کد خبر: ۱۱۹۷۳
حکیم مهر - رییس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از تولید واکسن «لپتوسپیروز» در این موسسه خبر داد و گفت: این دارو به عنوان واکسن بیماری مشترک انسان و دام استفاده می‌شود و در مراحل نهایی تولید قراردارد و پیش‌بینی می‌شود سال آینده به بازار عرضه شود.

دکتر هادی فامیل قدکچی رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در یک نشست خبری، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اظهار کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی بالغ بر 7 نوع فرآورده‌ی بیولوژیک واکسن و سرم‌های درمانی مربوط به بهداشت عمومی، دام و طیور را تولید می‌کند.

به گفته وی، دانش فنی موجود در این موسسه بیشتر از میزانی است که در جامعه برآورد شده و هم اکنون کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی به دنبال کسب این دانش از ما هستند.

وی با اشاره به تولید تخم مرغ SPF افزود: موسسه رازی 7 نوع واکسن پزشکی را از 9 فرآورده تولید می‌کند که از آن جمله می‌توان به واکسن‌های DTT ، MMR، فلج اطفال و سرم‌های درمانی ضد مارگزیدگی و عقرب گزیدگی اشاره کرد.

قدکچی خاطرنشان کرد: هم اکنون بر روی تولید واکسن تب برفکی روغنی با همکاری نماینده‌ی فائو کار می‌کنیم که در مرحله ارزیابی آزمایشگاهی قرار دارد.

وی با اشاره به کمک‌های اعتباری محدود از سوی دولت تصریح کرد: موسسه در حوزه دامی بالغ بر 95 درصد واکسن‌های دامی و نزدیک به 60 درصد واکسن طیور را تامین می‌کند و بخش اعظم اعتبارات مورد نظر موسسه نیز برای انجام کارهای پژوهشی از فروش محصولات موسسه تامین می‌شود.

قدکچی در ادامه با اشاره به فعالیت‌ها و دستاوردهای موسسه تصریح کرد: موسسه تحقیقات رازی تولید واکسن ماهی را از سال گذشته آغاز کرده و در این زمینه هم اکنون در ابتدای راه قرار داریم.

وی با اشاره به تولیدات امسال موسسه خاطرنشان کرد: واکسن PPR آماده عرضه بوده است و در حال حاضر در مرحله قیمت‌گذاری قرار دارد . محصول گامبورو نیز که از سال گذشته کار تولید آن در موسسه سرم سازی شعبه مشهد آغاز شده در مرحله قیمت گذاری برای عرضه به بازار قرار دارد. نیاز کشور به این محصول بین یک و نیم تا دو میلیارد دوز است که هم اکنون موسسه تولید 600 میلیون دوز آن را تامین می‌کند.

وی افزود: واکسن بروسلوز قطره چشمی نیز در موسسه تولید شده که هم اکنون در لیست انتظار قیمت‌گذاری قرار دارد.

قدکچی با اشاره به تولید کیت تشخیص یون در موسسه طی سال جاری گفت: راه‌اندازی مجدد خط واکسن لارنگو که به دلیل مشکلات فنی تعطیل شده بود از دیگر اقدامات موسسه در سال جاری است که در صورت تایید به بازار عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به حجم محصولات تولید شده در موسسه گفت:‌هم اکنون 30 میلیون دوز واکسن انسانی یکصد هزار آمپول ضد مار و عقرب‌گزیدگی در کشور تولید می‌شود در حوزه دام نیز 300 میلیون دوز واکسن تولید می‌کنیم.

قدکچی در ادامه یادآور شد: موسسه در حوزه طیور تا کنون 3 میلیارد دوز محصول تولید کرده که قرا راست حدود یک میلیارد دوز به حجم محصولات تولید شده اضافه شود.

وی با اشاره به صادرات محصولات تولید شده موسسه افزود: برآورد ریالی کار انجام شده و موسسه برای تولید سرم‌های ضد مارگزیدگی و عقرب گزیدگی یکصد یورو، برای آمپول قیمت‌گذاری شده است.

قدکچی تصریح کرد: مجموع ارزی فرآورده‌های رازی 300 میلیون دلار در سال پیش‌بینی می‌شود که با قیمت ناچیزی در کشور تولید می‌شود این در حالی است که نزدیک به 10 تا 15 میلیون دلار از دولت کمک می‌گیریم و این به معنای صرفه‌جویی ارزی برای کشور در شرایط فعلی تحریم است.

وی افزود: برای افزایش قیمت‌ها پیشنهاداتی داریم که باید مصوب شود تا مجبور به توقف خطوط تولید نباشیم. به دلیل انجام مطالعات بازار توسط موسسه امیدواریم در سال آینده بهتر از امسال رشد کنیم.

قدکچی تصریح کرد: موسسه سرم سازی رازی طرح کلان دستیابی به دانش فنی را در شورای عالی عتف به تصویب رسانده و در این زمینه نزدیک به 40 زیر پروژه داریم که فعالیتهای اولیه‌ی آن آغاز شده و به زودی محصولات اولیه‌ی آن وارد بازار می‌شود.

وی با اشاره به تولید واکسن هپاتیت و تخم مرغ SPF در این موسسه افزود: واکسن هپاتیت به وزارت بهداشت عرضه شده و به دنبال اخذ مجوز برای عرضه آن به بازار هستیم. همچنین سال گذشته واکسن دو ظرفیتی فلج اطفال را عرضه کردیم که مورد استفاده وزارت بهداشت قرار گرفت.

رییس موسسه رازی در ادامه با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی موسسه افزود: هم اکنون با کشور پاکستان در حوزه‌ی فروش واکسن تب برفکی و انتقال تکنولوژی تولید آن در حال مذاکره و با کشورهای سوریه، زیمبابوه، سودان در آفریقای و با کشور اکوادور در آمریکای جنوبی نیز برای تولید واکسن و انتقال تکنولوژی در حال ارتباط هستیم. همچنین در حوزه‌های پزشکی با کره جنوبی، هند و MBI هلند برای انتقال تکنولوژی در حال مذاکره و ارتباط هستیم.

وی خاطرنشان کرد: حوزه فرآورده‌های بیولوژیک و واکسن از جمله حوزه‌های هایتک محسوب می‌شود و ما نیز برای این که از دنیا عقب نباشیم و بتوانیم اطلاعات خود را به روز رسانی کنیم با برخی از کشورها در حال انتقال تکنولوژی و یا کسب تکنولوژی هستیم.

قدکچی با اشاره به نوع صادرات انجام شده در موسسه گفت: صادرات در موسسه به دو شکل رسمی و غیر رسمی انجام می‌شود که در این زمینه در کشور تاجیکستان محصولات ما به ثبت رسیده و به دنبال ثبت محصولات خود در کشورهای لبنان، سوریه و پاکستان هستیم. در زمینه صادرات غیر رسمی نیز صادرات به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق و آسیای میانه انجام می‌شود که رویکرد اصلی ما در سالهای آینده ساماندهی صادرات محصولات و ثبت آنها در سایر کشورهاست.

قدکچی با بیان این که موسسه رازی از 6 شعبه استانی در کشور برخوردار است، گفت: این شعبات بر اساس نیازهای استراتژیک تعریف شده در مشهد، اهواز، شیراز، کرمان، مرند و اراک قرار دارد که تامین نیازهای منطقه و انجام پژوهش‌ها بر عهده این شعبات است و ما نیز ارتباط خوبی با این مراکز استانی داریم.

قدکچی با اشاره به امکانات موجود در موسسه اظهار کرد: در زمینه‌ی توسعه‌ی فضای فیزیکی سه پروژه کلان از سال 82 در موسسه تعریف شده که متاسفانه به علت کمبود اعتبارات تامین نشده است. در این زمینه پرونده به معاونت فناوری ریاست جمهوری انتقال داده شده که امیدواریم بتوانیم در این زمینه از امکانات دولتی نیز استفاده کنیم.

قدچکی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات موسسه رازی در حال حاضر توسعه اراضی کردان برای تولید سرم‌های درمانی است که به این منظور باید حدود 200 راس اسب نگهداری شود که این خود نیازمند سرمایه‌گذاری است.

قدکچی با اشاره به نیروهای انسانی فعال درموسسه و تمهیداتی که موسسه برای آنها قائل شده است، گفت: در حوزه نیروی انسانی یکی از سرمایه‌های عظیم ما قبل از زیرساخت‌های موسسه بحث دانشمندان و اعضای هیات علمی موسسه هستند از آنجایی که دانش فنی تولید واکسن در دنیا و کشور انحصاری است همکاران ما بر اساس تجربه خود این دانش را در تولید 90 سال کسب، بهینه و منتقل کردند که به عنوان یک پتنت در کشور محسوب می‌شود. حفظ این دانش فنی نیازمند الزاماتی است که در این زمینه موسسه به بحث استخدام و توجه به نیروهای بازنشسته، پرداخت‌های مالی توجه کرده چه بسا که نیروهای انسانی در موسسه در حوزه بیولوژیکی فعالیت می‌کنند و باید رضایت شغلی آنها فراهم شود. همچنین بحث خروج نیروی انسانی را هم به حداقل خواهیم رساند.

 

نظر شما
ادامه