کد خبر: ۱۱۶۵۱
{عامل} تب مالت حتی از طریق پوست نیز جذب می شود و دوره درمان بسیار طولانی وهزینه بری دارد ، لذا در مسیر انتقال شیر آلوده به منزل وجابجایی ظروف چنانچه قطره ای از شیر آلوده روی پوست یا لباس فرد قرار گیرد احتمال آلودگی دارد...

حکیم مهر - مشاور انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه استفاده از شیر به صورت فله‌ای در شأن مردم ایران نیست، گفت: حتی بررسی طرح توزیع شیر فله‌ای هم تعجب برانگیز است.
حسین چمنی مشاور انجمن صنایع لبنی با اشاره به برخی پیشنهادات ارائه شده به دستگاه های اجرایی مبنی بر صدور اجازه عرضه شیر خام به بهانه کاهش قیمت آن گفت: کسانی که این طرح را ارائه کرده‌اند، معتقدند صنایع لبنی شیر خام را به قیمت960 تومان خریداری و به 1860 تومان می فروشند.

چمنی گفت: همه می‌دانند که شیر در بسته‌بندی‌های مختلف عرضه می‌شود که هر کدام قیمت متناسب با بسته بندی و هزینه تمام شده را دارد.

مشاور انجمن صنایع لبنی افزود: در صورتی که مقایسه‌ای بین قیمت شیر فراوری شده با شیر خام صورت گیرد مصداق این خواهد بود که باید شیر پاستوریزه نایلونی باشد و در بسته بندی های 900 گرمی به قیمت 1100 تومان در اختیار مردم قرار می گیرد که معادل یک لیتری آن حدود 1200 تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: و در صورتی که هزینه حمل ونقل و سود خرده فروشی را که حداقل 20 درصد از کل هزینه را در بر می گیرد کم کنیم قیمتی که برای کارخانه تمام می‌شود بسیار کمتر از آن خواهد بود.

چمنی تاکید کرد: در حالی که شیر سالم در حال حاضر با کمترین قیمت و تقریبا بدون سود در سطح وسیعی تولید و توزیع می شود، برخی اعلام آمادگی کرده‌اند شیر فله را بدون سالم سازی و بسته بندی به قیمت 1200 تومان به مردم عرضه کنند و ادعای ارزان فروشی نیز دارند.

مشاور انجمن صنایع لبنی گفت: از سوی دیگر مسئولین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی علیرغم وقوف به خطرناک بودن این روشها برای سلامتی آحاد جامعه ، جرات اظهار نظر رسمی نداشته و می‌گویند موضوع در دست بررسی است.

وی تصریح کرد:دستگاه‌های مسئول سلامت مردم از جمله سازمان دامپزشکی ، اداره نظارت برمواد غذایی وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد بیش از دیگران می‌دانند که از سال 1930 که روش پاستوریزاسیون به مددسالم سازی فراورده‌های غذایی آمده ، عرضه محصولات لبنی فله در دنیای توسعه یافته جرم تلقی می شود و افرادی که به این کار را انجام می‌دهند با برخوردهای شدید قانونی مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: اینکه چرا این دستگاه‌ها به سرعت چنین پیشنهاد اتی را رد نمی کنند جای سوال و ابهام دارد .

مشاور انجمن صنایع لبنی گفت: آمارهای منتشره توسط وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی خود گویای آن است که بدلیل توسعه و فراوری وبسته بندی بهداشتی محصولات لبنی، آماربیماریهای مشترک انسان و دام در سطح کشور به شکل خیره کننده ای کاهش یافته است.

وی با اشاره به خطرات استفاده از محصولات غیر استاندارد لبنی گفت: {عامل} تب مالت حتی از طریق پوست نیز جذب می شود و دوره درمان بسیار طولانی وهزینه بری دارد ، لذا در مسیر انتقال شیر آلوده به منزل وجابجایی ظروف چنانچه قطره ای از شیر آلوده روی پوست یا لباس فرد قرار گیرد احتمال آلودگی دارد.

