کد خبر: ۱۱۶۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هایی است که تاکنون در جهان هستی شناخته شده است و در صورت ابتلا و بروز علائم، شخص یا حیوان بیمار حتما به مرگ مبتلا می‌شود.

هاری شاید یکی از تنها بیماری‌های واگیرداری است که به محض بروز علائم تنها 10 روز طول می‌کشد تا فرد یا دام مبتلا بمیرد و هیچ مداوایی نیز برای این بیماری وجود ندارد و در بیشتر مرجع‌های پزشکی این بیماری را برابر با مرگ حتمی قلمداد کرده‌اند.

چند وقتی است که کانون‌های هاری مثبت در شهرستان شوشتر افزایش یافته وزنگ خطر در این شهر به صدا درآمده است، در فاصله کمتر از دو هفته در یکی از روستاهای این منطقه دو حیوان هار مشاهده شد که در اسرع وقت معدوم شدند.

کشف کانون‌های هاری مثبت

شاید شنیدن نام بیماری هاری لرزه به اندام افرادی که از این بیماری اطلاع داشته باشند، بیندازد ولی مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان شوشتر کشف کانون‌های هاری مثبت را کار هرساله می‌داند و می‌گوید: هر ساله کانون‌های هاری مثبت گزارش می‌شود که سریع برای رفع خطر در آن منطقه اقدام می‌کنیم.

احمدعلی معینی در این باره می‌افزاید: دو حیوان هار در فاصله کمتر از 15 روز در روستای ملکی شوشتر کشف و در اسرع وقت معدوم شدند.

وی خاطر نشان می‌کند: این دو حیوان هار یکی الاغ و دیگری گاو بود که پس از اطلاع به اداره دامپزشکی شوشتر معدوم شدند.

رئیس اداره دامپزشکی شوشتر ادامه می‌دهد: به منظور مشخص شدن ادعای هاری از مغز سر حیوان مشکوک به بیماری نمونه‌برداری و به موسسه تحقیقاتی انیستوپاستور رازی ارسال می‌شود که نتیجه هر دو نمونه‌گیری اخیر، بیماری هاری را در این دو حیوان تایید کرد.

معینی با اشاره به نحوه نمونه‌گیری از حیوان هار می‌گوید: برای نمونه‌گیری از حیوان هار ابتدا باید سر حیوان از بدن جدا و سپس از مغز سر آن نمونه‌گیری شود که خطرات زیادی برای شخص نمونه‌بردار به همراه دارد.

رئیس دامپزشکی شوشتر تاکید می‌کند: در روستای ملکی باید دنبال عاملی گشت تا معلوم شود، چرا در مدت 15 روز دو حیوان هار یافت شده است.

هاری شوخی ندارد

مدیر مرکز بهداشت شهرستان شوشتر در این باره می‌گوید: بیماری هاری از جمله بیماری‌هایی است که تنها باید در راستای پیشگیری از آن اقدام کرد، چرا که هیچ چاره‌ای برای درمان ندارد.

دکتر صغری گنج با اشاره به اینکه بارها خطرات این بیماری را به مسئولان هشدار داده‌ایم تاکید می‌کند: خطرات هاری در سطح شهرستان شوشتر همواره وجود دارد، زیرا عوامل و شرایط تهدید کننده زیاد است.

وی خاطرنشان می‌کند: تنها راه مبارزه با هاری، مبارزه با سگ‌های ولگرد سطح شهر شوشتر است که هنوز برای رفع این مشکل از سوی شهرداری اقدامی انجام نشده و مصوبات شورای سلامت شهرستان شوشتر برای راه‌اندازی ستاد اتلاف سگ‌های ولگرد شوشتر تا کنون بی‌نتیجه بوده است.

اداره امور عشایر همکاری کند

از سوی دیگر عضو شورای اسلامی شهر شوشتر می‌گوید: پس از ریشه‌یابی‌های انجام شده برای دلایل وجود حیوانات سرگردان در شهر به این نتیجه رسیده‌ایم که اسکان عشایر در محدوده بسیار نزدیک به شهر باعث می‌شود تا شاهد چنین وضعیتی باشیم.

امیر رسولی خاطرنشان می‌کند: به اداره امور عشایر شوشتر پیشنهاد شده عشایر کوچ کننده را در فاصله هفت تا هشت کیلومتری شهر اسکان دهد تا تردد حیوانات عشایر به سطح شهر کمتر شود.

وی می‌افزاید: رفع این مشکل می‌تواند تا حد زیادی باعث ارتقای سطح بهداشت عمومی شهر شوشتر شود و باید در این باره اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهیم.

شاید این راه‌کار به نحوی کاهش این حیوانات را از مبدا پیگیری کند ولی باید ستاد اتلاف سگ‌های ولگرد در سطح شهر شوشتر فعال باشد تا کمتر شاهد تردد حیوانات در معابر شهری باشیم.

ستاد فعال می‌شود

شاید یکی از مقصرترین دستگاه‌ها در این باره شهرداری باشد، ولی شهردار شوشتر در این باره می‌گوید: پیمانکار ستاد اتلاف سگ‌های ولگرد چند ماهی است که فوت کرده است و برای انجام روال قانونی واگذاری این ستاد به فرد دیگری باید مدتی صبر کرد.

آرش دُر با اشاره به اینکه روند اخذ پیمانکار برای این ستاد زمان‌بر است، تاکید می‌کند: برای انتخاب پیمانکار جدید به دلیل اینکه باید سگ‌های ولگرد با اسلحه شکار شوند زمان زیادی صرف اخذ تاییدیه‌های لازم و مجوز شکار و اسلحه می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: در تلاش هستیم تا روند واگذاری این ستاد را کوتاه‌تر کنیم و در این باره در حال اجرای روال قانونی هستیم.

شهردار شوشتر تاکید می‌کند: برای رفع مشکلات در حوزه فعالیت ستاد اتلاف سگ‌های ولگرد نیازمند راه‌کارهایی ساده و زودبازده هستیم و باید با تدوین صحیح قانون و اتخاذ تصمیمات منطقی در بهداشت عمومی شهرها گامی مثبت برداشته شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا ترابی
|
-
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
0
0
خیلی چیزها هستن که شوخی ندارند!

یکیش آلودگی هوا.....به جز تعطیلی، چه کاری واسه آلودگی کردن؟ توی کدوم منتطقه این مملکت آلودگی کمتر شده؟
حرف شوخی بودن و جدی بودن نیست، مشکل اینها با سگ ها چیزی غیر از هاری ست
نظر شما
ادامه