کد خبر: ۱۱۹۵۸
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کرمان، ایلام و بجستان

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان
با اصلاح ساختارهای تهیه و توزیع گوشت از سوء استفادها جلوگیری کنیم


مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اصلاح ساختارهای تهیه و توزیع گوشت را بهترین مسیر در راستای پیشگیری از سوء استفاده متخلفین این حوزه دانست.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، دکتر بیژن دهقانی با اشاره به ایرادات ساختاری در مسیر تهیه و توزیع گوشت گفت: اولین مشکل در این مسیر دخالت چوبداران و قصابان در روند تهیه گوشت می باشد.
وی افزود: این روند می بایست به گونه ایی اصلاح شود که در کشتارگاه افراد مشخصی با دانش و صلاحیت لازم اقدام به کشتار دام نمایند و  قصاب فقط باید اقدام به فروش گوشت نماید.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه بایستی گوشت فقط از طریق ماشین های مخصوص حمل فراوردهای خام دامی به مراکز عرضه حمل شود، بیان داشت: هر کشتارگاه می بایست خودرو های حمل گوشت بهداشتی مجهز به  تجهیزات سرمایشی مناسب داشته باشد.
وی عدم وجود فرهنگ مصرف گوشت قرمز به صورت بسته بندی را یکی از مشکلات جامعه دانست و عنوان کرد: گوشت بسته بندی به دلیل مشخص بودن کامل مراحل تولید قابلیت پیگیری مشکلات احتمالی و برخورد با خاطیان را در سریعترین زمان ممکن دارد.
دکتر دهقانی ادامه داد: رستورانها و  مراکز عرضه فست فود می بایست به سمت خرید گوشت قرمز  چرخ کرده و غیرچرخ کرده به صورت بسته بندی حرکت نمایند.
وی حضور برخی معدود  افراد فاقد صلاحیت لازم در اصناف تامین و توزیع کننده گوشت  را یکی از بزرگترین مخاطرات دانست و اظهار داشت: اینگونه افراد ضمن لطمه زدن به اعتبار صنف مربوطه موجب ایجاد مشکلات عدیده برای بهداشت جامعه و ارگانهای ناظر می گردند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: اصناف می بایست فقط اجازه فعالیت به افراد معتبر و صلاحیت دار بدهند و در طی فعالیت این افراد با استعلام از مراکز نظارتی و بهداشتی مانند دامپزشکی و مرکز بهداشت نسبت به تمدید پروانه های سالیانه ایشان اقدام نمایند.
وی با اشاره به اینکه خرید و مصرف گوشت قرمز به صورت بسته بندی باید با اصلاح ساختارهای بهداشتی و فرهنگی به مرور اجرایی گردد بیان کرد: مردم عزیز و به خصوص صاحبان رستوران ها و اغذیه فروشی ها می بایست گوشت مورد نیاز را از مراکز معتبر تهیه نمایند و دقت داشته باشند گوشتهای خریداری شده حتماً دارای مهر و برچسب بهداشتی دامپزشکی باشند.
دکتر دهقانی با یادآوری  اینکه تهیه گوشت مصرفی مراکزی مانند رستورانها، چلوکبابی ها، پیتزافروشی ها و اماکن مشابه بایستی طی فرایندی توسط ارگانهای مسئول نظامند گردد، ادامه داد: می بایست طی جلسات مشترک به مرکز بهداشت  فرایند مشخصی برای نظارت بر مراحل تهیه،نگهداری و مصرف گوشت این مراکز تعریف شود.
وی افزود: با توجه با ماهیت رستورانها، کبابی ها و مراکز فست فود می بایست نظارتهای بهداشتی به صورت انجام بازرسی های مشترک بر اینگونه مراکز تشدید شود.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ضمن تشکر از حمایت و همراهی نیروی انتظامی از این مجموعه گفت: دامپزشکی و مرکز بهداشت برای حصول به اهداف خود و نظارت دقیق بر بهداشت جامعه نیازمند حمایت سایر دستگاهها از جمله سیستم قضایی و انتظامی می باشند.
وی با بیان اینکه ضعف شدید اعتبارات عمرانی و جاری و کمبود نیروهای فنی،تجهیزات و خودروی مورد نیاز،  همچنین ضعف ساختارهای تولید در پرورش انواع دام و طیور و سنتی بودن سیستم استحصال و توزیع گوشت  از مهمترین چالشهای موجود دامپزشکی می باشد، افزود: بدون اصلاح این ساختارها نمی توان به اهداف مورد نظر در بهداشت دام و فراوردهای خام دامی رسید.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه با وجود همه تنگناها و مشکلات موجود مجموعه دامپزشکی استان  تمام تلاش خود را در راستای اهداف و وظایف خطیر خود می نماید تصریح نمود: هرگز نمی توان ادعا کرد تمام مسائل آنطور که برنامه ریزی شده تحقق یابند اما می توان از تمام اتفاقات در راستای پیشگیری از تکرار مجدد آنها درس بگیریم.
دکتر دهقانی افزود: امیدواریم مسئولین امر نیز در راستای تحقق اهداف این اداره کل بیش از پیش یاور ما باشند و به مسائل و مشکلات دامپزشکی استان توجه ویژه داشته باشند تا شاهد تحقق اهداف مورد نظر در این حوزه باشیم.

