کد خبر: ۱۱۵۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
اولین فاز که بیشترین نظارت را از سوی دامپزشکان لازم دارد کشتارگاهها ، مراکز بسته بندی و سردخانه‎ها است و با سازمان دامپزشکی هم در این خصوص به اجماع رسیده‎ایم. در استان کردستان ، بوشهر ، مرکزی و در برخی استان‎ها که مشکلات بیشتری در این زمینه احساس می‎کردند شروع شده و در حال انجام است. خوشبختانه با دید مثبتی که در کلیت قضیه در سازمان دامپزشکی حاکم است ان شاء الله این طرح فکر می‎کنم طی سه چهار ماه آینده با حمایت سازمان دامپزشکی قابل انجام است...
salamatifarmiran

حکیم مهر -  تشریح ابعاد آئین نامه نظارت بهداشتی در گفتگو با دکتر رامین سلامتی 

 

دکتر سلامتی ، معاون برنامه ریزی و پشتیبانی سازمان نظام دامپزشکی :

-           قبلاً شرح وظایف مسئولین فنی را اداره کل تعیین می کرد ولی حقوق از کارفرما دریافت می‌شد

-          دستورالعملهای بهداشتی سازمان دامپزشکی بعضاً با منافع صاحب واحد (کارفرما) متعارض بود

-          نظارت بهداشتی امری حاکمیتی است / نظارت بهداشتی به بخش خصوصی واگذار شده!!!

-          تصویب آئین نامه نظارت بهداشتی از برکات دولت نهم بود / این آئین نامه جامع و کامل است

-          دغدغه ما نظارت بهداشتی و تحقق عدالت برای دستیابی مردم به مواد پروتئینی سالم است

-          تعرفه برای جلوگیری از اعمال سلیقه توسط هیأت وزیران ابلاغ می‎شود

-          سازمان دامپزشکی ، نظام دامپزشکی را مکلف کرد رابطه مالی کارفرما و مسئول فنی را قطع کند

-          سهام شرکت نظام سبز سلامت صددرصد متعلق به نظام دامپزشکی است

-          ما خیلی پاسخگوی ابهامات این آئین نامه نیستیم! / مجری دستورالعملهای سازمان دامپزشکی هستیم

-          از لحاظ فنی و کارشناسی در کنار سازمان دامپزشکی پاسخگو هستیم

-          اضافه کار با یک ماه تأخیر به مسئول فنی پرداخت می‎شود

-          تعداد مسئولین فنی حداقل در نصف استانهای کشور کمتر از ده نفر است

 

