کد خبر: ۱۱۵۸۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خوزستان، آذربایجان غربی، تربت حیدریه، یزد و خراسان رضوی

 

انتخاب رئیس اداره مبارزه با با بیماری های دامی دامپزشکی خوزستان به عنوان پژوهشگر برتر


دکتر منوچهر قریب ممبینی رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی با دریافت تقدیرنامه از سوی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران به عنوان پژوهشگر برتر دستگاههای اجرایی استان خوزستان در سال 1391 معرفی شد.


در متن این تقدیرنامه آمده است:
جناب آقای دکتر منوچهر قریب ممبینی
ریاست محترم اداره مبارزه و بررسی های بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان
بااحترام
ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری که عرصه دستاوردهای علمی و پژوهشی پژوهشگران کشور عزیزمان ایران اسلامی می باشد، این لوح تقدیر به پاس تلاشها و خدمات حضرتعالی در راستای نهادینه شدن فرهنگ تحقیق و پژوهش و انتخاب شایسته جنابعالی به عنوان "پژوهشگر برتر دستگاههای اجرایی استان خوزستان" در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی تقدیم می گردد. از خداوند متعال توفیق روز افزون جنابعالی را مسئلت می نمایم.
دکتر بهروز حسینی فر / معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان و دبیر ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری

---------------------------

 

انجام بیش از 62 هزار مورد آزمایش تشخیصی دامپزشکی در آذربایجان غربی


62 هزارو 654 مورد آزمایش تشخیص بیماریها و کنترل کیفی فرآورده های خام دامی در دامپزشکی آذربایجان غربی انجام یافته است . 
اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی در راستای ایفای نقش نظارتی و حکومتی خود در جهت تشخیص انواع بیماریهای دام، طیور ، آبزیان و ... و عوامل میکروبی آلوده کننده مواد غذائی و نظارت بر بهداشت عمومی و باقیمانده های داروئی در مواد غذائی مورد مصرف مردم ، با امکانات و تجهیزات موجود در آزمایشگاه ممتاز منطقه ای شمال غرب کشور با دارا بودن بخشهای آنالیز مواد غذائی ، آنالیز فراورده های خام دامی ، الایزای مواد غذائی ،Hplc   ، GC ، سرولوژی ، میکروبیولوژی ،انگل شناسی و بخش pcr و همچنین در 4 آزمایشگاه درجه یک ، 7 آزمایشگاه درجه دو و 5 آزمایشگاه درجه سه در شبکه های دامپزشکی در سطح استان در طول نه  ماهه سال 91 توانسته است اقدام به انجام آزمایشات زیر نماید :

1 -    آزمایش سرولوژی دام     13779  مورد

2 -   آزمایش سرولوژی طیور   36219مورد

 3-   آزمایش آنالیز شیمی       1619مورد

4 -   کشت میکروبی                7887  مورد

 5 -  آزمایش سم شناسی    70  مورد

 6 -  آزمایش انگل شناسی    2269  مورد

7 –   811 مورد               PCR

 

---------------------------

 

در 9 ماهه اول سال 1391:
بیش از 4991 مورد اقدامات آزمایشگاه شبکه دامپزشکی تربت حیدریه


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی تربت حیدریه، طی 9 ماهه اول سال 1391 تعداد 4991 مورد آزمایشات و نمونه بردارهای مختلف توسط کارشناسان آزمایشگاه این شبکه صورت گرفته است.
به گفته دکتر رفیعی پور با توجه به جمعیت دام و طیور شهرستان و همچنین درخواست همکاران دامپزشکی بخش خصوصی ، متقاضیان و  نمونه برداریهای اداری تعداد 4991 مورد نمونه برداری های مختلف جهت ارسال به آزمایشگاه رفرانس اداره کل محترم و انجام آزمایشات روتین در آزمایشگاه شبکه انجام گردیده است.

---------------------------

 

مسئول آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد:
برگزاری دوره سم شناسی و اثرات آن در فراورده های خام دامی در اداره کل دامپزشکی استان یزد


 به روز بودن کارشناسان و آشنایی کامل به مواد شیمیایی جدیدی که در دامداری ها مورد استفاده قرار می گیرد، از ضروریات دوره های آموزشی است که بایستی مد نظر قرار بگیرد. مسئول آموزش و ترویج اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: در این کلاس دو روزه که تعداد 35 نفر از دامپزشکان شاغل در بخش دولتی و خصوصی حضور داشتند ، در مورد مسائل مختلف سم شناسی بحث و گفتگو شد.
دکتر حمید پورمیرزایی در ادامه افزود: در این کلاس سعی شد مشکلات دامداران به بهترین شکل مد نظر قرار گیرد و برطرف گردد. مشکل تشخیص مسمومیت ها به خصوص مسمومیت با مواد شیمیایی جدید و بحث سلامت گوشت و شیر تولید شده از دغدغه های مهم مردم و دامداران است که بایستی ارگان های ذیربط به بهترین شکل آن را کنترل نمایند .
دکتر پورمیرزایی گفت: به روز بودن کارشناسان و آشنایی کامل به مواد شیمیایی جدیدی که در دامداری ها مورد استفاده قرار   می گیرد، از ضروریات دوره های آموزشی است که بایستی مد نظر قرار بگیرد. در این دوره دو روزه که ادامه مبحث و کلاس برگزار شده در تابستان سال جاری بود، کارشناسان از مسائل مطرح شده در کلاس رضایت کامل داشتند و این دوره آموزشی را بسیار پر بار می دانستند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با ارتباط بیشتر بین دانشگاه و ارگان های اجرایی مطالب علمی به بهترین شکل به بخش تولید منتقل گردد .

--------------------------

 

همزمان با کاهش دما؛ اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به دامداران و مرغداران هشدار داد


 با توجه به کاهش محسوس دمای استان و احتمال بروز نوسانات حرارتی در نواحی مختلف، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، در اطلاعیه ای از کلیه پرورش دهندگان دام و طیور خواست تا با رعایت توصیه‌هایی از بروز بیماری در گله‌های پرورشی دام و طیور جلوگیری به‌عمل آورند. 

در این اطلاعیه آمده است؛

حیواناتی که در آنها هرنوع علائم بالینی از قبیل سرفه، عطسه و ... دیده می‌شود باید حتماَ از سایر حیونات جدا نگهداشته شوند تا باعث گسترش بیماری در سایر دام‌ها نگردند. همچنین لازم است آب مصرفی حیوانات سرد و یخ زده نبوده و در این مورد دامداران باید آب مصرفی را در محل گرمتری نگهداری نموده و در فواصل معین به مصرف دام‌ها برسانند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است؛ در صورت استفاده از وسایل گرمازا در محل نگهداری دام‌ها، طوری برنامه ریزی گردد تا گازهای حاصل از احتراق این وسایل به خارج از محل دام‌ها هدایت شود. همچنین با توجه به حساس بودن حیواناتی نظیر اسب به نوسانات درجه حرارت محیط، به کلیه باشگاه‌های سوارکاری و دارندگان انواع اسب، توصیه می‌شود تمهیدات لازم جهت یکنواختی درجه حرارت محیط فراهم نموده و حتی المقدور اسب ها را با پوشش مخصوص نگهداری نمایند.

این روابط عمومی توصیه نموده است در ساعات گرمتر روز، دام‌داران، دام ها را از اصطبل خارج نموده و برای مدتی درب‌های اصطبل را باز باقی نگهدارند.

همچنین با توجه به اهمیت تغذیه در این فصل، توصیه شده تا تغذیه دام‌ها در فواصل زمانی مناسب صورت پذیرد و تا حد امکان میزان مواد خشک و انرژی زا به جیره غذایی  دام‌ها افزوده گردد.

در قسمت دیگری از این اطلاعیه نیز آمده است دارندگان و پرورش دهندگان انواع طیور لازم است دقت نمایند دمای آب مصرفی طیور با دمای سالن یکی باشد. همچنین لازم است از ورود هوای مستقیم به سالن پرورش طیور جلوگیری شده و در صورت استفاده از وسایل گرمازا به جز هیتر که باعث مصرف اکسیژن سالن پرورش می‌گردند، قسمتی از سالن جهت خروج گازها تعبیه گردد. همچنین با توجه به سردی هوا و افزایش مصرف دان، لازم است فرمول غذایی طوری تنظیم گردد که انرژی مورد نیاز برای تمامی گله طیور تامین گردد.

 

نظر شما
ادامه