کد خبر: ۱۲۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  متخصصان تغذیه به همراه سایر کارشناسان در صدد یافتن راهی برای افزایش و ارتقای سلامت مردم هستند. از آن جا که حفظ سلامت به عوامل مختلفی از قبیل ژنتیک و عوامل محیطی بستگی دارد، طی تحقیقات مختلف و بررسی شیوه زندگی و عادت های روزمره مردم کشورهای متفاوت، می توان به رمز سلامت و شادابی افراد پی برد، در این مطلب که از سایت Prevention آورده ایم، به عادت های مختلف مردم شمالی، جنوبی و غرب و شرق اشاره کرده ایم. خواندن این مطلب خالی از لطف نیست.

۱ - تایلند؛ غذای تایلندی یکی از تندترین غذاهای جهان به حساب می آید. فلفل قرمز بر افزایش سوخت و ساز بدن تاثیر زیادی دارد.

۲ - انگلستان؛ حجم زیاد پرس غذاها از منوی رستوران ها حذف شد. شاید به علت این که جیره بندی غذا در جنگ جهانی باعث شده بود که پرس های غذایی کوچک تری را ترجیح دهند.

۳ - برزیل؛ بررسی انجام گرفته نشان داده که رژیم غذایی که به طور عمده حاوی برنج و لوبیا است خطر چاقی مفرط را ۱۴ درصد کاهش می دهد. برزیلی ها نیز که هر وعده غذایی شان شامل برنج و لوبیا است، تناسب اندام خود را حفظ می کنند. این مواد غذایی که دارای چربی پایین تر و فیبر بالاتری است میزان قندخون را ثابت نگاه می دارد.

۴ - اندونزی؛ اسلام، به عنوان دین اصلی این کشور به روزه گرفتن تشویق می کند. تعداد دیگری از مردم این کشور، با خوردن فقط آب و برنج روزه می گیرند. اگرچه روزه گرفتن تنها به قصد کاهش وزن توصیه نمی شود اما روزه گرفتن به طور متعادل می تواند عادت غذایی افراد را کنترل کند.

۵ - لهستان؛ به طور معمول، لهستانی ها تنها ۵ درصد بودجه خانوادگی خود را برای غذاخوردن خارج از منزل صرف می کنند. در حالی که یک خانواده معمولی آمریکایی ۳۷ درصد بودجه غذایی خود را صرف فست فود و غذاهای رستوران می کند. برای صرفه جویی در پول و کالری، هزینه ای را که برای غذاهای بیرون می پردازید، به طور تدریجی کاهش دهید. افرادی که غذاهای خانگی مصرف نمی کنند، غذاهای ناسالم می خورند و در نتیجه با اضافه وزن روبه رو می شوند. در واقع غذاهای آماده ارتباط نزدیکی با افزایش چاقی دارد.

۶ - آلمان؛ ۷۷ درصد آلمانی ها به طور روزانه صبحانه سالم شامل میوه، غلات و نان سبوس دار می خورند. سال هاست که متخصصان تغذیه خوردن صبحانه را تاکید کرده اند و محققان انگلیسی نیز دریافتند که صبحانه نخوردن باعث می شود به غذاهای پرکالری رو آورید.

۷ - هلند؛ تعداد ۱۸ میلیون دوچرخه در این کشور از تعداد ساکنین که حدود ۵/۱۶ میلیون می باشد سبقت گرفته است. ۵۴ درصد ساکنین این کشور برای فعالیت های روزانه مانند خرید، از دوچرخه استفاده می کنند. یک فرد هلندی به طور متوسط، سالی ۵۴۱ مایل را طی می کند و چراغ راهنما نیز بر حسب سرعت دوچرخه تنظیم شده است. دوچرخه زدن با سرعت متوسط، باعث سوخت حدود ۵۵۰ کالری در ساعت می شود. مردم هلند سالی ۸۵ میلیون ماهی می خورند. در این کشور ماهی را ترشی می اندازند و به عنوان تنقلات، در ساندویچ به همراه پیاز و خیارشور برای ناهار استفاده می شود. ماهی چرب مانند شاه ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا۳ است که هورمون های استرس به نام «Cortisol» را که باعث بالا رفتن تراکم چربی دور کمر است، کاهش می دهد.

۸ - سوئیس؛ مخلوطی از غلات و خشکبار خرد شده که صبح با شیر می خورند برای سلامت جسم و کنترل وزن آن ها مفید است. این مواد غذایی مخصوص صبحانه ۱۰۰ سال پیش توسط یک پزشک سوئیسی برای تغذیه بیماران بیمارستان توصیه شده بود. مردم سوئیس این مواد غذایی را به عنوان صبحانه و یا شام سبک می خورند. فیبرهای موجود در صبحانه مخصوص میوزلی (Muesli) باعث کندی هضم آن می شود و در نتیجه فرد برای مدت طولانی تری احساس سیری می کند.

۹ - روسیه؛ خانه های مردم روسیه باغچه دارد، مردم این کشور، میوه و سبزی خود را به عمل می آورند و از میوه و سبزی تازه استفاده می کنند.

۱۰ - مالزی؛ زردچوبه، یکی از ادویه های اصلی است که در تهیه خورشت ها استفاده می شود. این گیاه در جنگل های این کشور رشد می کند، یکی از ترکیب های عمده این ادویه ماده ای به نام کورکومین است که نقش آن در سلامت شناخته شده است. محققان معتقدند که این ماده مانع رشد بافت های چربی و افزایش سوخت چربی می شود.

۱۱ - آفریقای جنوبی؛ مردم این کشور به طور معمول از چای نوعی گیاهی به نام «Rooibos» که هم دارای شیرینی طبیعی است و هم از چای سبز سالم تر است استفاده می کنند. مردم کشورهایی که مصرف این نوع چای آنان بالاست، کمتر دچار چاقی مفرط می شوند و علت آن می تواند به خاطر ترکیب خاصی مانند «Catechins» در چای باشد.

۱۲ - مجارستان؛ مردم این کشور عاشق انواع و اقسام ترشی مانند خیار، دلمه فلفل، کلم و گوجه فرنگی هستند. سرکه ای که برای تهیه ترشی استفاده می شود در کاهش وزن موثر است. دلایل زیادی نشان می دهد اسیداستیک موجود در سرکه در کاهش فشار خون و میزان قند خون نقش دارد. اگر از ترشی خوشتان نمی آید به جای آن سس، روغن و سرکه در سالاد مصرف کنید.

۱۳ - نروژ؛ کوه نوردی در فصل تابستان و اسکی در فصل زمستان یک عادت همیشگی تمامی افراد در سنین مختلف است در روزهای آخر هفته. در حالی که در روزهای آخر هفته یک خانواده معمولی در آمریکا تنها به غذاخوردن و تماشای تلویزیون می پردازند مردم این کشور به تفریح، گردش در طبیعت و فعالیت علاقه دارند.

۱۴ - هند؛ بررسی اخیر نشان داده، افرادی که به یوگا می پردازند، شاخص توده بدنی شان پایین تر است. این امر می تواند علت های متعددی داشته باشد، انجام یوگا با شکم خالی بهترین زمان انجام این ورزش است. علاوه بر آن یوگا در پرورش عضلات که سوخت و ساز بدن را تقویت می کند موثر است.

۱۵ - ژاپن؛ در این کشور پرمشغله اغلب شهروندان روزی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز می خوابند. تحقیقات نشان می دهد کمبود خواب خطر افزایش وزن را بالا می برد. اغلب مردم که فکر می کنند گرسنه اند در واقع با کمبود خواب مواجه اند.

۱۶ - مکزیک؛ به جای مصرف و هضم زیاد غذا در عصر، وعده غذایی مردم این کشور بین ساعت ۲ و ۴ بعد از ظهر صرف می شود. اگر شب کم تر بخورید، با احساس گرسنگی بیشتری از خواب بیدار خواهید شد و صبحانه بیش تری مصرف می کنید که در کنترل وزن نقش مهمی دارد. به عنوان یک قانون عمومی برای مقابله با چاقی، سعی کنید حجم بیشتر کالری غذا را به هنگام صبحانه و ناهار مصرف کنید.

۱۷ - فرانسه؛ فرانسوی ها به صرف غذای خانوادگی معروف اند. به طور میانگین ۹۲ درصد خانواده های فرانسوی هر شب با هم شام می خورند. صرف غذا با آرامش و کنار خانواده به تعادل و سیر شدن کمک زیادی می کند.

۱۸ - فنلاند؛ یکی از محبوب ترین کارها فعالیت در هوای آزاد است. چوب هایی برای راه رفتن تهیه می شود که داشتن این چوب ها در دست به حفظ تعادل به خصوص افراد مسن کمک می کند. علاوه بر آن، از آن جا که این کار باعث می شود عضلات شانه، دست و تنه فعالیت داشته باشد، کمک زیادی به فعالیت بدن و سوخت و ساز بدن می کند. چوب دستی های پیاده روی، به عنوان ورزش کامل بدن به حساب می آید. استفاده از چوب دستی به هنگام راه رفتن نسبت به پیاده روی معمولی بهتر است و باعث سوخت و ساز چربی می شود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
-
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۹
0
0

با تشکر قابل استفاده و جالب بود.
نظر شما
ادامه