حکیم مهر : ضمن تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار نشریه حکیم مهر قرار دادید مستحضرید که مدتی است در پایگاههای اطلاع رسانی و خبری از جمله سایت سازمان نظام دامپزشکی ، اخباری از اجرای آئین نامه نظارت بهداشتی ماده 19 منتشر می‎شود. بسیاری از مسئولین فنی در مراکز مختلف نظیر کشتارگاهها ، مراکز بسته بندی ، سردخانه‎ها و غیره مایلند از زوایای این طرح بیشتر مطلع شوند. قبل از اینکه در این خصوص هم صحبت کنیم در ابتدا درباره سوابق تدوین این آئین نامه توضیح بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم. من هم به نوبه خودم از شما و همکارانتان که در عرصه مطبوعات زحمت می‎کشید تشکر و این ایام را هم تسلیت و تعزیت عرض می‎کنم. این بحثی که وارد آن شدید یک بحث اصلی است و سالهای سال همکارانمان در بخش دولتی زحمت کشیدند تا این کار به منصه ظهور برسد. سابقه این کار به سال 1379 برمی‎گردد که نظارت بهداشتی در کشتارگاهها و مراکز بسته‎بندی از قبل به بخش خصوصی واگذار شده بود اما در آن سال در اجرا دیدیم با مشکلاتی همراه است. بطور مثال بعضاً برای همکاران دوگانگی ایجاد شده بود و در حالی که رابطه مالی و استخدامی آنان با کارفرمایشان بود اما شرح وظایف و عملکرد و کارشان را ادارات کل دامپزشکی تعیین می‎کرد. این یک شبهه ایجاد می کرد. از یک طرف کارفرما مسئول فنی را کارمند خودش می‎دانست و از او انتظار داشت فرامینش را اجرا کند و از سویی دیگر ، دامپزشک مجبور بود دستورالعملهای بهداشتی و آئین نامه های مصوب سازمان دامپزشکی که بعضاً با منافع آن صاحب واحد (کارفرما) متعارض بود را انجام دهد. همانطور که می‎دانید نظارت امری حاکمیتی است و وقتی نظارت به بخش خصوصی واگذار می‎شود خواه ناخواه بخش خصوصی با کاری که انجام میدهد به نحوی صاحب واحد را در کوتاه مدت از دید کارفرما با ضرر مالی مواجه می‎کند، حال آنکه در دراز مدت هر مرکزی که کالایی بهتر عرضه کند مشتری بیشتری خواهد داشت و به نفع آن مرکز هم خواهد بود. اما به هرحال در کوتاه مدت ممکن است ضرر مالی به همراه داشته باشد. این دریافت وجه مستقیم و ارتباط مالی با کارفرما مشکلات و ابهاماتی ایجاد می‎کرد. از همان موقع با مراجعات و پیگیری مکرری که مسئولین فنی به سازمان نظام دامپزشکی و نظام دامپزشکی استان تهران داشتند باعث شد که جلسات متعددی در نظام استان تهران در سالهای 79 تا 81 تشکیل شود و طرحی با اداره کل دامپزشکی استان تهران آماده شد که رابطه مالی بین مسئول فنی و کارفرما در سطح استان تهران قطع شود. اما چون این موضوع در آن زمان جایگاه حقوقی و قانونی نداشت نتوانستیم آنرا عملی کنیم. در زمان آقای دکتر سیاری ، رئیس وقت سازمان دامپزشکی پیگیریها و مکاتبات متعددی انجام دادیم و در زمان دکتر حسنی هم همینطور بود ولی هیچگاه به نتیجه نرسید. تا اینکه متعاقب پیگیریهایی که خود مسئولین فنی داشتند و همینطور در سازمان دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی استان تهران و نظام دامپزشکی پیگیریهایی صورت گرفت ، سازمان در راستای ماده 21 قانون خودش آئین نامه نظارت بهداشتی را تهیه کرد. این آئین نامه یک آئین نامه جامع و کامل است و تصویب آن از برکات دولت نهم بود چون در گذشته مشکل زیادی در این خصوص داشتیم. واگذاری به بخش خصوصی انجام شده بود و نظارت توسط بخش خصوصی انجام می‌شد ولی دستورالعمل و آئین نامه لازم تدوین نشده بود تا جایگاه حقوقی و قانونی داشته باشد. خوشبختانه این آئین نامه در دولت نهم با پیگیریهایی که سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی در هیأت محترم وزیران بعمل آوردند به تصویب رسید.

در این آئین نامه مسائل جامعی مطرح شده از جمله آنکه در ماده 2 به تفکیک ذکر شده که چه مراکزی مشمول این آئین نامه می‎شوند. در مواد دیگر هم به شرح وظایف مسئولین فنی پرداخته شده است. در گذشته شرح وظایف به نحوی بود که بصورت شفاهی یا با دستورالعملهای کتبی با بار حقوقی کمتر ابلاغ می شد اما خوشبختانه با تصویب این آئین‏‎نامه شرح وظایف مسئولین فنی بصورت ضابطه‌مند و قانونمند در آن دیده شده است. در بندهای دیگر نحوه برخورد با متخلفان قانون چه برای واحدها و چه برای ناظرین فنی آمده که می‎تواند ضامن امنیت بهداشتی جامعه باشد. در ماده 19 مشکلی که همیشه وجود داشت یعنی رابطه مستقیم مالی با دقت و بینش کافی که هیأت محترم وزیران داشتند تأکید شده که باید این رابطه مالی بین کارفرما و مسئول فنی قطع شود. این هم به منظور اعمال نظارت بهداشتی بصورت بهینه در امر دامپزشکی است.

