کد خبر: ۱۱۹۴۱

حکیم مهر - مهدی وصفی‌مرندی منتخب سی‌امین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر اهمیت جایزه کتاب سال در ترغیب جوانان و پژوهشگران به انجام کارهای تحقیقاتی مناسب اظهار کرد: چنین جوایزی، راه درست را به افرادی که به کار تالیف و ترجمه علاقه‌ دارند نشان می‌دهد ولی هدف نهایی پژوهشگران نیابد رسیدن به چنین جوایزی باشد.-
دکتر وصفی‌مرندی، نویسنده شایسته‌تقدیر جایزه کتاب سال با بیان این‌که برای نخستین بار در این مراسم حضور داشته گفت: این جوایز می‌توانند انگیزه زیادی را در پژوهشگران به وجود بیاورند، هرچند عقیده دارم مولف یک کتاب نباید هدف خود را شرکت در مراسم مختلف تعریف کند. فردی که به دنبال به جا گذاشتن اثری ماندگار است باید بکوشد به بهترین نحو کار خود را انجام دهد و همواره به دنبال انتشار بهترین اثر ممکن باشد.

وصفی با قدردانی از زحمات دست‌اندرکاران و داوران کتاب سال اظهار کرد: این جایزه و جوایزی از این دست می‌توانند راه درست را به آیندگان نشان دهند و مخصوصا، جوانان را به نگارش کتاب‌های مفید ترغیب کنند. من نیز امیدوارم با برگزیده شدن در این مراسم توانسته باشم گوشه‌ای از زحمات خانواده‌ام را جبران کنم.

این پژوهشگر، جایزه کتاب سال را با کیفیت خواند و اظهار کرد: امسال به نسبت سال‌های گذشته کتاب‌های کمتری انتخاب شدند، در حالی که معتقدم هر چه این تعداد بیشتر شود می‌تواند تاثیر مثبت‌تری در جامعه علمی کشور داشته باشد. باید به کتاب‌های تالیفی و ترجمه کشور توجه ویژه‌ای شود زیرا منبع اصلی دانشگاه‌های کشور که دانشجویان به کمک آن بتوانند به دانش جدید دست یابند همین کتاب‌ها هستند و بالا رفتن کیفیت آثار، بازدهی دانشگاه‌ها را نیز بالاتر خواهد برد.

وی نبود کتاب درسی مناسب برای تدریس به دانشجویان عمومی و تخصصی رشته دامپزشکی را یکی از دلایل انتخاب این موضوع برای نگارش کتاب دانست و افزود: تحقیقات درباره این موضوع از حدود 16 سال پیش آغاز شد زیرا بیماری آنفلوانزا ویروسی مشترک بین انسان و پرندگان است و در دامپروری ایران و بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار دارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که نگارش این کتاب پشتوانه علمی داخلی زیادی داشته است، افزود: در سال‌هایی که پژوهش روی این موضوع انجام شد، حدود 50 مقاله علمی بر اساس تحقیقات نیز به چاپ رسید تا در نهایت مهم‌ترین مباحث حاصل از این تحقیقات سال گذشته در قالب یک کتاب جمع‌آوری شدند.

کاربردی بودن کتاب «بیماری آنفلوانزای طیور» موضوع دیگری بود که وصفی به آن پرداخت و اظهار کرد: موضوعی که در این کتاب به آن پرداخته شده کاملا کاربردی است و حوزه دامپزشکی کشور مدت‌هاست که با آن درگیر شده. همین نیاز جامعه سبب شد انتشار کتابی در این بخش ضروری به نظر برسد. کتاب «بیماری آنفلوانزای طیور» از سوی انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده و حاصل سال‌ها پژوهش در این حوزه است.

رییس بخش بیماری‌های طیور دانشگاه تهران در توضیح وضعیت رشته دامپزشکی و گرایش دانشجویان به انجام کارهای تحقیقاتی توضیح داد: در کشوری مانند ایران که صنایع مختلف هنوز درگیر مشکلات متعددند پروژه‌های تحقیقاتی باید به سمت کاربردی بودن پیش بروند و در مرحله بعد است که مباحث پایه‌ای اهمیت می‌یابند. خوشبختانه دانشجویان زیادی هستند که کارهای تحقیقاتی مختلفی انجام می‌دهند و موضوعات کاربردی را برای پایان‌نامه‌های دانشجویی خود را برمی‌گزینند.

به گفته وصفی، این کتاب در 12 فصل از زوایای مختلفی به بیماری آنفلوانزای طیور می‌پردازد و در آن به مباحثی مانند تاریخچه بیماری آنفلوانزای طیور، تشخیص بالینی و آزمایشگاهی، ایمنولوژی، اتیولوژی، کاربرد ضدعفونی‌کننده‌ها و واکسیناسیون طیور در پیشگیری و ریشه‌کنی این بیماری پرداخته شده است.

وی فعالیت‌های علمی انجام شده در رشته دامپزشکی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: کتاب‌های زیادی در این رشته وجود دارند که این عناوین در برخی حوزه‌ها کمتر هستند و آثار بیشتری نیاز است تا بتوان ضعف‌های موجود را پوشش داد اما در مجموع می‌توان گفت این رشته پیشرفت خوبی داشته است.

این پژوهشگر از حدود هشت سال پیش تحقیقی جدید را آغاز کرده و در صدد است نتایج آن را در کتابی جدید منتشر کند.

کتاب «بیماری آنفلوانزای طیور» اثر مهدی وصفی مرندی در 340 صفحه و به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

این کتاب در بیستمین دوره جایزه کتاب فصل نیز به طور مشترک با کتاب «اولتراسونوگرافی ماهیان خاویاری» به عنوان اثر برگزیده رشته دامپزشکی معرفی شده بود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه