کد خبر: ۱۱۷۱۰
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
فیلم مستند "غروب خجیر" پیش از ظهر یکشنبه 17 دی ماه سال جاری از شبکه چهار سیما پخش شد / در این مستند دکتر ایمان معماریان، دامپزشک شاغل در زمینه حیات وحش در پی تشخیص و سپس تأیید تشخیص ابتلای یک رأس میش به کیست انگل سنوروس سریالیس بود...

حکیم مهر - فیلم مستند "غروب خجیر" پیش از ظهر یکشنبه 17 دی ماه سال جاری از شبکه چهار سیما پخش شد.

در این مستند دکتر ایمان معماریان، دامپزشک شاغل در زمینه حیات وحش در پی تشخیص و سپس تأیید تشخیص ابتلای یک رأس میش به کیست انگل سنوروس سریالیس بود.

این انگل عمدتاً در سگ‎سانان مشاهده می‎شود و ابتلای این میش از موارد نادر در این زمینه است. به گفته دکتر معماریان این انگل قابل انتقال به انسان هم هست.

پایش میش مبتلا و مشاهده علائم بالینی

تهیه رادیوگراف از حیوان مبتلا

سی تی اسکن حیوان مبتلا

تأیید تشخیص در سی تی تهیه شده از حیوان

دکتر معماریان از تصمیم برای راحت کردن حیوان مبتلا (یوتانایز کردن) می‎گوید. به عقیده وی این بیماری درمان‎پذیر نیست و میش مبتلا را آزار می‎دهد.

کالبدگشایی حیوان پس از یوتانایز کردن

لارو نوزاد تنیا سریالیس

کیست در بافت مغز حیوان پس از کالبدگشایی مشخص است

به گفته دکتر معماریان به دلیل شکل قرارگرفتن پروتواسکولکس‏‎ها کیست از نوع سنوروس سریالیس و نه سربرالیس است.

حیوان دو کیست (یکی کوچکتر از دیگری) در مغز خود داشت.

کیست با پروتواسکولکس‎های سنوروس سریالیس

 

انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علوی
|
-
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
0
1
با سلام

خواهشمندم در صورت امکان در رابطه با 2 سوال زیر توضیحاتی ایراد فرمایید.

1- میزبان اصلی یا نهایی که کرم بالغ در روده باریک آن تشکیل می شود سگ سانان است و فرم سنوروس و بیماری سنوروزیس مربوط به مرحله متاسستود انگل است که در نشخوارکنندگان، جوندگان و گاهاً در انسان دیده می شود. با توجه به شیوع انواع سنوروزیس از جمله سربرالیس و گایگری در نشخوارکنندگان کوچک ایران و مشاهده نوع سریالیس در جوندگانی همچون خرگوش بخصوص در نواحی قاره اروپا، چگونه بدون انجام آزمایشات مولکولی به این صراحت مدعی سنوروس سریالیس گردیده اید؟
2- با توجه به اینکه در تشخیص مرفولوژیکی کیستهای سنوروس تجمعی قرار گرفتن اسکولکسها و قرار گرفتن در سطوح داخلی و خارجی مشاهده می شود، مهمترین ویژگی تعداد و اندازه قلابهای اسکولکسها می باشد که اشاره ای به آن نشده؟ هر کیست حاوی تعداد زیادی اسکولکس می باشد (مولتی اسکولکس) هر اسکولکس واجد ردیف قلابی است که به راحتی پس از فعال سازی با صفرا در معرض دید قرار می گیرد و با رنگ آمیزی خاص به همراه میکرومتری در تشخیص بکار برده می شود.
جواد خوش نگاه
|
-
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
0
0
خیلی خوب بود. این رویکرد علمی قابل تقدیر است. دکتر خوش نگاه - مشهد
دامپزشک
|
-
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
0
0
شما در متن نوشته اید که(این انگل عمدتاً در سگ‎سانان مشاهده می‎شود و ابتلای این میش از موارد نادر در این زمینه است). اظهار نادر بودن رخداد این انگل در میش را از کجا نوشته اید؟ پس لطفا به کشتارگاه دام بخشی که مغز گوسفندان را جدا می کنند مراجعه کنید تا متوجه شوید که زیاد هم نادر نیست!
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
0
1
شکل قرارگرفتن پروتواسکولکس‏‎ها کیست به چه صورت بوده که شما از روی آن به سریالیس بودن انگل پی برده اید؟ لطفا به این سوال جواب دهید.
دانشجوی دامپزشکی
|
-
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
0
0
تایید تشخیص سنوروس (در سی تی تهیه شده از حیوان) به نظرم درست نیست.تایید تشخیص انگل با کالبد گشایی و آزمایشهای انگل شناسی می باشد. ازکجا معلوم که کیست ها مربوط به سنوروس می باشد؟ لطفا توضیح دهید
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
0
0
چرا سوالات را منهکس نکرده ای حکیم مهر
ناشناس
|
-
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
0
0
خسته نیاشید! از اول یوتانایزش می کردید حیوان راحت می شد...
حسن برجی
|
-
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
0
0
در مورد تشخیص سنوروس سربرالیس از سنوروس سریالیس نکات زیر بایستی مد نظر قرار گیرد:
1-سنوروس سربرالیس در بافت مغز و گاهی در عضلات هم دیده می شود ولی کیست سنوروس سریالیس فقط در بافت عضله دیده می شود.
2-شیوه آرایش پروتواسکولکس در سریالیس پشت سر هم (به طور سری) می باشد
3-مهم ترین روش قطعی تشخیص این دو کیست از طریق ریخت شناسی قلابهای پروتواسکولکس می باشد.

