از اساتیدی هستند که مطالعه دارند و سعی می کنند اپدیت باشند.کاش بعضی اساتید هم یاد بگیرند!!
دامپزشک
|
-
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
0
0
دکتر نوری استاد بسیار با سواد و دلسوزی هستند. تمام اساتیدی که در طول دوران تحصیلم داشتم یک طرف دکتر نوری یک طرف. من نمی خواهم ایشان را در حد بت بالا ببرم ولی کسانی که سر کلاس ایشان بودند این موضوع را درک می کنند.
دانشجو
|
-
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
0
0
من دانشجوی دامپزشکی هستم میشه بگید الان واسه حل این همه مشکل چیکار کنیم؟
دکتر نیاسری
|
-
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
0
0
سلام
اینجانب بنوبه خود خدمت جناب آقای دکتر نوری ارادت خاص داشته و ایشان را فردی عالم و توانمند در حوزه تخصصی خویش می دانم. همواره علاقه مند به همکاری و مصاحبت با ایشان بوده و هستم. همچنین اعتقاد دارم که ایشان نیز می توانند در زمره افرادی که می تواند بعنوان چهره ماندگار معرفی گردند قرار گیرند.

مصاحبه ایشان را بدقت مطالعه نمودم. اما از اینکه ایشان اظهار تاسف از تحصیل در دانشگاه تهران نمودند و فرمودند که دانشگاه تهران به اندازه یک واکسیناتور هم به ایشان چیزی یاد ندادند بسیار متعجب و متاسف شدم.
بطور قطع نظر ایشان در این خصوص نظر شخصی و محترم بوده ولی به اعتقاد اینجانب صحیح نمی باشد و بر اساس مطالب مطرح شده خود ایشان در مصاحبه شان بنظر می رسد نظر ارائه شده ناشی از مشکلات دوران تحصیلات تکمیلی و بعد از آن مشکلات استخدامی ایشان در دانشگاه تهران بوده است. البته مشکلات پیش آمده برای ایشان قابل تامل بوده و بنظر می رسد با توجه به زمان رخداد حوادث بخش عمده ای از مشکلات پدید آمده برای ایشان نیز در اختیار دانشگاه تهران نبوده است. اما در خصوص اظهار نظر ایشان باید عرض نمایم که اعتبار دانشگاه تهران و از آن جمله دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در سطح ایران و جهان بهیچوجه قابل تردید نیست و با اظهار نظر فرد یا افرادی مخدوش نمی شود. تقاضا می کنم در اظهار نظرها منصفانه عمل کنیم. مصاحبه جناب اقای دکتر نوری در درجه اول در حقیقت تضییع حقوق اساتید ایشان بوده است. در دوره تحصیل ایشان دانشجویان اثر گذار بسیاری از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده اند. چگونه است که ایشان فقط در حد واکسیناتور آموزش دیده اند. و خود ایشان نیز که امروز به این درجه و منزلت رسیده اند بطور قطع پایه های این ارتقاء را در دانشگاه تهران سپری نموده اند. در خاتمه این شعر سعدی شیرازی را تقدیم ایشان و دوستاران علم و دانش می نمایم:

نام نیک رفتگان ضایع مکن
تا بماند نام نیکت پایدار

از ارادتمندان استاد ارجمند جناب آقای دکتر نوری

دکتر نیاسری
استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران
ناشناس
|
-
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
0
1
عظمت روح و شخصیت جناب دکتر نوری را نمی توان نوشت. او در زمانی که بر اهواز گلوله و توپ و خمپاره می بارید ایستاد در حالی که می توانست نایستد اهواز! در ضمن چهره های ماندگار .........همان به که فکر را مشغولش نکنیم.-
ناشناس
|
-
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
0
0
سلام.جناب دکتر نوری از اساتید مجرب و خوش اخلاق و بدون حاشیه ما بودند به جرات می گویم که هرچه داریم از ایشان داریم.از چنین اساتیدی باید به عنوان مشاور وزیر جهاد گشاورزی یا ریاست جمهوری باید استفاده کرد تا زمینه رشد برای کشور در زمینه نفت سفید که همان شیر می باشد فراهم گردد..........دوست داریم دکتر نوری- دامپزشک
ناشناس
|
-
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
0
0
با سلام. دانشجوی دکتر بودن افتخاری برای ما دانشجویان اهواز است. متاسفانه معلوم یست بعد از رفتن دکتر نوری، دکتر بازرگانی، دکتر رضاخانی و بقیه بزرگان جه اتفاقی برای دامپزشکی این کشور میافته.کاش اساتید به جای .......به آموزش دانشجوها میپرداختن. آموزش ما از مسیر اصلیش منحرف شده.در این زمینه مثل دکتر نوری باشن که دنبال پست و مقام نیست.- دانشجو
یک دانش آموخته دانشگاه تهران
|
-
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
0
0
سلام
با وجودی که با آقای دکتر نوری تا به حال برخوردی نداشتم ولی سخنانشون واقعا به دلم نشست. چون مسائلی که مطرح کردند بخش کوچکی از درد دل های ما دامپزشکان جوان بی کار امروزیه!!!!