بعضاً سؤال می‎شود که سازمان نظام دامپزشکی صرفاً به دنبال تأمین منافع مسئولین فنی یا صنفی در این آئیننامه بوده که باید گفت اصلاً اینطور نیست. البته ما اول دامپزشک هستیم و همکاران ما که شش سال با رتبه‎های بالا در بهترین دانشکده‌ها درس خواندهاند در این قسمت نشد بالاخره در بخشهای دیگر زمینه اشتغال برایشان موجود است. ما بیشتر دغدغه نظارت بهداشتی داریم. اینکه مواد غذایی سالم به دست مردم برسد و عدالت در امر استفاده از مواد پروتئینی سالم برای مردم محقق شود.

هیأت محترم وزیران در این آئیننامه برای جلوگیری از اعمال سلیقه در ماده 18 به درستی اشاره کرده که تعرفه هم توسط هیأت وزیران ابلاغ می‎شود که نه دست سازمان نظام دامپزشکی و نه دست سازمان دامپزشکی است. یعنی اینطور نیست که این دو سازمان بتوانند نظر صنفی و گروهی خودشان را اعمال کنند.

در خصوص اینکه دستورالعمل الآن به کجا رسیده باید بگویم سازمان دامپزشکی از وقتی که ابلاغیه از سوی هیأت محترم وزیران صادر شد با نظام دامپزشکی جلساتی داشت و در تاریخ دهم مرداد ماه سالجاری ریاست محترم سازمان دستورالعملی را ابلاغ کردند که بسیار دستورالعمل جامعی است.

حکیم مهر : منظور سازمان دامپزشکی است.

بله. سازمان دامپزشکی. لازم است بگویم که سازمان نظام دامپزشکی نمی‎تواند دستورالعملی را ابلاغ کند چون ما غیردولتی هستیم. در سلسله مراتب آئین نامه تدوین و بر اساس آن دستورالعمل توسط دولت تهیه و ابلاغ می‎شود. در نتیجه اینکه گفته می‎شود سازمان نظام دامپزشکی دستورالعمل نوشته در اصل ما مجری دستورالعمل هستیم. لذا این دستورالعمل پس از کارهای کارشناسی زیادی که انجام شده بود ، توسط آقای دکتر نوروزی ریاست محترم سازمان دامپزشکی ابلاغ و سازمان نظام دامپزشکی توسط سازمان دامپزشکی مکلف شد رابطه مالی کارفرما و مسئول فنی را بر اساس بندهای این دستورالعمل قطع کند. با توجه به اینکه سازمان نظام دامپزشکی بعنوان مجری این بحث معرفی شده بود و از سویی در قبال مسئولین فنی هم تعهدی برای دفاع از حقوق آنها داریم و البته تعهدی برای دفاع از حقوق بهره‎برداران از خدمات دامپزشکی هم داریم جلسات متعدد با وزارت کار و امور اجتماعی برای بررسی راهکارهای درست و حضور قانونی داشتیم و در همین راستا هم شرکت تأمین خدمات نیروی انسانی متخصص تأسیس کردیم که صددرصد سهام آن متعلق به سازمان نظام دامپزشکی (98 درصد سازمان نظام دامپزشکی و 2 درصد صندوق تعاون و رفاه) است و هیچ شخص حقیقی یا حقوقی دیگری غیر از سازمان نظام دامپزشکی دخیل نیست و منافعی ندارد.

حکیم مهر : به اسم شرکت نظام سبز سلامت؟

بله. بنابراین اگر منافعی هم در آن باشد متعلق به اعضای سازمان نظام دامپزشکی است.

حکیم مهر : چون قرار است به حاشیه نپردازیم بعداً از آقای دکتر آقامیری باید بپرسیم با اینکه سهامداران این شرکت دامپزشکان هستند، چرا توسط دامپزشکان اداره نمی‎شود؟! البته حالا اگر هم دوست دارید شما جواب بدهید!

بعضی کارها واقعاً تخصصی می‎شود و تجربه نیاز دارد و باید با قوانین وزارت کار ، اقتصاد و سازمان تأمین اجتماعی آشنایی داشته باشند و سازمان نظام دامپزشکی اینکار را به یک شرکت پیمانکار واگذار نکرد که اگر منافعی دارد جای دیگری برود و خودش تأسیس کرد. با پیگیریهایی که شد سعی کردیم افرادی را که سابقه مدیریت در شرکت تأمین نیروی انسانی داشتند دعوت به کار کنیم و تضامین لازم را از آنها بگیریم که در مجموعه دامپزشکی کار کنند که منافع آن به دامپزشکی برمی‎گردد. مطمئناً در اداره آن دامپزشکان به تدریج نقش اساسی ایفا خواهند کرد و همین الآن هم قسمت تخصصی دامپزشکی در این شرکت دیده شده که قرار است دو دامپزشک استخدام شوند و پاسخگوی همکاران باشند و مطمئناً در درازمدت بیشتر نقش خواهند داشت و حتی کارهای غیرتخصصی دامپزشکی را بعهده خواهند گرفت.