لذا با توجه به مطالب ذکر شده در فوق تشخیص این دو کیست از نظر ظاهری دقیق نمی باشد و حتما نیازمند کار میکروسکوپی می باشد.اگر چه از روی ظاهر کیست مشخص شده در تصاویر این کیست سنوروس سریالیس نمی باشد.
چقدر جالب و ارزشمند بود اگر دکتر دامپزشکی گرامی از همکاری اساتید بخش انگل شناسی برای تایید تشخیص استفاده می نمودند.هم چنین می توانستید این کیستها را به سگ خورانده و چرخه انگل را کامل می نمودید.
با تشکر
دکتر برجی
استادیار بخش انگل شناسی دانشکده دامپزشکی مشهد
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
0
0
برگزیده؟؟؟؟؟ صداشو در نیارین بابا با این تشخیص اشتباه!!!!!
دانشجوی دکتری حیوان پزشکی
|
-
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
0
0
البته آقای دکتر برجی همانطور که نوشته اند از اساتید دامپزشکی هستند ولی با عرض پوزش فکر نمی کنم خوراندن انگل به حیوان سالم دیگر کاری اخلاقی و انسانی باشد !!! اگر نیت کار تشخیصیست ، باید تشخیصمان را قوی تر کنیم ! نه اینکه سایر حیوانات را نابود کنیم و درد و رنج به آن ها تحمیل کنیم تا نوع انگل مشخص بشود ! و ای کاش به حیوانات به چشم کالا و اسباب و وسایل منزل نگاه نکنیم و مروج اخلاق دامپزشکی که به آن قسم می خوریم باشیم و به آن پایبند بمانیم ! با تشکر
دکتر شاهو قهرمانی دهبکری - پاتولوژیست
|
-
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
0
0
از شما بعیده حکیم مهر عزیز!!! سریالیس و سربالیس یعنی چی؟!؟!؟!؟
اولا به قول فرمایشات جناب آقای دکتر برجی، بحث سنوروس سربرالیس و تفاوتش با سنوروس سریالیس یه جریان دیگه س!
دوما چرا دقت نمی کنین !؟!؟!؟ یه بار درست و حسابی تایپ کنین: سربرالیس! اصلاً چرا اسم لاتین رو میاین پینگلیش مینویسین!؟؟؟ اینجا همه دامپزشکن! همه هم بلدن کلمۀ cerebralis رو بخونن به قرآن!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
-
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
1
0
آقای علوی که نظر اول رو گذاشتن کارشناش آزمایشگاه انگل شناسی دانشکده ی دامپزشکی شیراز هستند.تشکر از دقت نظر ایشان. حسین
دکتر محمدوف
|
-
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
0
0
البته داروی آیورمکتین و قرص درونسیت در مراحلی مؤثرند و جواب هم می دهند.قرص درونسیت باید 3 روز متوالی مصرف کرد.
حسن برجی
|
-
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
0
0
در ارتباط با نظر دوست گرامی که فرمودند خوراندن انگل به حیوان سالم کاری غیر اخلاقی است لازم می دانم نکاتی را به عرض برسانم:
نکته اول این که خوراندن کیست به سگ برای بررسی کرم بالغ به معنی کشتن سگ برای جدا سازی کرم بالغ نمی باشد و می توان با خوراندن داروهای فلج کننده کرمها و ازجمله خوراندن داروی برومیدرات آرکولین این کرمها را از بدن سگ خارج نمود و سگ عاری از هر گونه الودگی نمود.
نکته دوم :خوراندن کیست انگل به میزبان نهایی و بررسی انگل بالغ کاری است که در اکثر نقاط دنیا برای مطالعه مراحل تکاملی انگلها انجام می شود که این کار دارای مزایای بسیار زیادی است و خیلی از دانسته های مرتبط با انگل شناسی با این روش کامل شده است.
در مورد کیست سنوروس سریالیس از انجایی که کرم بالغ ایجاد کننده سنوروس سریالیس تا به حال از گوشتخواران ایران جدا و گزارش نشده است لازم است چنین مطالعه ای انجام شود تا در کنار بررسیهای موفولوژیکی و مولکولی انجام شده روی کیست مذکور ،مطالعه ای روی کرم بالغ و همچنین میزان عفونت زایی این کیست در میزبان نهایی انجام گیرد.
دکتر برجی
دانشجوی دکتری حیوان پزشکی
|
-
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
0
0
با سلام مجدد و احترام ، همه ی این ها را می پذیرم. اما اگر انسان میزبان نهایی انگل مذکور بود باز هم چنین پروسه ای در دنیا پیگیری می شد و باز هم می توانستیم این شیوه را توصیه کنیم ؟ یا اگر چنین کاری در مورد انسان قبلا انجام شده است، لطفا بنده را آگاه بفرمایید. متشکرم.