به امید بهبود....
یک دامپزشک با 16 سال سابقه
|
-
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
0
1
حقیقت همیشه تلخ نیست یرای اونایی تلخه که ظرفیت پذیرششو ندارن.واقعا مگه تو دانشکده چقدر آموزش دیدیم.حالا ما که تو ایران هستیم همکارامون که رفتند خارج باهاشون ارتباط داریم همه حرفای دکتر نوری رو تایید می کنند.تو ایران در مقایسه با سایر دانشکده ها شاید تهران خوب باشه ولی در مقایسه با آموزش خارج شاید حق با دکتر نوری باشه.ضمن احترام به دکتر نیاسری بیایید از پرورش گلخانه ای بپرهیزیم که مثلا چند تا دانشجو یا چند تا استاد تاپ مقاله دادند رتبه علمی رفت بالا ببینیم کل فارغ التحصیل ها با اونایی که خارج خوندن برابری میکنن اونوقت سرمونو بالا بگیریم
شاگرد دکتر
|
-
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
0
0
دکتر نوری جهره علمی و همیشه ماندگار دامپزشکی هستن.
يك دامپزشك نزديك به بازنشستگي
|
-
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
0
0
با سلام و تشكر از حكيم مهر به خاطر اين مصاحبه تامل برانگيز! و با سپاس از استاد ارجمند آقاي دكتر نوري كه افتخار ملاقات ايشان را از نزديك نداشته ام ولي هر چه از ايشان شنيده ام در توصيف شايستگي هاي علمي و رفتاري ايشان بوده است.
من تصور ميكنم به دليل اينكه آقاي دكتر نوري فردي دانشگاهي هستند، لذا مشكلات را باصطلاح بيشتر، از بعد آكادميك ديده اند! البته من در حضور اساتيدي كه عمري را نيز در دانشگاههاي خارج از كشور سپري كرده اند، نمي توانم از سطح علمي و آموزشي دانشگاه تهران و يا ديگر دانشگاههاي كشورمان دفاع كنم!
اما همكاران عزيز من! دانشكده دامپزشكي دانشگاه تهران و حتي ديگر دانشكده ها و آموزشكده هاي بيشمار دانشگاهاي! ديگرمان، تافته جدا بافته اي از دانشكده ها و يا دانشگاههاي مذكور نيستند. لذا در مقام مقايسه دانشكده هاي دامپزشكي دانشگاهاي كشورمان با ديگر دانشكده ها و دانشگاهاي داخلي، اگر بگوئيم ازتعدادي به شماره انگشتان يك دست عقب هست، متقابلا ميتوان گفت كه از تعداد ديگر و به شماره هاي انگشتان چند دست، مطلوب تر مي باشد.
