کد خبر: ۱۱۸۷۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی چناران، خراسان رضوی، تربت حیدریه و جنوب کرمان

 

توقیف یک واحد قصابی به دلیل کشتار غیر مجاز و جعل مهر دامپزشکی


روز گذشته متصدی یک واحد قصابی در شهر گلبهار چناران به دلیل کشتار غیر مجاز دام و جعل مهر دامپزشکی توسط بازرسان نظارت بهداشتی شبکه توقیف و به مراجع قضایی معرفی گردید .
مسئول واحد نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان چناران از شهروندان محترم خواست تا در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک و یا کشتار غیر مجاز دام در سطح شهر ها به نزدیکترین شبکه دامپزشکی اطلاع دهند تا بررسی و برخورد قانونی لازم با متخلفین صورت گیرد.  مهندس قربانی از عزم شبکه دامپزشکی چناران برای برخورد قاطع با  موارد تخلفات بهداشتی  خبر داد و گفت : تمامی موارد تخلف بلافاصله پس از کشف و تشکیل پرونده جهت تعیین تکلیف به مراجع قضایی شهرستان ارجاع می شوند.

------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی خبر داد:
بهره برداری از 10 طرح دامپزشکی همزمان با دهه فجر در خراسان رضوی


همزمان با دهه فجر امسال 10 طرح دامپزشکی در استان خراسان رضوی با عتباری بالغ بر 173 هزار و 483 میلیون ریال به بهره برداری می رسد. 
 مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهار داشت: 9 مورد از طرح های یادشده توسط بخش خصوصی دامپزشکی و یک مورد آن در بخش دولتی به بهره برداری خواهد رسید.
دکتر ناصر مرگان ازغدی اظهار داشت: طرح های فوق، تحت نظارت های بهداشتی این اداره کل مراحل اجرایی خود را انجام داده و در دهه فجر امسال مناطق مختلف استان از مزایای بهداشتی و اقتصادی افتتاح آنها بهره مند خواهند شد.
وی افزود: این طرح ها در زمینه های مختلف شامل؛ مجتمع صنایع تبدیلی طیور، داروخانه دامپزشکی، آزمایشگاه دامپزشکی، درمانگاه و مرکز مایه کوبی دامپزشکی، بسته بندی فرآورده های خام دامی و... می باشد.
وی خاطرنشان ساخت: با بهره برداری از طرح های یادشده، زمینه اشتغال مستقیم 215 نفر در استان فراهم خواهد شد.
ازغدی، محل بهر برداری طرح های دامپزشکی استان را در شهرستان های مشهد، خلیل آباد، جغتای، فیروزه، سرخس و گناباد دانست.
وی یادآور شد: انجام چنین طرح هایی توسط دامپزشکی علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در بخش های مختلف، سبب ارتقای بهداشت عمومی و امنیت غذایی آحاد جامعه خواهد شد.
وی گفت: علاوه بر برنامه ریزی برای افتتاح پروژه های یادشده در دهه فجر امسال، اداره کل دامپزشکی استان به عنوان یکی از دستگاه های اجرایی که فعالیت های آن نمودی از فعالیت های بهداشتی نظام در این خطه از کشور است برنامه های دیگری را نیز در قالب های فرهنگی، اطلاع رسانی، عقیدتی، ورزشی و ... انجام خواهد داد.

-----------------------------

 

نظارت، بازرسی و صدور مجوزحمل بهداشتی برای 8میلیون کیلوگرم فرآورده های غیر خوراکی دام در تربت حیدریه


با افزایش کمی و کیفی فرآورده های غیر خوراکی دام ، طیور و کرم ابریشم ، کارشناسان این شبکه با اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای خود موفق به نظارت ، بازدید و صدور مجوزحمل بهداشتی برای 7میلیون924هزار کیلو گرم انواع فرآورده های غیر خوراکی دام ، طیور و کرم ابریشم شدند.

دکتر رفیعی پور رئیس شبکه دامپزشکی تربت حیدریه گفت: فرآورده های خام  غیر خوراکی از نظر بهداشتی و قرنطینه ای باید همچون فرآورده  خوراکی مورد نظارت و بازدید قرار گیرندتاباعث انتقال احتمالی بیماریهای خطرناک دامی ومشترک بین  انسان ودام نشوند.
وی گفت:  فرآورده های خام غیر خوراکی که مورد نظارت کارشناسان شبکه قرار میگیرند شامل :  آخال و پیله ابریشم  ،  آلایش غیر خوراکی دام ،  آلایش غیر خوراکی طیور ، پشم ،  پوست،روده، کود حیوانی و مرغی  میباشد که پس از تایید سلامت ، کیفیت و بهداشتی بودن  به سراسر کشور مجوز حمل بهداشتی و قرنطینه صادر میشود.

 

-------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان خبر داد
صدور گواهی حمل دام تنها با گذراندن دوره قرنطینه و پلاک‌کوبی


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: خروج دام از منطقه فقط با گذراندن دوره قرنطینه و پلاک‌کوبی امکان‌پذیر است 
دکترابراهیم توکلی اظهارداشت: صدور گواهی حمل دام از این منطقه فقط با گذراندن دوره قرنطینه و پلاک‌کوبی امکان‌پذیر است و پلاک‌هایی که در این طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای بارکد مخصوص است.
وی با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای انجام طرح پلاک‌کوبی دام‌ها تصریح کرد: این طرح با همکاری چهار مرکز مایع‌کوبی بخش خصوصی انجام می‌شود، هر دام پلاک و بارکد ویژه خود را دارد که در سیستم یکپارچه قرنطینه تا محل کشتارگاه و کشتار قابل ردیابی است.
توکلی با بیان اینکه اجرای این طرح موجب شناسایی دام‌های بومی و غیربومی می‌شود، گفت: با توجه به هم مرز بودن جنوب استان کرمان با استان‌های شرقی کشور این طرح برای تشخیص دام‌های بومی از غیربومی اهمیت بسزایی دارد.

 

نظر شما
ادامه