کد خبر: ۱۱۶۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - عضو شورای نظام دامپزشکی گیلان استفاده از شیر فله‌ای را همراه با آلودگی خواند و گفت: شیر ارگانیک باید جایگزین شیر فله‌ای شود.
دکتر حسین متقی‌طلب در جمع دامداران صنعتی گیلان با اشاره به برخی پیشنهادهای ارائه شده به دستگاه‌های اجرایی مبنی بر صدور اجازه عرضه شیر خام به صورت فله‌ای به بهانه کاهش قیمت آن، اظهار کرد: فروش شیر به صورت فله راه مبارزه با گرانی آن نیست بلکه در جریان فروش این محصول به صورت فله، شیر به انواع میکروب‌ها آلوده شده و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه این روش در کشور ما با آمدن صنایع بسته‌بندی شیر منسوخ شده و احیای آن جایز نیست، افزود: امروزه به دلیل توسعه، فرآوری و بسته‌بندی بهداشتی محصولات لبنی به‌ویژه شیر آمار بیماری‌های مشترک انسان و دام در سطح کشور به نحو خیره کننده‌ای کاهش یافته است.

این مسئول تصریح کرد: بیماری تب مالت یکی از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است که حتی از طریق تماس با پوست نیز منتقل می‌شود و فروش شیر به صورت فله به‌ویژه از زمان خرید و جا به‌جایی تا زمان مصرف می‌تواند برای فرد خطر احتمال آلودگی را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای کاهش هزینه تولید شیر خام می‌توان به روش‌های مختلف دست واسطه‌ها را کوتاه کرد، ادامه داد: دولت می‌تواند با اعطای تسهیلات ارزان قیمت به دامداری‌های صنعتی که تمام شرایط نظارت بر بهداشت در آنها رعایت می‌شود، در این امر شریک باشد زیرا می‌توان با تعبیه دستگاه‌های کوچک پاستوریزه، بسته‌بندی شیر را پس از فرآوری در همان مکان انجام داد و به دست مصرف‌کنندگان محلی رساند.

متقی‌طلب خاطرنشان کرد: در گذشته شیر به صورت روزانه در شیشه‌های مخصوص به درب منازل برده می‌شد که احیای این کار نیز می‌تواند توسط شرکت‌های توزیع دوباره انجام شود.

وی با تصریح بر خطرات آلودگی شیر از زمان خرید از طریق حمل و نقل و ظروف نامناسب، اذعان کرد: برخی افراد فکر می‌کنند با خرید شیر فله و جوشاندن آن می‌توانند از تمام خواص شیر استفاده کنند در حالی که در میکروب‌های موجود در شیر خام با جوشاندن از بین نمی‌رود و تشخیص وجود میکروب‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های موجود در شیر فله، تنها در کارخانه‌های صنعتی امکانپذیر است.

رئیس انجمن صنفی دامداران صنعتی گیلان با اشاره به اینکه در منزل به دلیل نبود امکانات کافی در هنگام جوشاندن شیر، حرارت تنها به ته ظرف می‌رسد و موجب رسوب املاح شیر در ته ظرف می‌شود، افزود: در این حالت میکروب‌ها در لایه‌های بالاتر و سردتر شیر به حیات خود ادامه می‌دهند.

وی به از دست رفتن مقدار بسیار زیادی از ارزش غذایی شیر در هنگام جوشاندن اشاره کرد و گفت: در روش صنعتی با وجود استفاده از حرارت، ارزش غذایی شیر به هیچ عنوان کاهش نمی‌یابد زیرا در پاستوریزاسیون شیر خام در دمای 75 درجه به مدت 15 ثانیه حرارت می‌بیند و عاری از میکروب‌ بیماری‌زا می‌شود.

متقی‌طلب با بیان اینکه امروزه در محروم‌ترین کشورها نیز شیر را به صورت فله‌ای عرضه نمی‌کنند، ادامه داد: اگر هنگام عرضه شیر به صورت فله برای جلوگیری از آلودگی به آن آنتی‌بیوتیک نیز افزود شود، موارد استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها نیز آثار جبران‌ناپذیری بر سلامت فرد باقی می‌گذارد زیرا آثار آنتی‌بیوتیک بر اثر جوشاندن شیر از بین نمی‌رود.

وی یادآور شد: به منظور جلوگیری از سرایت بیماری‌های مشترک انسان و دام و نیز رعایت حداکثر صرفه‌جویی مردم حتما از شیرهای ارگانیک و بسته‌بندی شده و با قیمت ارزان استفاده کنند.

رئیس انجمن صنفی دامداران صنعتی گیلان، وجود کلسیم که نقش اساسی در شکل‌‌گیری و استحکام استخوان‌ها و سلامت دندان‌ها دارد، را از مهم‌ترین ترکیبات موجود در شیر دانست و افزود: علاوه بر کلسیم، فسفر که برای بسیاری از واکنش‌های شیمیایی بدن و فعال کردن آنزیم‌ها لازم است و در رشد و ترمیم بافتی نیز دخالت دارد در میان املاح موجود در شیر موجود است.

وی با بیان اینکه سدیم و پتاسیم موجود در شیر نیز در تنظیم اسیدی و باز بودن سلول‌‌های بدن نقش ایفا می‌کنند، متذکر شد: تحقیقات زیادی مبنی بر اینکه مصرف شیر و لبنیات، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد وجود دارد که نشانه اهمیت و ارزش غذایی فراوان شیر است.

 

خبر مرتبط :

یادداشت مدیرمسئول / 8 : شیر پاستوریزه ، استریلیزه و هوموژنیزه

یادداشت مدیرمسئول / 15 : شیر غیرپاستوریزه = خطر !

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
وحید
|
-
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
0
0
امیدوارم شیر فله هیچوقت به مرحله توزیع نرسه
ایول
|
-
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
0
0
پس رئیس نظام استان کجاست که عضو نظام مصاحبه میکنه!...............!!
نظر شما
ادامه