حال چگونه هست كه اغلب پزشكان، دندانپزشكان، داروسازان، پيراپزشكان... و روانشناسان، متخصصين رشته هاي فني و مهندسي... و حتي برخي موقعيتهاي شغلي دامپزشكي! از سوابق آموزشي در رشته تحصيلي شان اظهار رضايت ميكنند و در مقابل اغلب دانش آموختگان و دانشجويان رشته دامپزشكي، ديدي منفي نسبت به رشته دانشگاهي خودشان تحصيل مي كنند!!
به نظر من اساس مشكل، در بستر هاي لازم براي فعاليت هاي دامپزشكي است و...
اميدوارم امكاني حاصل شود كه اين دامپزشك با سابقه اجرائي نسبتا طولاني و قبل از بازنشستگي بتوانم مشروحي از تجارب و نظرات خود را در اين زمينه در معرض انديشه و نقد همكاران عزيز خودم و مسئولين مرتببط قرار دهم.
جواد دستورانی
|
-
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
0
0
با سلام خدمت استاد فرزانه
افتخار میکنم که شاگرد ایشان بودم معتقدم باید سر کلاسش بشینی تا به فرزانه بودنش ایمان بیاری من شخصا هنوز هم باورم نمیشه انقد مطلب بتونه تو مغز ادم جا بگیره.استاد دوست داریم.شاگرد ایشان
محسن وفایی
|
-
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
0
0
باسلام و تشکر از عزیزانی که زحمت ارائه این مصاحبه زیبا رو کشیدن.
دکتر نوری یعنی علم ناطق.یعنی دامپزشکی 2014.یعنی به روز بودن یعنی به فکر جامعه بودن یعنی از خودگذشتگی.یعنی عشق به خاک و وطن.یعنی دلسوزی.
کسی که سر کلاس دکتر بوده میفهمه این حرفا یعنی چی.
کسی که سر کلاسش بوده میفهمه وقتی دکتر با اندوه از وضعیت دامپزشکی و دامپزشک میگه یعنی چی.دکتر هر وقت انتقادی کرده واسه این بوده که درست درس بخونیم و به بزالت مدرک نگیریم و هیچوقت قصد تخریب شخص یا رشته رو نداشته.هیچ دانشجویه طالب علمی پیش دکتر نرفته و سرخورده برگشته باشه.
دوستان عزیزی که انتقاد کردن به صحبتایه استاد باید 1 خورده منصف باشن.دکتر وقتی از خارج برگشته ( با وجود اینکه میتونسته مثه اون همکارشون بمونه) دانشگاه تهران منتشو میکشیده اونجا تدریس کنه ولی دکتر قبول نکرده.همین الانشم خیلی از دانشگاه هایه بزرگ دنیا منت استادو میکشن ولی دکتر به عشق وطنش مونده و سعی میکنه مشگل مارو حل کنه.
به امید روزی که خواسته هایه استادمون اونقد برامون دور از دسترس و رویایی بنظر نیاین که بخوایم باهاش مخالفت کنیم.فقط کافیه همت کنیم و از تجربیاته از ما با تجربه تر ها استفاده کنیم.
محسن وفایی.ترم آخر دکتری عمومی
استاد دامپزشکی
|
-
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
0
0
سلام
دوستان عزیز
استاد ارجمند جناب آقای دکتر نوری
در سخنان خود نام دانشکده دامپزشکی واحد شبستر را آورده بودید. متاسفانه اساتید با تجربه و مسن ما در ایران هنوز با دید 30 سال پیش نظرات خود را ابراز می نمایند
به نظر بنده کثرت مراکز اموزشی در صورتی که امکانات لازم را برای تحصیل همه مشتاقان فراهم نماید ایرادی ندارد بلکه یک حسن برای ان کشور محسوب می گردد بطوریکه سرمایه گذاری در طرح های پژوهشی را افزایش می دهد
از طرف دیگر به نظر اینجانب مشکل دامپزشکی کشور در جذب داشجو ی دامپزشکی بصورت سوبله چوبله در برخی از دانشگاههای کشور می باشد که چندین برابر ظرفیت خود دانشجو می گیرند.
آقای دکتر خود شما سال ها در واحد تبریز تدریس نموده اید چرا در آن زمان بعنوان اعتراض از حضور و تدریس در این واحد خودداری ننمودید؟
سوالات فراوانی وجود دارد که باید پاسخ داده شود.
به نظر می رسد که بجای نقد بیفایده یکدیگر و حملات بیفایده به همدیگر باید دست در دست هم دهیم و برای گرفتن حق دامپزشکان از مراجع قانونی تلاش نماییم
بدنبال حق بهداشتی مردم و تولید غذای سالم باشیم.
به امید آن روز
داشجوی دکتر نوری
|
-
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
0
0
با سلام
از اینکه استاد فرهیخته،قطب عالم طب داخلی دام بزرگ جناب پروفسور نوری اعلام بازنشستگی فرمودند و از جمع ما دانشجویان دامپزشکی چمران اهواز وجود پر خیر و برکت خود را محروم ساختند،عمیقا متاثر می باشم.
پروفسور نوری چون شمع پر سخاوت علم هستند که بی دریغ و چون پدری دلسوز برای آگاهی بخشیدن عمری تلاش کردند.صمیمانه دستان پر مهر ایشان را میبوسم. از استاد تمنا دارم بعد از بازنشستگی ما علاقه مندان به علم ایشان را بی نصیب نگذاشته و راه های مقتضی را خود فراهم سازند.به امید عمر طولانی برای این شجره ی پر برکت.
آمین
والسلام
شتگردکوچکتان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
0
0
باعرض سلام خدمت استادگرانقدرم،بارعلمي شمابقدري بالاست که جاي هيچ شک وشبه اي باقي نميذاره،شماهم بخاطرپيشينه تاريخي وجدي که دارين پيش ماعزيزين وهم بخاطرمقام علمي والاتون،استادعزيزم دوستتون دارم
مسعود رفاع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
0
0
با عرض سلام خدمت استاد گرانقدر جناب آقای دکتر نوری. من دانشجوی استاد دردانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد تبریز بودم. بهترین و باسوادترین استاد دوران دانشجوییم بودن. افتخار شاگردی استاد رو داشتم. از کلاسهای درسشون لذت میبردم. افتخار شاگردیشون نصیب من حقیر شد. ایکاش میشد دوباره شاگردشون میشدم
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
0
با سلام و احترام خدمت استاد عزیز و بزرگوار جناب آقای دکتر نوری.بنده دانشجوی سابق آقای دکتر نوری هستم و هم اکنون همکار ایشان هستم . ایشان مرد بزرگی هستن هم از نظر علمی بعنوان یکی از سرمایه های علمی کشور هستن و هم از نظر اخلاق واقعا مرد بزرگی هستن . برای جناب آقای دکتر نوری عزیز آرزوی سلامت و تندرستی و عمر با عزت دارم.
دامپزشک
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
1
آقای دکتر نوری میگفت برای انجام هرکاری باید علم آن کار را داشته باشید کشور پر شده از بی سواد ،سعی کنید شما جزو آنان نباشید
همکار دانشگاهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
1
با سلام خدمت همکاران گرامی. سلام گرم دارم خدمت استادم جناب آقای دکترنوری. وقتی صحبت از استاد عزیزم به میان میاد همیشه حس خوب و انرژی زایدالوصفی به بنده دست میده. همیشه به رموز محبوبیت و موفقیت ایشان فکر کردم و دلایل این موضوع رو برای تمامی دوستان خلاصه عرض می کنم.
1.دانشجوی ممتاز در دوره عمومی.
2.تحصیل در دانشگاه
Royal veterinary college
3. ضریب هوشی بالا(شایان ذکر است پسر ایشان 4 یا 5 درس کنکور را 100 درصد زده بودند)
4. علاقه زیاد به یاد گرفتن و آموزش.
5.اعتماد به نفس عالی در امور پژوهشی.
6. مهربان بودن،مثبت اندیشی و عدم تنگ نظری ایشان.
خلاصه استاد محمد نوری در قلب ما جا دارد. از پروردگار عالم طول عمر با عزت همراه با سلامتی برای این بزرگوار و سایر اساتید زحمتکش ایران خواستارم.
نظر شما
ادامه