کد خبر: ۱۱۸۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی البرز، گناباد، مشهد، چناران، قوچان، کرمانشاه و اردبیل

 

اجرای طرح رایگان مایه کوبی تب برفکی در گاوداریهای سنتی استان البرز


طرح عملیات مایه کوبی تب برفکی در قالب طرح توسعه روستائی و عشایری بصورت رایگان در بیش از 1900 واحد گاوداری سنتی و روستائی استان البرز به اجرا در خواهد آمد.
عملیات مایه کوبی علیه بیماری تب برفکی در گاوداریهای سنتی و روستائی از تاریخ 01/11/91 در قالب طرح توسعه روستائی و عشایری در استان البرز به مرحله اجرا در خواهد آمد.
در این طرح که بصورت رایگان اجرا می شود در بیش از 1900 واحد گاوداری قریب به 40,000 رأس گاو واکسینه خواهد شد.
برنامه واکسیناسیون فراگیر و همزمان تب برفکی از طریق شبکه های دامپزشکی شهرستانهای تابعه به فرمانداریها، دهداریها، شورای اسلامی روستاها، جهاد کشاورزی شهرستانها، تعاونی و اتحادیه های گاوداریهای سنتی و روستائی، و همکاران بخش خصوصی اطلاع رسانی می گردد.

-----------------------------

 

جوجه ریزی در مرغداری های گناباد از مرز 4 میلیون قطعه گذشت


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گناباد گفت: بیش از 4 میلیون و 30هزار قطعه جوجه ریزی در طول 10 ماهه سال 91 در واحدهای پرورشی طیورگوشتی این شهرستان انجام شده است. 
دکتر علیرضا قدرتی افزود: با توجه به پتانسیل خوب شهرستان که تعداد 76 واحد مرغداری گوشتی فعال پروانه دار را در گستره جغرافیایی خود جای داده ، این حرفه نقش مهمی در اشتغال مردم منطقه به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایفا می کند.
وی اضهار داشت: با توجه به تولید بالای مرغ در شهرستان یک واحد کارخانه خوراک طیور، یک واحد فارم مرغ مادر، یک واحد کشتارگاه صنعتی مرغ ، یک واحد بسته بندی و قطعه بندی مرغ، دو واحد کلینیک دامپزشکی ، یک واحد مرکز مایه کوبی ، یک واحد آزمایشگاه دامپزشکی و دو شرکت تعاونی مرغداران شهرستان و متشکل گناباد مشغول فعالیت بوده و در حال خدمت رسانی به صورت مستقیم به مرغداران شهرستان می باشند .
دکترقدرتی در این راستا افزود : خوشبختانه تعامل بسیار خوب مرغداران منطقه با شبکه دامپزشکی و رعایت اصول بیوسکوریتی باعث ایجاد بهره وری مناسب در این شهرستان می باشد.

-------------------------------

 

آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای پرندگان در مشهد


جلسه کارگروه بهداشت شهرستان مشهد با موضوع آنفلوانزای پرندگان در محل فرمانداری شهرستان برگزار گردید. در این جلسه گزارشی از وضعیت بیماری آنفلوانزا توسط رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد بیان گردید.
دکتر مجید روحانی نژاد رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد در این باره گفت: میزان جوجه ریزی در شهرستان، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 6 میلیون قطعه بوده است که این حجم جوجه ریزی، مراقبت فعال از بیماری های طیور را بیش از پیش می طلبد. از طرفی بیماری آنفلوانزای پرندگان دارای سویه های مختلفی است که هر سال دچار تغییراتی می شود و سیستم مراقبت های فعال بیماری در مرغداری ها و زیستگاه پرندگان، می تواند از پیشرفت بیماری جلو گیری بعمل آورد.
روحانی نژاد افزود، در راستای مصوبات ستاد مبارزه با آنفلوانزای شهرستان، با تشکیل 5 اکیپ مجهز جهت مبارزه با این بیماری، تاکنون طی 2178 مورد بازدید، 5000 نمونه سرمی از طیور بومی، صنعتی و مادر اخذ و مورد آزمایش های سرولوژی و بافت شناسی قرار گرفته که از لحاظ سویه های H5 و H7 منفی اعلام گردیده است. همچنین موردی از بیماری در شهرستان همانند سایر نقاط کشور گزارش نشده است.
وی گفت در این راستا کلاس های ترویجی متعددی جهت آشنایی هر چه بیشتر صنوف مختلف و در ارتباط با طیور و فرآورده های آن از جمله کارگران مرغداری ها برگزار گردیده است که می تواند در جهت ارتقا سطح دانش پیش گیری و مقابله با بیماری های واگیردار طیور در کارکنان و مدیران موثر باشد.

--------------------------------

 

شروع بکار آزمایشگاه تقلبات شیر در شبکه دامپزشکی چناران


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان چناران آزمایشگاه تقلبات شیر این شهرستان در محل شبکه شروع بکار کرد . 
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان چناران دراین خصوص  گفت : تا قبل از این آزمایشات مربوط به تقلبات شیر از طریق ارسال نمونه به مرکز استان صورت می گرفت که این امر ضمن صرف هزینه زمان بر بود که انشا ا... با شروع بکار آزمایشگاه شبکه  انجام بسیاری از انواع تقلبات شیر در شهرستان میسر خواهد شد . دکتر عاشوری با مهم خواندن نقش دامپزشکی در کنترل و نظارت بر سلامت و بهداشت شیر خام  گفت : اگرچه شیر یک ماده مغذی و بسیارمفید برای انسان می باشد لکن نگهداری و حفظ خواص آن نیازمند  شرایط بهداشتی خاصی می باشد که متاسفانه ممکن است از طرف عده ای از افراد سود جو رعایت نشده و معمولا با اضافه نمودن ترکیبات و مواد غیر مجاز به شیر که در بسیاری از موارد برای انسان بسیار مضر می باشد سعی در نگهداری خواص آن نمایند که این امر بعنوان تقلب محسوب می شود . ایشان همچنین از عزم شبکه دامپزشکی چناران برای برخورد با تمامی موارد تقلبات شیر خام خبر داد و گفت : تمامی مراکز جمع آوری شیر شهرستان و همچنین مراکز فروش مجاز شیر فله در سطح شهر چناران بصورت دوره ای آزمایش و متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

 

--------------------------------

 

طرح لیبل گذاری گوشت قرمز استحصالی در کشتارگاه دام قوچان اجرایی شد


به گفته رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قوچان لاشه های دام کشتار شده پس از بازرسی بهداشتی ابتدا ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی گردیده و سپس بر روی لاشه برچسب( لیبل ) مشخصات تولیدنیز الصاق و با خودروهای مخصوص روانه بازار مصرف می شود. 
دکتر محمد سیاح  گفت: این طرح با توجه به نقش مهم و مؤثر کشتارگاها در تولید گوشت بهداشتی و سالم و همچنین نظر به اهمیت انجام نظارتهای دقیق و کنترل لاشه های تولیدی و ایجاد امکان ردیابی و برخورد با موارد تخلف احتمالی در واحدهای عرضه سطح شهر انجام گرفته است و با لیبل گذاری در عمل برای گوشت شناسنامه ای درست شده است که ردیابی دقیق منشاء تولید و تضمین سلامت گوشت را موجب می شود.
این مسئول تصریح کرد: در ده ماهه سال جاری  با لغ بر 32 هزار راس دام سبک و 2969 راس دام سنگین تحت نظارت دامپزشکی در کشتارگاه دام ذبح گردیده است.
وی در  ادامه افزود: بزرگترین دغدغه و تلاش دامپزشکی تامین سلامت و بهداشت مواد خام دامی با منشا پروتینی  است و تغییر رویه کشتارگاه  و بهبود وضعیت آن تا رسیدن به وضعیت کشتارگاه ایده ال  در نیل به این هدف بیشترین کمک را خواهد کرد.
سیاح  خاطر نشان کرد: این طرح با همکاری فرمانداری ، شهرداری ، شبکه دامپزشکی و کشتارگاه دام قوچان اجرا شد.
وی در پایان  از مردم در خواست کرد در هنگام خرید گوشت در صورت برخورد و مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی موارد را سریعا به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

---------------------------------

 

کسب رتبه اول ترویج اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ازسوی دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان دامپزشکی کشور


در پی کسب رتبه اول آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ازسوی دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان دامپزشکی کشور ، مدیرکل دفترپیش گفته از این اداره کل تقدیر کرد.
در متن این لوح تقدیرچنین آمده است:
جناب آقای دکتر نادر پرور
مدیرکل محترم دامپزشکی استان کرمانشاه
به این وسیله از جنابعالی و همکاران محترمتان بویژه مسئولین محترم آموزش و ترویج در سال 90 ، آقایان بهرام توحیدی فر و دکتر سلیمانی به خاطر فعالیت های انجام شده در خصوص ترویج بهداشت دام و مبارزه با بیماریها و کسب رتبه اول در زمینه برنامه‌های رادیویی ، تلویزیونی و تهیه بروشورهای ترویجی ، تقدیر و تشکر می شود.
باآرزوی توفیق روز افزون.
دکتر حاج اکبری –مدیرکل دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل:
جنوب استان صاحب کشتارگاه صنعتی می‌شود


مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با تکمیل کشتارگاه صنعتی دام خلخال، جنوب استان نیز مانند شمال این استان از کشتارگاه صنعتی مجهز برخوردار می‌شوند.
دکتر صادق صالحی در جلسه مشکلات دامپزشکان و تقویت نظارت بر حوزه‌های تولیدات دامی در اردبیل اظهار داشت: کشتارگاهی که هم‌اکنون در خلخال در حال احداث است با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد در حال تکمیل شدن است که با بهره‌برداری از آنها تعداد کشتارگاه‌های دام و طیور صنعتی فعال استان به 7 باب می‌رسد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از 170 هزار رأس دام سنگین و سبک در کشتارگاه صنعتی اردبیل و پارس‌آباد ذبح و به بازار مصرف ارسال شده است، ادامه داد: در همین مدت بیش از 7 میلیون و 700 هزار قطعه طیور در کشتارگاه صنعتی طیور استان ذبح شده و پس از طی فرآیند نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی وارد بازار مصرف شده است.

صالحی به اجرای سیاست‌های بهداشتی و وظایف و مسئولیت‌های حاکمی دامپزشکی در ارتباط با بازرسی بهداشتی فرآورده‌های خام دامی اشاره و خاطرنشان کرد: دامپزشکی استان همواره تلاش کرده تا با برنامه‌ریزی درست شرایط را به گونه‌ای فراهم آورد تا فرآورده‌های خام دامی سالم، بهداشتی و مطمئن وارد بازار مصرف شده و در دسترس مردم قرار گیرد.

این مسئول با تأکید بر لزوم نظارت بهداشتی دامپزشکی از مرحله تولید تا مصرف محصولات دامی در راستای ارتقای سطح کیفی و بهداشتی تولیدات کشتارگاه‌ها، سلامت جامعه را در گرو تأمین سلامت فرآورده‌های خام دامی دانست.

وی با اعلام اینکه 5 باب کشتارگاه صنعتی طیور در این استان فعالیت کرده و 9 باب کشتارگاه سنتی دام فعال است، بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا کشتارگاه‌های سنتی با فعالیت 3 کشتارگاه صنعتی تا پایان امسال تعطیل شده و نسبت به پلمب آن اقدام لازم صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با فعالیت این کشتارگاه‌ها هم‌اکنون تمامی طیور مصرفی استان به صورت کاملاً بهداشتی و بسته‌بندی وارد بازار مصرف می‌شود.

صالحی با اشاره به ضرورت ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی در اردبیل یادآور شد: برای ارائه خدمات مطلوب با تعامل و هماهنگی‌های بین بخشی، برنامه‌ریزی لازم برای ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی آغاز شده و با جدیت تمام طرح تجمیع و ساماندهی کشتارگاه‌های سنتی پیگیری می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: پرسنل دامپزشکی به حق سربازان گمنام عرصه سلامت و بهداشت عمومی جامعه هستند و در خط مقدم مبارزه با بیماری‌های مشترک و خطرناک بین انسان و دام قرار دارند که مصداق بارز آن حضور در خطوط کشتاری و بازرسی بهداشتی لاشه‌ها در کشتارگاه‌ها است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
0
0
جناب آقای دکتر صالحی تو را به خدا مسئله آزمون استخدامی استان را حل کنید به خدا از استرس مردیم
ناشناس
|
-
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
0
0
با سلام
جهت استحضار عرض مینمایم که متولی آزمون استخدامی استانداری اردبیل بوده و این اداره کل هیچگونه نقشی در مراحل اجرایی و .. آن ندارد.کما اینکه انجام سریع آزمون و جذب نیروی جدید خواسته اداره کل دامپزشکی استان به جهت افزایش توان اجرایی شبکه های دامپزشکی استان میباشد.
نظر شما
ادامه