کد خبر: ۱۱۹۴۸

حکیم مهر - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: صدور مجوز توزیع شیرفله ای کماکان در دست بررسی و مطالعه این سازمان قرار دارد و هنوز نهایی نشده است.
دکتر محسن مشکوة در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی در جمع خبرنگاران پیرامون نقش سازمان دامپزشکی در بهداشت دام و فرآورده های دامی گفت: از آنجا که طرح توزیع شیر فله ای می تواند برای جامعه تبعات بهداشتی در پی داشته باشد، اجرای این طرح در دست بررسی است و هنوز تصمیم گیری نهایی از سوی این سازمان صورت نگرفته است.

وی با بیان این که هم اکنون عرضه شیر فله ای در اکثر کشورهای دنیا انجام می شود اظهارکرد: بنابراین در نظر داریم در صورت اجرایی شدن، این طرح به صورت پایلوت در یک تا دو استان متقاضی کشور انجام شود که در صورت موفقیت اجرای طرح در تمامی کشور تعمیم داده خواهد شد.

این مقام مسوول اضافه کرد: در صورت بروز مشکل بدون شک این طرح از دستور کار خارج می شود.

وی به مزایای توزیع شیرفله ای برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان اشاره کردو افزود: در این صورت دامداران محدود به ارایه شیرخام به کارخانه ها و صنایع لبنی نمی شوند، همچنین مصرف کنندگان نیز مجبور به تهیه شیر و محصولات لبنی از سوی صنایع لبنی با قیمت بالا نخواهند شد و قدرت انتخاب بیشتری خواهد داشت.

وی با اشاره به معایب طرح توزیع شیرفله ای نیز گفت: هم اکنون صنایع لبنی کشور با تمامی ظرفیت فعالیت نمی کنند، بنابراین با اجرای این طرح بخش دیگری از صنایع لبنی غیرفعال خواهد شد که این صنعت لبنیات کشور را با مشکلاتی مواجه می سازد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور به تولید بیش از 10.5 میلیون تن شیرخام در سال اشاره کردو افزود: در حال حاضر 6.5 میلیون تن شیرخام تولیدی کشور برای فرآوری وارد صنایع لبنی می شود.

مشکوة از پایش سلامت گوشت قرمز و تخم مرغ در کشور خبرداد و اظهارکرد: سال گذشته نیز محصولاتی همچون شیر، عسل، ماهی و مرغ مورد پایش باقیمانده های دارویی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: آنالیز پایش باقمیانده های دارویی مرغ گوشتی هنوز به اتمام نرسیده و در دست بررسی و آزمایش قرار دارد، اما تاکنون 96 درصد مرغ عرضه شده به جامعه از لحاظ پایش سالم بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

** پرورش مرغ بدون آنتی بیوتیک در 110 واحد تولیدی کشور

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از فعالیت 110 واحد تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در 11 استان کشور طی سال جاری خبرداد و گفت: امکان اجرای این طرح در بخش عمده واحدهای مرغداری کشور وجود دارد اما به دلیل بروز بیماری و تلفات باید تولید کنندگان خود متقاضی تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک باشند.

وی ادامه داد: به منظور راحتی در شناسایی مرغ ارگانیک، هم اکنون این محصول با برچسب مرغ بدون آنتی بیوتیک به بازار عرضه می شود.

به گفته مشکوة، در ابتدای انقلاب اسلامی دو کشتارگاه دام سنتی و دو کشتارگاه طیور در کشور وجود داشت اما طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی این رقم در کشتارگاه های دامی به 63 مورد و کشتارگاه های صنعتی طیور به 244 مورد رسیده است.

این مقام مسئول اظهارکرد: همچنین به مناسبت سی و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، 93 پروژه در بخش های پست قرنطینه دامپزشکی، مراکز اداری و فنی (شبکه های بهداشتی)، کشتارگاها و مراکز بسته بندی با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال در سراسر کشور به بهره برداری می رسد.


خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه