کد خبر: ۱۱۸۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - از آنجا که کشورمان دارای گونه‌های منحصر به فردی از ماهیان خاویاری است، فروش این محصول در بازارهای اروپایی محقق شد.

مدیرکل توسعه بازار سازمان شیلات ایران پیرو صحبت‌های اخیر وزیر جهاد کشاورزی در پنجمین نشست بین‌المللی وزیران کشاورزی جهان در برلین با اعلام این مطلب گفت: ایران به‌دلیل دارا بودن گونه‌ای ماهی خاویاری به نام فیل‌ماهی که تخم آن به بلوگا شهرت دارد، توانسته است بسیاری از بازارهای جهانی را از آن خود کند.

دکتر عیسی گلشاهی افزود: این گونه باارزش اقتصادی تنها در کشورمان به تولید پرورشی رسیده است و در هیچ کجای دنیا امکان چنین تولیدی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل آنکه مدت 13 سال برای استحصال خاویار از این گونه زمان نیاز است، بنابراین ارزش اقتصادی بالایی را از آن خود کرده است.

گلشاهی ادامه داد: طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، کل صادرات خاویار پرورشی در ماه‌های گذشته حدود 100 کیلوگرم برآورد شده است، این در حالی است که در آذرماه حدود 300 کیلوگرم خاویار پرورشی صادر شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری این رقم به یک تن برسد.

وی تصریح کرد: برای تولید یک تن خاویار پرورشی تا پایان سال جاری در سازمان شیلات برنامه‌ریزی شده است و برای سال آینده نیز هدف‌گذاری دو تنی مدنظر است.

3.5 میلیون یورو درآمد ارزی از صادرات خاویار پرورشی عاید کشور می‌شود

این مقام مسئول یادآور شد: متوسط قیمت هر کیلوگرم خاویار بلوگا حدود یک‌هزار و 800 یورو برآورد شده است که بدین ترتیب در صورت دستیابی به اهداف مدنظر، تا پایان سال آینده حدود 3.5 میلیون یورو درآمد ارزی عاید کشور خواهد شد.

گلشاهی تأکید کرد: تعدادی از صادرکنندگان خاویار که در گذشته غیرفعال بوده‌اند، به‌دلیل افزایش تقاضا و به بازار رسیدن خاویار پرورشی از گونه فیل‌ماهی، دوباره فعالیت‌های خود را از سر گرفته‌اند و بدین ترتیب بازاریابی گسترده‌ای برای خاویار پرورشی ایرانی انجام شده است.

وی اظهار داشت: در راستای بازسازی ذخایر دریایی خزر نیز همچنان کشورهای حاشیه بر محدودیت صید ماهیان خاویاری توافق دارند و بدین ترتیب صید گونه‌های خاویاری تنها در جهت بازسازی ذخایر انجام می‌شود.

بازگشایی مسیری جدید برای عرضه زعفران ایرانی در بازارهای اروپایی

گفتنی است، وزیر جهاد کشاورزی در پنجمین نشست بین‌المللی وزیران کشاورزی جهان در برلین بر افزایش صادرات محصولات کشاورزی ازجمله زعفران، خاویار، پسته و خشکبار به‌صورت مستقیم و به کشورهای اروپایی تأکید کرد و گفت: سهم صادرات محصولات کشاورزی به آلمان بیش از 200 میلیون دلار است که امید می‌رود با ورود شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه تولید محصولات غذایی و کشاورزی در آلمان شاهد افزایش چشمگیر صادرات در سال‌های آینده باشیم.

صادق خلیلیان افزود: مذاکراتی انجام شده است که حاصل آن عرضه خاویار پرورشی ایرانی با نام کشورمان در اروپا است که بدین ترتیب از استقبال خوبی نیز برخوردار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد خاویار ایرانی با کمک یک سرمایه‌گذار ایرانی مقیم اروپا توانسته‌ایم مسیر موفقی را پشت سر بگذاریم و در محصول زعفران نیز در حال اجرای چنین مسیری هستیم تا بتوانیم محصول تولیدشده را در داخل کشور بسته‌بندی و با نام ایران به اروپا صادر کنیم.

خلیلیان واگذاری سهم خاویار ایران به کشورهای دیگر را رد کرد و یادآور شد: سهمیه ایران به هیچ کشوری واگذار نشده است و متعلق به خودمان است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نازی
|
-
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
0
0
خوب بود
نظر شما
ادامه