حسن برجی
|
-
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
0
0
با سلام خدمت دوست گرامی، بحث انسان از دام کا ملا مجزاست و جایگاه خلقت انسان قابل قیاس با دام نمی باشد.فلسفه وجودی حیوانات آزمایشگاهی در کارهای تحقیقاتی به منظورانجام آزمایشاتی است که انجام انها روی انسان کاری غیر ممکن و غیر اخلاقی است.اگر چه معدود دانشمندانی بوده اند که برای بررسی تحقیقات خود آزمایشاتشان را روی خودشان انجام داده اند ولی به طور کلی کلیه تحقیقات درزمینه های پزشکی و دامپزشکی روی حیوانات ازمایشگاهی انجام می شود که مورد تایید کلیه سازمانهای حمایت از حیوانات می باشد.نکته مهم در این آزمایشات مسئله رفاه حیوان در طی آزمایشات است که بایستی مد نظر آزمایش کننده باشد.البته در سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی در زمینه استفاده از حیوانات ازمایشگاهی انجام شده است از جمله این که نماتود آزادزی سنورابدیتیس الگانس در بیشتر آزمایشگاههای دنیا جایگزین موشهای ازمایشگاهی شده است که دارای مزایای بسیار بیشتری در مقایسه با سایر حیوانات ازمایشگاهی می باشد .
دانشجوی دکتری حیوان پزشکی
|
-
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
0
0
متشکرم از توضیحات دقیق و درخور توجه شما و من هم امیدوارم در رابطه با روش تحقیقات هم دانشمندان به قول فرمایش شما راه های جدیدتری را پیدا کرده و از ابزار های مدرن تر بتوانند در آینده بهره ببرند تا در نهایا نتایج دقیقتری را در زمینه های پژوهشی داشته باشیم. در مورد فلسفه البته حقیر تخصصی ندارم اما در رابطه با حقوق حیوانات که بسیار علاقمند هستم، بحث رفاه حیوانات با حقوق حیوانات دو مقوله ی مجزاست و نهاد های حمایت از حقوق حیوانات اتفاقا موافقتی با آزمایش بر روی حیوانات ندارند و پیگیر تبلیغات برای شیوه های نو هستند. هر چند در دنیای امروز فعلا با پیشرفت فعلی در بخش های زیادی هنوز غیر قابل اجتناب است و موسساتی که از دیدگاه رفاه حیوانات مسئله را بررسی می کنند، مثلا گیوتین زدن سر موش را هم در برخی موارد و شرایط تحقیقاتی، اتیکال می دانند ! و توجیهات خاص خود را دارند ! که البته این موارد با مباحث حقوق حیوانات رابطه ای نداشته و مربوط به مباحث رفاه حیوانات است... اما امیدوارم در آینده ی نزدیک انشاالله دانشمندان به دنبال شیوه های مدرن تری به جای حیوانات آزمایشگاهی باشند و روز به روز حیوانات آزمایشگاهی کمتری مورد آزمایش های مختلف قرار بگیرند . البته در یک دید کل نگر و از بالا (با وجود پذیرش همه ی نکات مثبت) اگر واقع بین باشیم، نه صرفا در مورد انگل شناسی اما در بسیاری از تحقیقات مثلا بیوشیمی، سم شناسی یا ایمونولوژی، به دلیل تفاوت فیزیولوژی ، آناتومی و بسیاری فاکتور های دیگر در گونه های مختلف، نتایج در واقع همیشه قابل تامیم به انسان نبوده اند و بعضا کاملا متفاوت از آب در آمده اند ! برای نمونه اگر تعداد کشته های انسانی بر اثر دارو های جدید را در مورد آمریکا بررسی کنیم، به نتیجه ی روشنی می رسیم که تفاوت کلی بدن حیوانات آزمایشگاهی با انسان است (حتی اگر شباهت های زیادی در برخی ارگان ها وجود داشته باشد.) متشکرم از توجه و توضیحات دقیقتون استاد گرامی-
محسن
|
-
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
0
0
دعوانکنید انگل اسمش مهم نیس من دوست دارم بگم انگل زشت یا سکمح یا سنودرز.بازی با اسم است .مردم فقط یاد بگیرن که چیزی به اسم کیست انگلی هست ،چرخه انگی یاد بگیرند بس است بقیه اش را اصلا متوجه نمی شون
جلال مافی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
0
0
سلام و تشکر از دوستان.درمورد سیر تکاملی که چند روز بعد از مواجهه با تخم انگل دام دچار علایم عصبی میشه کسی اطلاعاتی داره راهنمایی بکنه،ممنون. منظورم اینه که یک گوسفندی خریدیم احتمالا چه مدت قبل این تخم تنیا را خورده.بدونیم در دامداری خودمون الوده شده یا در فارم دیگه
نظر شما
ادامه