حکیم مهر : کار این شرکت دقیقاً چیست؟ نیروی انسانی لازم برای نظارت  ...

من قبلش یک چیزی را چون فرمودید بگویم. ریاست محترم سازمان نظام دامپزشکی از

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر دارا شاهمرادی
|
-
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۸
0
0
سلام
با آرزوی توفیق الهی برای مسولین اجرای طرح
آیین نامه ماده 19.
با توجه به تاثیر بسیار زیاد این طرح در افزایش بهداشت عمومی جامعه امیدواریم این طرح هر چه سریعتر عملی گردد.
دکتر دامغانی زاده
|
-
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۱
0
0
ای کاش دکتر سلامتی اشاره ای هم به نقاط ضعف و کاستی های این آئین نامه می نمودند.به هر حال تصور عمومی همکاران بخش خصوصی بر این است که اقدامات اخیر نظام دامپزشکی تاثیری در بهبود وضعیت کاری آنها نداشنه است.
alone
|
-
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۶
0
0
متاسفانه ...... برای انجام کارهای عقب مانده شخصی به سازمان نطام تشریف آوردند وگرنه باید عرض کنم که شرکت نطام سبز سلامت با کشتی به گل نشسته هیچ تفاوتی ندارد
مسئول فني
|
-
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۷
0
0
با سلام
جاي تعجب است.برخي از همكاران به جاي حمايت از سازمان نظام دامپزشكي كه اقدام عملي را شروع نموده است سعي در شخصي نمودن مسائل و تخريب همديگر مي نمايند بدون اينكه در نظر بگيرند زندگي بسياري از مسئولين فني بسته به اين اجراي اين طرح است لذا خواهشمندم به جاي هتاكي سعي در اصلاح امور نمائيم.
دکتر مسعود
|
-
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۸
0
0
با سلام به نظر بنده سازمان نظام دامپزشکی توان اجرای ایین نامه اجرایی ماده 19 را ندارد چون از تاریخ 88/8/8 باید اجرا میشد که تا الان نشده از طرفی نظام سبز سلامت تشکیل داده که هر وقت مراجعه کردم اطلاعات بنده بیشتر از انها بود و نمیدانم چرا چند نفر بیخودی دارن اونجا پول میگیرن وهیچ کاری انجام نمیدن ثانیا سامان دامزشکی هم تمایل نداره این ایین نامه ماده 19 عملی بشه چون با منافع انها در تضاد این هم دلیل داره چون نمیخوان بهداشت و سلامت جامعه تضمین بشه و انجمن مسولین فنی هم خیلی ضعیف عمل کرده من عاجزانه از مسولین فنی خواهشمندم راهکاری ارائه دهند چون این گره باید به دست خودمان حل شود
حکیم اردیبهشت
|
-
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
چه نيك است حكيم مهر به عنوان يك رسانه بيطرف تر و صادقانه تر عمل كند.
در اين مصاحبه به مهمترين مساله يعني ميزان دريافتي واقعي ناظرين بهداشتي اشاره اي نشده در حاليكه مهمترين مساله شفاف سازي جزييات مالي ميباشد.
?
|
-
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
0
0
به نام خدا