وی افزود: بسیاری از مصرف کنندگان شیرهای فله‌ای (شیرهای خام که فرآیند پاستوریزه یا استریل در آنها انجام نشده است) پس از خرید این شیرها با تصور اینکه میکروب‌های موجود در شیرخام با جوشاندن از بین می‌روند آن را می‌جوشانند، این در حالیست که تشخیص وجود میکروب‌ها و آنتی بیوتیک‌های موجود در شیرفله، تنها در کارخانه‌های صنعتی امکانپذیر است.

حسین چمنی با اعلام این مطلب افزود: در فرآیند جوشاندن شیر فله، تنها بخشی از میکروب‌های خطرناک موجود در شیر نابود می‌شوند، چرا که با امکانات موجود در منزل، حرارت به صورت یکسان به تمام اجزای شیر نمی‌رسد و ممکن است میکروب‌ها در لایه‌های سردتر شیر به حیات خود ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه افزایش زمان جوشاندن شیر برای اطمینان از نابودی میکروب‌ها نیز حدود 30 درصد، ارزش غذایی شیر را کاهش می‌دهد و بخش عمده پروتئین شیر به ته ظرف چسبیده، از دسترس مصرف کنندگان خارج می‌شود، یادآور شد: به همین دلیل، جوشاندن شیر از نظر حفظ ارزش غذایی و اقتصادی به صرفه نیست.

وی ادامه داد: شیرخام مورد استفاده برای تولید شیر پاستوریزه و استرلیزه در کارخانه، مورد آزمایش‌های مختلف از جمله شمارش بار میکروبی، سلولهای سوماتیک، سنجش آب در شیر، میزان فلزات سنگین، درصد چربی و پروتئین، بررسی مواد افزودنی به شیر برای افزایش ماندگاری و تست آنتی بیوتیک قرار می‌گیرد.

چمنی با تاکید بر اینکه ممکن است شیرهای فله‌ای دارای آنتی بیوتیک باشند، گفت: استفاده از شیر آنتی بیوتیکی، بدن مصرف کننده را نسبت به این داروها مقاوم کرده و در صورت ابتلا به بیماری، استفاده از آنتی بیوتیک برای آنها ثمربخش نیست. دراین موارد استفاده از آنتی بیوتیک‌های قوی‌تر آثار جبران ناپذیری بر سلامت فرد باقی می‌گذارد و آثار آنتی بیوتیک براثر جوشاندن شیر از بین نمی رود .

وی ضمن تاکید بر اینکه کارخانه‌ها با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته بیشتر از90 درصد جسم میکروب‌ها را قبل از پاستوریزاسیون از شیر جدا سازی می‌کنند، یادآور شد: در روش صنعتی با وجود استفاده از حرارت، ارزش غذایی شیر به هیچ وجه کاهش نمی‌یابد چرا که در پاستوریزاسیون شیرخام در دمای 75 درجه به مدت 15 ثانیه حرارت می‌بیند و عاری از میکروب‌ بیماری‌زا می‌شود.

چمنی تاکید کرد:در فرآیند استریلیزاسیون هرچند که شیرخام در دمای 145 درجه حرارت می‌بیند، اما به دلیل اینکه این کار در شرایط خاص و تحت فشار انجام می‌گیرد شیر به نقطه جوش نرسیده و ارزش غذایی آن حفظ می‌شود. در این فرایند زمان نیز به دو ثانیه کاهش می‌یابد.

این کارشناس صنعت شیر تصریح کرد: به منظور جلوگیری از سرایت بیماریهای مشترک انسان و دام و نیز رعایت حداکثر صرفه‌جویی مردم حتما از شیرهای بسته‌بندی شده استفاده کنند.

مشاور انجمن صنایع لبنی در پایان تاکید کرد: استفاده از شیر خام در شان مردم کشورمان نیست، این روش سالهای سال است منسوخ شده  مردم ایران نمی تواند مانند مردم مناطق فقیر نشین هند و بنگلادش لبنیات مصرف کنند .

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه