کد خبر: ۱۲۲۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - کشور با تولید 240 هزار قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی اجداد از واردات بی‌نیاز است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در گردهمایی سالانه شرکت نهاده‌های دامی جاهد با اعلام این مطلب گفت: در شرایط حساس فعلی که تحریم‌ها امنیت غذایی کشور را تحت تأثیر قرار داده است، بخش دام و طیور کشور به‌دلیل دارا بودن منابع ژنتیکی غنی و نیروی انسانی متخصص می‌تواند علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، در صادرات نیز مؤثر واقع شود.

سعادت‌اله عباسی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در جهت دستیابی به تولید اقتصادی، برنامه‌های ویژه‌ای دارد و در این راستا کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

از تمام ظرفیت‌های شیر خام استفاده نشده است

وی خاطرنشان کرد: میزان تولیدات بخش دام و طیور طی سال‌های اخیر از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده است، به‌گونه‌ای که میزان تولید شیر از دو میلیون و 600 هزار تن اوایل انقلاب به 11 میلیون تن رسیده است که این مقدار امکان صادرات را نیز فراهم می‌کند.

عباسی ادامه داد: ظرفیت کارخانه‌های تولیدکننده شیر در یک شیف کاری 18 میلیون تن است که این نشان می‌دهد تولید شیر خام در جهت تأمین امنیت غذایی مناسب بوده و رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: در بخش تولید شیر از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استفاده نشده است و لازم است برنامه‌های ویژه‌ای برای استفاده حداکثری اجرا کنیم.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در زمینه تولید گوشت مرغ، ظرفیت کشور بیش از دو میلیون تن است. این در حالی است که نیاز کشور به گوشت مرغ یک میلیون و 800 هزار تن برآورد شده است.

عباسی تأکید کرد: در سال جاری میزان ذخیره استراتژیک بیش از 80 هزار تن در بخش مرغ برآورد شد که تمامی آن از تولید داخل برآورد شده است.

وی اظهار داشت: ظرفیت ایجادشده در کشور به‌گونه‌ای است که به غیر از دان مرغ که وارداتی است، بخش زیادی از گوشت مرغ در داخل کشور تأمین می‌شود.

عباسی از خودکفایی کشور در تولید جوجه یک‌روزه گوشتی خبر داد و گفت: ظرفیت‌های ایجادشده به‌گونه‌ای است که نیازی به واردات جوجه یک‌روزه نداریم.

وی همچنین افزود: فارم تولیدکننده مرغ لاین بابل‌کنار که سال‌ها پیش تأسیس شده است، می‌تواند پتانسیل مناسبی باشد که لاین‌های مادری در آن پرورش یافته و در مواقع لزوم به کار گرفته شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: حدود 240 هزار قعطه جوجه اجداد در کشور نیاز داریم که برای تولید فعلی که بیش از 9 میلیون قطعه است، مرغ مادر تولید کند.

عباسی ادامه داد: با اقدامات انجام‌شده، افزایش پنج تا شش درصدی تولید جوجه یک‌روزه محقق شده است.

 

در اختیار گذاشتن جوجه یک‌روزه و دان رایگان به مرغداری‌ها برای پرورش نژادهای اصیل

وی تصریح کرد: اگر نژادهای وارداتی در شرایط سخت به کشور وارد نشود، می‌توان با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در فارم تولیدکننده مرغ لاین بابل‌کنار جایگزینی برای لاین‌های فعلی را انجام دهیم.

عباسی یادآور شد: با شرکت نهاده‌های دامی جاهد در راستای تولید تجاری لاین‌ها، قراردادهای مناسبی بسته شده و مقرر شده است که با تحویل دان و جوجه یک‌روزه رایگان به مرغداری‌ها، نژادهای اصیلی چون آرین را پرورش دهند و با تحویل مرغ‌ها پول جوجه یک‌روزه و دام را دریافت کنند که بدین ترتیب مابه‌التفاوت آن سود مرغداری‌ها می‌شود.

وی درباره ظرفیت تولید تخم‌مرغ در کشور تأکید کرد: امسال 850 هزار تن تولید تخم‌مرغ در کشور انجام شد که نسبت به سال گذشته که حدود 15 تا 20 هزار تن واردات داشتیم، بیش از 30 هزار تن از این فرآورده پروتئینی صادر شد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: ظرفیت تولید یک میلیون تن تخم‌مرغ در سال وجود دارد.

عباسی درباره پرورش گاو شیری در کشور گفت: نزدیک به 8.5 میلیون رأس دام سنگین در کشور وجود دارد که کمتر از یک میلیون آن گاو اصیل و پرتولید است و مابقی را گاوهای دورگ تشکیل می‌دهند که باید تلاش کنیم به سمت تولید صنعتی و افزایش ظرفیت گاوهای کشور پیش رویم.

وی در ادامه افزود: افزایش دام‌های پرتولید و کاهش جمعیت دام‌های کم‌تولید با هماهنگی مرکز اصلاح نژاد دام و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی امکان‌پذیر است.

عباسی خاطرنشان کرد: استفاده از تکنولوژی و دانش فنی روز دنیا می‌تواند دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات پروتئینی را محقق کند.

وی در پایان از اعلام آمادگی معاونت امور دام با در اختیار قرار دادن کارشناسان و محققان مراکز اصلاح نژاد دام برای شرکت‌هایی که دارای تکنولوژی جدیدی هستند، خبر داد و تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی‌های ژنتیکی در جهت ارتقاء بهره‌وری و افزایش کمی و کیفی تولید می‌تواند در تولید پایدار و امنیت غذایی مؤثر واقع شود. بنابراین می‌توانیم از شرکت‌های دارای دانش روز حمایت کنیم.

گفتنی است، گردهمایی سالانه شرکت نهاده‌های دامی جاهد با برپایی سه کارگاه آموزشی در حاشیه خود از اساتید خارجی و دانشگاهی که دارای تجارب مناسبی در بخش اصلاح نژاد دام دارند، تا عصر امروز ادامه خواهد داشت.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مجید
|
-
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
0
0
رایگان جوجه ارین باز گران هست چون هم سرمایه از بین میره هم جان مرغدار سکته قلبی یا مغزی صددرصد هست اگه جانتان رو دوست ندارید امتحان کنید
نظر شما
ادامه