کد خبر: ۱۱۸۲۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بوشهر و خراسان جنوبی

 

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر خبر داد:
انجام بیش از 1100 آزمایش ویروسی در سیستم مراقبت فعال مزارع پرورش میگو


مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر از انجام بیش از 1100 آزمایش ویروسی در سیستم مراقبت فعال مزارع پرورش میگو در استان بوشهر خبر داد.
دکتر مرتضی بحرانی اظهار داشت: در اجرای سیستم مراقبت فعال مزارع پرورش میگو اقدامات مختلفی از جمله بازرسی‌های بهداشتی، نمونه برداری از مراحل مختلف و انجام آزمایشات ویروسی را در دستور کار قرار داشت.
وی افزود: در اجرای سیستم مراقبت در مزارع پرورش میگو در طول دو دوره پرورش انجام شده در سال 1391 ، اداره کل دامپزشکی استان بوشهر با برنامه ریزی‌های دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، اقدامات مختلفی از جمله بازرسی‌های بهداشتی مستمر از مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو، نمونه برداری از مراحل مختلف تکثیر و پرورش و انجام آزمایشات ویروسی تا حصول اطمینان از کیفیت محصول را در دستور کار قرار داده است.
دکتر بحرانی در ادامه افزود: در اجرای سیستم مراقبت فعال مزارع پرورش میگو از تعداد 176 مزرعه زیر کشت فعال میگو پرورشی (گونه وانمی)، 334 مورد بازدید توسط کارشناسان این اداره کل انجام شد، در همین راستا نیز 703 مورد نمونه برداری از استخرهای پرورش میگو صورت پذرفت که متعاقباٌ تعداد یک ‌هزار و 181 آزمایش ویروسی در مرکز بررسی و تشخیص بیماری‌های میگو انجام شد .
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر اذعان داشت: اجرای سیستم مراقبت فعال مزارع پرورش میگو و اقدامات بهداشتی صورت گرفته و همچنین همکاری صمیمانه شیلات استان از 1980 استخر فعال پرورش میگو در استان بوشهر 7 هزار تن میگوی پرورشی (گونه وانامی) صید و در اختیار بازارهای داخی و خارجی قرار گرفت.

----------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر :
ساماندهی کشتارگاهها در برنامه کاری شورای سلامت استان بوشهر قرار گرفته است


مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: با توجه به این که کشتارگاه های موجود تا وضع مطلوب فاصله دارند، ساماندهی آنان را در برنامه کاری شورای سلامت این استان قرار گرفته است.
مرتضی بحرانی در نشستی با معاون عمرانی فرماندار شهرستان گناوه افزود: دراین ارتباط بازرسی از کشتارگاه های استان در دستور کار این مدیریت با همراهی کارشناسان استانداری بوشهر قرارگرفته است.
وی اظهارکرد: در استان بوشهر چهارکشتارگاه سنتی و یک نیمه صنعتی وجود دارد که از همه آنان سرکشی خواهد شد و اولین شهرستان بازدید شده گناوه است.
وی افزود: با توجه به این که دامپزشکی در زمینه بازرسی و نظارت از کشتارگاه ها فعالیت دارد، دراین بازدیدها وضعیت تجهیزات، امکانات، تاسیسات، فضای فیزیکی داخلی و بیرونی و دفع فاضلاب مورد ارزیابی قرار می گیرد.
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهرگفت: کشتار دام در منازل ممنوع است و درصورت مشاهده پس از دستور مقام های قضایی با آنان برخورد کرد.
معاون امورعمرانی فرمانداری گناوه نیز اظهارکرد: این شهرستان به یک کشتارگاه آبرومند و درخورشان مردم نیاز دارد.
ابراهیم ملک زاده افزود: کشتارگاه موجود این شهرستان نیاز به یک سری نیازها دارد که امیدواریم بخش خصوصی و شهرداری برای برطرف کردن آنها اقدام کنند.
وی اظهارکرد: فرمانداری نیز آماده همکاری در اجرای احداث کشتارگاه جدید است.

-----------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی:
واکسیناسیون بیش از 87 میلیون نوبت سر طیور در خراسان جنوبی


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: طی 9 ماهه امسال بیش از 87 میلیون و 817 هزار نوبت سر طیور صنعتی و سنتی استان واکسینه شده است. 
دکتر محمدعلی رضایی به 17 میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای پرورشی استان از ابتدای سالجاری اشاره کرد و افزود:کلیه مرغداری های نیمچه گوشتی، مادر تخمگذار و همچنین تعدادی از مرغ های بومی استان طی نه ماهه اخیر علیه بیماریهای برونشیت، نیوکاسل، آنفلوانزا، گامبورو واکسینه شده اند.به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی،وی با اشاره به مراقبت های مستمر فعال و غیر فعال کارشناسان دامپزشکی از مراکز پرورش گفت: طی این مدت 2940 مورد مراقبت فعال و غیرفعال از واحدهای صنعتی، روستاها ، مراکز عرضه پرندگان، زیستگاه ها و کشتارگاه های طیور انجام شده است. دکتر رضایی خاطرنشان کرد:در حال حاضر اپیدمی از بیماری های حاد طیور در مراکز یاد شده استان مشاهده نشده است.

نظر شما
ادامه