يكي بود يكي نبود يادش به خير آن روزها روزهاي سختي بود كه داشتيم .من ناظر بهداشتي يك كشتارگاه دام و طيور بودم .البته زماني كه من مسئول فني اين كشتارگاه شدم فقط كشتارگاه طيور بود اما ازان جا كه مالك ميدانست در سياره ما پول در دلالي است و نه توليد حواسش را جمع كرد وكمر و سفت بست يه كمي هم آب و خونابه رو زياد كرد و الان نه تنها گاو گوسفند و شتر اونجا ميكشن مالك داره خودشو براي انسانها آماده ميكنه...البته من چون گرفتار بودم و قسمت نمي شد به محل كارم سر بزنم و تلفني امورات رديف ميكردم ، فقط همون خط توليد طيور ديده بودم.مالك هميشه از من و همكارام در سازمان دامپزشكي تشكر ميكرد ميگفت ماشالا هزار ماشالا اينقده كار دارين كه نمي رسين يه سر به ما بزنين .راس ميگفت اداره دامپزشكي و شبكه بايد حد اقل 6 تا پرسنل ميداشت كه بتونه به تمام واحد هاي توليدي سر بزنه بنده هاي خدا همون 2 نفري هم كه بودن و سالانه به ما سر ميزدن خيلي گوشت مرغ دوس داشن .به پدرم ميگفتم اين مالك حقوق منو كامل نميده ميگفت تو حركتتو بكن از خدا بركت ميرسه .ميگف اين نون خوردن نداره كه مدركتو يه جا بذاري ماهانه پولشو بگيري بلند شو برو اونجا يه جوري به اونا و خلق الله سودي برسون خدا هم زندگيتو بي بركت نمي ذاره .بالاخره يه دونه مرغو هم بتوني بهتر دست مشتري بدي خودش غنيمته .راس ميگفت اما اينقد در طول روز و تو شركت خسته مي شدم كه ديگه نصفه شبي حالش نبود بلند شم برم اون بر بيابوني بگم آب چيلرتون عوض كنين.با اين اوضاعي كه شب ميخوابي صب بيدار مي شي ميبيني 2000 نفر دامپزشك جديد از برره و پلنگ آباد با دايسكت كردن گربه هاي ولگرد آناتومي تك سميان ياد گرفتن و فارغ التحصيل شدن حالا هم حاضرن با 500 چوغ ماهانه كار كنن نميشد به مالك بگم من 1000 چوغ دستمزد ميخوام تنها راهش اين بود كه كار يه شركت داروسازي رو هم گرفتم 5شنبه و جمعه هم ميرفتم حومه با يكي از همكارا چن تا جراحي انجام بديم كه مادر زنه نگه دامادم دكتره اما هيچي نداره .هميشه اين نيمچه دانشگاههايي كه مثل دستگاه جوجه كشي بعد از 3 هفته فارغ التحصيل ميدادن بيرون رو مقصر ميدونسم .آهاي آقا كه اول اسم اينا دكتر ميذاري اينا آدمن اسباب بازي نيسن .بگذريم ...در هر صورت زمان به سختي مي گذشت تا اينكه يك روز نور اميدي درخشيدن گرفت . رييس نظام دامپزشكي مژده تاسيس شركتي را به نام نظام سبز سلامت داد .واقعا محشر بود نميدونم چرا زودتر ازين به فكرم نرسيده بود.به طور خلاصه براتون بخوام توضيح بدم اين نظام يك شركت عام المنفعه بود كه نه تنها دامپزشكان بلكه بيشتر انسانها يعني عموم انسانها و حتي حيوانات اهلي و وحوش هم ازان بهره ميبرند و براي اينكه ناظرين بهداشتي از لحاظ مالي مستقل شده و مث من غيبت نكنن و چند جا كار نكنن تشكيل شد و حق و حقوق دكتر دامپزشك ناظر بهداشتي رو هم ميگرفت و5 درصدش رو كم ميكرد تحويلشون ميداد. خلاصه ترش اگه بخوام بگم يه چيز محشر ،هلو ...ازون روز زندگي واقعي من شروع شد و من فهميدم حتما انسان نبايد تحصيلكرده باشه تا پول پارو كنه .الان الحمد و للله مادرزنم يه دكتر ميگه تقريبا 12 دكتر از دهانش در مياد .واقعا به مبدع نظام سبز سلامت بايد تبريك گفت .البته اولش خيلي تو دست و پاي ما پيچيد ولي به هر حال عمو شود سبب خير اگر خدا خواهد .من هم ديدم چون ايده خوبيه گفتم چرا اين ايده رو فقط در دامپزشكي داشته باشيم.اومدم نظام قرمز سلامت رو راه اندازي كردم براي جراحها و نظام آبي سلامت رو براي سوپريها .