-------------------------------

 

پایان واکسیناسیون تب برفکی گوسفند و بز در استان ایلام


مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت : در مدت زمان حدود 2.5 ماه با بکار گیری تمام توان بخش خصوصی و دولتی ، 1 میلیون 150 هزار راس دام سبک ( گوسفند و بز ) علیه بیماری تب برفکی بصورت رایگان واکسینه شدند .دکتر پیرانی افزود با توجه به اینکه استان ایلام محل تردد و میزبان بیش از 500 هزار راس دام سبک عشایر کوچرو استان های همجوار می باشد ، اجرای این طرح تأثیر بسزایی در پیشگیری از وقوع بیماری تب برفکی داشته است .

--------------------------------

 

واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در بجستان


واکسیناسیون تب برفکی گاوی مرحله چهارم 91 در گاوداریهای صنعتی توسط بخش دولتی دامپزشکی به مرحله اجرا در می آید.
رییس شبکه دامپزشکی بجستان با اعلام شروع طرح از14 بهمن ماه افزود بیماری تب برفکی با ماهیت ویروسی در جمعیت های دام سنگین و سبک خسارات و تلفات سنگینی را بهمراه دارد که واکسیناسیون مرتب نقش مهمی در پیشگیری بیماری دارد.
دکتر متقی همچنین با اشاره به محدودیت زمانی انجام طرح تب برفکی از دامداران تقاضای حداکثر همکاری با مامورین دامپزشکی جهت اجرای به موقع و مفید آن نمود.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
0
0
واي صحبتهاي مدير كل محترم دامپزشكي چقدر جالبه ايكاش ميشد از تجربه و ديدگاههاي ايشان در دفاتر سازمان استفاده كرد
همكار
|
-
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
0
0
....... لطفا طرح و برنامه آنچناني ارائه نفرماييد اگر راست ميگويي فعلا برو گوشت الاغ ها را از رستوران هاي لوكس شهر كرمان جمع آوري كن بعد از آن با هم گپي خواهيم زد و براي بهداشتي نمودن عرضه گوشت استان هم فكري خواهيم كرد .
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۳۰
0
0
ايشان همين قدر كه بعد از عزل در استان فارس قبول كرده بره به يه استان ديگه اونهم بدون حضور خانواده نشون ميده كه مرده وقصد خدمت داره
ناشناس
|
-
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
0
0
آره جون خودت مگه نميبيني هر هفته ....... لابد بعضي چيزها باعث كدورت ديد شما شده است
نظر شما
ادامه