کد خبر: ۱۲۳۱۵

حکیم مهر - گفتگو با دکتر فاخری، دبیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی (ICRIC) :

 

800x600

800x600

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

اینکه مسلمانان با جمعیت 8/1 میلیاردی ، نزدیک به یک سوم مردم جهان را تشکیل می دهند، یک واقعیت انکار ناپذیر است. مطابق نظر تحلیل گران جمعیت مسلمانان جهان در سال 2012 ، به 3 میلیارد نفر ، تخمین زده می شود. در حالی که تنها فروش سالیانه خرده فروشان گوشت حلال در انگلستان 900 میلیون دلار و ارزش معاملات سالیانه جهانی برای کل تجارت حلال ، 2100 میلیارد دلار ارزیابی شده است . با نگاهی به اعداد و ارقام این تجارت میلیاردی ، پتانسیل شگفت انگیز تجارت غذا و محصولات حلال آشکارمی شود که شایسته است نخست از سوی دولت های اسلامی و سپس سازمان های بین المللی و فراگیر همچون سازمان کنفرانس اسلامی جدی گرفته و برای آن برنامه ریزی شود. حال در این میان ایران به عنوان یک کشور 75 میلیونی مسلمان می بایست جایگاه ویژه ای در تجارت حلال داشته باشد که البته به قول دبیر کل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی( ICRIC) نسبت به برخی از کشورها مانند مالزی و ترکیه دیرتر وارد این عرصه شده ایم، با اینحال از نظر امکانات تخصصی، از ترکیه و مالزی جلوتر هستیم و به همین خاطر اگر بین ۵۷ کشور اسلامی اول نباشیم، قطعا بین ۳ کشور اول هستیم. شهد در گفت و گوی اختصاصی با دکتر فاخری دبیر کل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی موضوع غذای حلال را از زوایا مختلف در صنعت ایران و جهان بررسی کرده است. آنچه می خوانید ما حصل این گفت و گوست.

•جناب آقای دکتر فاخری لزوم  و جایگاه حلال را در صنعت و محصولات به چه صورت ارزیابی می نمایید.

دین حنیف اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین رسالت الهی، با تأسیس نظام مستقل اندیشی در صحنه حیات انسانی  ظاهر شد و با فرهنگی بالنده، نظامی نوین در عرصه زندگی فکری و اجتماعی انسانها پدید آورد و امروز دین برگزیده یک سوم مردم جهان است.

 همانگونه که اسلام برای اداره زندگی اجتماعی انسان در حوزه سیاسی و اقتصادی و اعتقادی دارای برنامه است در حوزه فردی نیز برنامه های متعددی را در تشریع منظور نموده است که آن رعایت معیار "حلال"  در همه زمینه ها است:  خوردن و آشانیدن، لباس پوشیدن، کارکردهای شغلی، ابزارهای مورد استفاده در زندگی و ....

 جامعه اسلامی در طول پانزده قرن، این نظام مستقل را حفظ نموده و در درون جامعه بشری، زیست خاصی را مطابق این اصول برآمده ازوحی الهی تنظیم نموده است. اکنون در شرایط جهانی شدن، بایسته است این معیارها ی حلال در همه  زمینه ها به شکل استاندارد، تدوین و از سوی مراکزی نظارت دائمی شود و کلیه محصولات با نشانه خاصی که امنیت خاطر مصرف کنندگان را تضمین کند، در سطح جهانی عرضه شود و همه تولید کنندگان موظف باشند این نظارت را پذیرفته و با درج این نشانه بر روی محصولات خود، مصرف کنندگان مسلمان در همه نقاط جهان بویژه در کشورهای غیر اسلامی را امنیت خاطر بخشند.

 

•وجود دستورالعمل حلال در کشورهای مختلف تا چه اندازه هماهنگ میباشد؟

نظر شما
ادامه