به اين ترتيب تمام جراحها در اتاق عمل سر موقع حاضر ميشدند وديگه زياد نميتونسن چند جا كار كنن و ضمنا به مريض احساس دين نميكردن و كساني كه ديگه خيلي مردني بودن به زور زنده نگه نميداشتن از يه طرف چون مطمئن بودن دستمزدشون رو كامل(البته بعد از 6 درصد كسر كامزد) ميگيرن سنگ تموم ميذاشتن. نشوني هم به اين نشوني كه يه جراح 2 تا كليه رو از يه مريض برداشت دو تا قلبم گذاش رو يه مريض ديگه كه بعدشم اومده جلو در ميگف دوتايياش.ازون طرف چن تا شرخر هم استخدام كردم كه اگه شده (مودبانه)لباس مريض و فك و فاميلاشو در بيارن بتونن و مريضا يه موقع فك نكنن اينجا هر كي هركيه...يه كامپيوتر رينگ اسپرت هم گرفتم ومنشي و دفتر كه بالاخره ارباب ما كه رجوع ميكنن تكريم كنيم و بگيم بابا ماهم اون پولا رو خرج كرديم ....اما جونم براتون بگه از نظام آبي كه اين همون چيزي بود كه من از بچگي تو فكرش بودم .بقال سر كوچمون از وقتي من بچه بودم با شاگرداش مشكل داشت .هميشه اين شاگرداش بي سواد و جنس نشناس و زير كار در رو بودن .برنج خارجي رو جاي برنج آستانه اشرفيه ميدادن.جاي دو كيلو ماس يك و نيم كيلو دوغ ميدادن .اگه به شاگردش ميگفتي ميگف اوسام داده اگه به عباس آقا ميگفتي يكي ميزد پس كلش و از فردا يه شاگرد ديگه مي آورد.خوب من ديدم اين مشكليه كه خيلي راحت ميشه حلش كرد .اداره تعزيرات كه نميتونه مامور بذاره يا ترازوهارو كاليبر كنه يا خلاصه بر روند توزيع نظارت كنه بهترين راهش همين نظام آبي بود در اين نظام تمام سوپريها نيروي مورد نيازشون رو از من ميگرفتن و منم حقوق همه اونا رو ميگرفتم بعد از كسر 7 درصد كارمزد تحويل نيرو ها ميدادم به اين ترتيب اگر چه جلو كم فروشيها و تقلبات گرفته نشد اما بقاليها ديگر مطمئن بودند كه اگه هر شاگرديو بيرون بندازن يه ساعت هم بي شاگرد نمي مونن .چون شاگرد هاي جوياي كار حالا از حالت توهمي در اومده بودن و روي كاغذ مشخص بود كه به ازاي هر سوپري هر 8 ساعت يه متقاضي جديد اضافه ميشه.ازون طرف شاگردا هم خيالشون راحت بود كه اگه نيم ساعت هم كاركنن حتما حقوقشون رو ميگيرن البته با كسر كارمزد.انتخاب اين دو قشر هم بي دليل نبود چون كار جراحي خيلي حساس بود و سوپري خيلي كار راحتي بود با اين كار خودم نشون دادم تمام مشاغل به يك نظام رنگي سلامت محتاجند .مشاغل زياد است اما 256ميليون رنگ هم داريم .مثلا ميتوانيم نظام ارغواني سلامت براي كارگردانها ونظام بژ سلامت را براي نمايشگاههاي اتومبيل تعريف كنيم. امروز يكي از بهترين و پر درآمد ترين مشاغل اينست كه حقوق يه صنف را بگيري و پس از كسر كارمزد به خودشان تحويل دهي .حتي از درامد مالك هم بيشتر است .مالك ميگفت خدا خيرشان بدهد از وقتي اين نظام سبز راه افتاد ديگر همان دو نفر ناظر دولتي هم نمي آيند بازديد از كشتارگاه اما ميگف هر از گاهي مرغشان را ميفرسم در خانهشان.خبر ندارد آن دو نفر هم به جمع ما نظام سبزيها پيوسته اند تا از مزاياي آن محروم نشوند و بازرسي را بوسه زده وداع گفته اند.امروز روز نه تنها كشتارگاه بلكه شركت داروسازي و حتي جراحيهاي حومه ام را با تلفن رديف ميكنم به بركت نظام سبز سلامت. زنده باد نظام ...
نظر شما
ادامه