کد خبر: ۱۱۸۱۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی گناباد، بوشهر، مازندران، آذربایجان غربی و کرمانشاه

 

طرح واکسیناسیون رایگان بیماری تب برفکی در سطح دامداریهای گناباد آغاز شد


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گناباد گفت : همزمان باسایر مناطق استان خراسان رضوی طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی گوسفند وبز در سطح دامداریها و روستاهای شهرستان گناباد از تاریخ 30/10/1391 آغاز می گردد. 
رئیس شبکه دامپزشکی گناباد با بیان این خبر افزود : تب برفکی از جمله بیماریهای فوق العاده مسری دامها بوده و ابتلا به آن خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران وارد می کند.

وی گفت بیماری فوق  با علائم آبریزش از دهان  بروز تاول وزخم دردهان وزبان وبین سم  لنگش و زخم روی پستانهای دام همراه است.

دکتر علیرضا قدرتی افزود این مرحله واکسیناسیون توسط بخش خصوصی و دولتی شهرستان انجام خواهد گرفت  .

وی در پایان با توجه به حساسیت موضوع خواستاررعایت کنترل های قرنطینه ای ومسائل بهداشتی دامپزشکی توسط دامداران و همکاری و مساعدت بیش از پیش دامداران را خواستار شد.

 

-------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر :
ساماندهی کشتارگاهها در برنامه کاری شورای سلامت این استان قرار گرفته است


مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: با توجه به این که کشتارگاه های موجود تا وضع مطلوب فاصله دارند، ساماندهی آنان را در برنامه کاری شورای سلامت این استان قرار گرفته است.
دکتر مرتضی بحرانی در نشستی با معاون عمرانی فرماندار شهرستان گناوه افزود: دراین ارتباط بازرسی از کشتارگاه های استان در دستور کار این مدیریت با همراهی کارشناسان استانداری بوشهر قرارگرفته است.
وی اظهارکرد: در استان بوشهر چهارکشتارگاه سنتی و یک نیمه صنعتی وجود دارد که از همه آنان سرکشی خواهد شد و اولین شهرستان بازدید شده گناوه است.
وی افزود: با توجه به این که دامپزشکی در زمینه بازرسی و نظارت از کشتارگاه ها فعالیت دارد، دراین بازدیدها وضعیت تجهیزات، امکانات، تاسیسات، فضای فیزیکی داخلی و بیرونی و دفع فاضلاب مورد ارزیابی قرار می گیرد.
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهرگفت: کشتار دام در منازل ممنوع است و درصورت مشاهده پس از دستور مقام های قضایی با آنان برخورد کرد.
معاون امورعمرانی فرمانداری گناوه نیز اظهارکرد: این شهرستان به یک کشتارگاه آبرومند و درخورشان مردم نیاز دارد.
ابراهیم ملک زاده افزود: کشتارگاه موجود این شهرستان نیاز به یک سری نیازها دارد که امیدواریم بخش خصوصی و شهرداری برای برطرف کردن آنها اقدام کنند.
وی اظهارکرد: فرمانداری نیز آماده همکاری در اجرای احداث کشتارگاه جدید است.

-------------------------------

 

توزیع داروی رایگان در بین آبزی پروران توسط اداره کل دامپزشکی استان مازندران


مسئول اداره بهداشت ومدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان مازندران گفت : درراستای تحقق اهداف دفتر بهداشت ومدیریت بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر معرفی داروهای جایگزین و مورد تایید سازمان ، این اداره کل اقدام به توزیع رایگان داروی سن اگز بمیزان 40 کیلوگرم و 60 لیتر اکسی یدیو دربین مراکز تکثیر ماهیان سردآبی استان نموده است .
 مهندس علیرضا باباعلیان در ادامه افزود توزیع رایگان این داروها جهت آشنایی مدیران مراکز تکثیر ماهیان سردآبی با اثر بخشی این نوع داروها و عدم  مصرف مالاشیت گرین   درطی دوره انکوباسیون تخم ماهی قزل الای رنگین کمان  تا مرحله چشم زدگی انجام پذیرفته است . لازم به ذکر است بر اساس بررسی های بعمل آمده مالاشیت گرین یک ماده رنگی شیمیایی بوده که در گذشته از آن جهت جلوگیری از قارچ زدگی در تخم ماهی استفاده می شده که پس از بررسی های بعمل آمده مصرف این ماده رنگی برای انسان سرطانزا تشخیص داده شده و در صورتیکه بازرسین بهداشتی دامپزشکی در بازدیدهای ادواری و نمونه برداری از مزارع پرورش ماهیان سردآبی متوجه مصرف این ماده رنگی شوند با معرفی افراد متخلف به مراجع قضایی اقدامات قانونی لارم را معمول میدارند .

---------------------------------

 

توسط اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی صورت گرفت :
کسب رتبه اول درزمینه فعالیتهای آموزشی وترویجی در بین زنان روستایی


بنا به اعلام دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان دامپزشکی کشور بر اساس ارزیابی های بعمل آمده از نحوه ارائه فعالیتها و آموزش های ترویجی  در بین زنان روستایی درخصوص بهداشت دام و مبارزه با بیماریها ، اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی موفق به کسب رتبه اول سطح کشور در سال 1390 گردیده است .

 

-----------------------------------

 

تقدیر از استان‌های برتر در حوزه فعالیت‌های ترویج بهداشت دام و مبارزه با بیماری‌ها در سال90
 
از مدیران کل و مسئولان آموزش و ترویج ادارات کل دامپزشکی در 12 استان کشور با اهدای تقدیر نامه از سوی مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان دامپزشکی کشور، تقدیر شد.
همه ساله واحد ترویج این دفتر بر اساس گزارش‌های دریافتی از استان‌ها با توجه به تنوع فعالیت‌های ترویجی، مواردی را که از اشتراک و فراگیری بیشتری در سطح کشور برخوردارند به عنوان شاخص فعالیت‌ها انتخاب و ضمن رتبه‌بندی، استان‌های برتر را معرفی می‌کند.
استان‌هایی که به خاطر فعالیت‌های ترویجی انجام شده در سال 90 مورد تقدیر قرار گرفته‌اند عبارتند از: آذربایجانشرقی، مرکزی، کرمانشاه، یزد، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان، اصفهان، زنجان، فارس، خراسان جنوبی و دامپزشکی جنوب کرمان.
در سال 91 نیز تا کنون از ادره کل دامپزشکی استان کرمان و خانم دکتر آذر نامجو مسئول آموزش و ترویج استان، به خاطر فعالیت‌های ترویجی انجام شده در حوزه‌ی تهیه فیلم و روز دامپزشکی تقدیر به عمل آمده است.

جدول رتبه‌های اخذ شده از سوی استان‌ها
ردیف
استان
عنوان فعالیت
رتبه
مسئول آموزش و ترویج استان
1
کرمانشاه
برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و تهیه بروشورهای ترویجی
اول
آقایان بهرام توحیدفر و دکتر سلیمانی
2
آذربایجان شرقی
آموزش گروه‌های مخاطب
اول
 دکتر اکبر خداداد
3
آذربایجان غربی
آموزش زنان روستایی
اول
 دکتر قلی‌زاده
4
مرکزی
آموزش گروه‌های مخاطب
دوم
 دکتر عباس گنجی
5
یزد
برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی
دوم
 دکتر حمید پور میرزایی
6
دامپزشکی ‌جنوب کرمان
آموزش زنان روستایی
دوم
خانم دکتر اکرم بحرینی‌پور
7
خراسان جنوبی
تهیه بروشورهای ترویجی
دوم
 دکتر محمد سهرابی
8
اصفهان
زنجان
تهیه بروشور‌های ترویجی و بهره‌گیری مناسب از فرصت‌های موجود در آموزش گروه‌های مخاطب
سوم
 دکتر اردلان مظاهری
 دکتر محمدباقر حاج کاظمی
9
کردستان
برنامه‌ی رادیویی و تلویزیونی
سوم
آقای ابراهیم آرتین
10
نظر شما
ادامه