کد خبر: ۱۱۹۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران گفت: حذف ارز مرجع برای واردات گوشت به نفع تولید داخلی بوده اما برای رسیدن به خودکفایی باید واردات آن به کشور ممنوع شود.

سیروس روستا اظهار کرد: لازمه‌ی رسیدن به خودکفایی در تامین گوشت که پتانسیل آن در داخل وجود دارد، ممنوعیت واردات و جلوگیری از قاچاق گوشت است.

وی افزود: حمایت از تولید داخل می‌تواند اشتغالزایی ایجاد کرده و با اجرای طرح جامع گوشت در صورت ممنوعیت واردات میتوانیم در سال آینده گوشت قرمز به کشور‌های متقاضی صادر کنیم.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران عنوان کرد: در حال حاضر دامداران آمادگی خود را برای انعقاد قرار‌داد در قالب طرح جامع خودکفایی اعلام کرده‌اند اما در انتظار تامین اعتبار مالی و نهاده برای آغاز طرح هستیم.

روستا با بیان این‌که در طرح جامع خودکفایی دامداران متعهد به تولید گوشت تعیین‌شده و تحویل آن به شرکت پشتیبانی امور دام هستند، ادامه داد: در حال حاضر در بدترین شرایط به 10 درصد واردات گوشت قرمز نیاز داریم اما از آنجا که مدیریت درستی بر بازار داخلی و خارجی گوشت قرمز وجود ندارد، وارد‌کنندگان به هر میزانی که می‌خواهند ثبت سفارش انجام داده و گوشت وارد می‌کنند.

وی گفت: برای اجرای درست قانون و رسیدن به خودکفایی باید راه‌های دور‌زدن قانون و خلاءهای قانونی‌ را ببندیم تا بتوانیم بازار داخلی و خارجی گوشت قرمز را مدیریت و تنظیم کنیم.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی سال گذشته 200 هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شد و در 9 ماهه امسال حداقل 70 هزار تن گوشت گاو و گوسفند به ارزش حدود 400 میلیون دلار با ارز مرجع وارد کشور شده است که طبق اعلام محمدحسین برخوردار - رییس مجمع واردات - ارز مرجع برای واردات برنج از هشتم بهمن ماه حذف شده و از این پس این محصول با ارز صادراتی و مبادله‌ای وارد می‌شود.

سالانه بیش از 950 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی جوابگوی 90 درصد از نیاز کشور بوده و تنها 10 درصد از مصرف جامعه باید از طریق واردات انجام شود اما مشکلات و حواشی واردات این 10 درصد گاهی بیشتر از 90 درصدی است که در داخل تولید می‌شود.

به گفته کارشناسان با توجه به خالی بودن 30 درصد از واحدهای پرواربندی، خروج غیر مجاز دام‌های سبک و سنگین به کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه و همچنین کشتار دام‌ها با وزن سبک اگر تدابیر لازم از سوی مسوولان امر اتخاذ شود دیگر نیازی به واردات گوشت‌های درجه دو و سه وارداتی نداریم و هزینه‌های واردات این محصول به تولید داخل اختصاص می‌یابد که در کنار اجرای طرح‌هایی مانند طرح خودکفایی گوشت قرمز نه تنها سبب تأمین نیاز داخلی می‌شود بلکه اشتغالزایی مناسبی در این بخش خواهیم داشت.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رستوران دار
|
-
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
0
0
واردات را ممنوع کنید تا یکباره مردم از گرانی و گرسنگی بمیرند ایا میدانید97 درصد رستورانها از گوشتهای برزیلی به دلیل خالصی و کم چربی بودن و بی استخوان بودن استفاده میکنند
نظر شما
ادامه