کد خبر: ۱۲۱۱۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی زاوه، لرستان و جنوب کرمان

 

تحقق 107 درصدی واکسیناسیون هاری در شهرستان زاوه


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی زاوه از ابتدای سال جاری 1499 قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه گردید.
سرپرست شبکه دامپزشکی زاوه گفت:  هاری یکی از خطرناکترین بیماریهای مشترک بین انسان و دام می باشد که عامل آن ویروس بوده و معمولا با گاز گرفتگی  ازحیوان مبتلا به  حیوان دیگر و یا انسان منتقل می شود هاری ، بیماری ویروسی خطرناکی است که ویروس از طریق بزاق آلوده پستانداران مانند سگ ، گربه ، گرگ ، روباه ، خفاش و حیوانات دیگر که معمولاً از طریق  گازگرفتگی و یا یک زخم باز که با بزاق آلوده  تماس پیدا نماید به انسان منتقل می شود . فردی که توسط حیوان هار دچار گاز گرفتگی شده در صورت عدم درمان و ابتلا به هاری محکوم به مرگ است . سگ یا گربه ای که مبتلا به هاری شود حداکثر به مدت 10 روز زنده می ماند و به مدت 5 تا 7 روز قبل از مرگ ویروس را در بزاق خود دارد و با گاز گرفتن می تواند ویروس را منتقل نماید
دکتر سدین افزود :از ابتدای سال جاری تا کنون از یک قلاده سگ مشکوک به هاری نمونه گیری بعمل آمده است که خوشبختانه نتیجه آزمایش منفی بود و تا کنون مورد مثبتی مشاهده نگردیده است.
وی گفت : به منظور مبارزه با هاری کلیه سگهای صاحبدار به صورت رایگان واکسینه و قلاده گذاری می شوند که در همین خصوص علاوه بر واکسیناسیون سگها توسط بخش دولتی به منظور حمایت از بخش خصوص در قالب طرحهای توسعه 290 قلاده سگ توسط بخش خصوصی واکسینه گردیده است.

-------------------------

 

پل ارتباطی بین مردم و دامپزشکی لرستان1512


دکتر جواد گودرزی مدیر کل دامپزشکی لرستان از راه اندازی سامانه تلفنی 1512 در استان لرستان خبر داد دکتر گودرزی اعلام کرد تمام شهروندان استان, دامداران  ومی توانند پیشنهادات , انتقادات  و مشکلات خود را از طریق این تلفن با مسئولین اداره کل دامپزشکی استان در میان بگذارند دکتر گودرزی اضافه کرد سامانه مذکور در تمام ساعت شبانه روز قابلیت ثبت درخواست های هم استانیهای عزیز را خواهد داشت.

---------------------------

 

برای اولین بار در جنوب استان کرمان:
واکسینه شدن 1500 نفر شتر علیه بیماری شاربن در شهرستان فهرج


رییس شبکه‌ی دام‌پزشکی شهرستان فهرج گفت: برای اولین بار در جنوب استان کرمان، 1500 نفر شتر در شهرستان فهرج علیه بیماری شاربن واکسینه می‌شوند. 
به گزارش کرنا، مهدی بمان‌دشتی افزود: در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، شبکه‌ی دام‌پزشکی شهرستان فهرج به واکسیناسیون شترها علیه بیماری شاربن اقدام کرده است که پیش‌بینی می‌شود این واکسیناسیون تا پایان سال جاری به اتمام برسد.
وی گفت: با توجه به آب و هوای گرم و خشک و بیابان‌های کم آب و علف در شهرستان فهرج، این شهرستان زیستگاه مناسبی برای پرورش شتر است و در حال حاضر بیش از 1500 نفر شتر در مناطق مربوط به شهرستان فهرج نگه‌داری می‌شوند.
بمان‌دشتی افزود: بیماری شاربن یک بیماری مشترک واگیردار فوق حاد است که تمام حیوانات اهلی از جمله شتر، گاو، گوسفند، بز و انسان را مبتلا می‌سازد و مرگ ناگهانی، خروج خون تیره از منافذ بدن و خون‌ریزی زیر جلدی از علایم این بیماری است.
وی هم‌چنین از آموزش بیش از 300 نفر از دانش‌آموزان و دام‌داران روستایی در خصوص بیماری شاربن در سال جاری در این شهرستان خبر داد و افزود: این کلاس‌های آموزشی توسط شبکه‌ی دام‌پزشکی و با هم‌کاری بخش‌داری‌های بخش مرکزی و بخش نگین کویر فهرج و مدیریت آموزش و پرورش شهرستان فهرج برگزار شد و دانش‌آموزان و دام‌داران با راه‌های پیش‌گیری و درمان بیماری شاربن آشنا شدند.

نظر شما
ادامه