کد خبر: ۱۱۵۵۲

حکیم مهر - به‌علت هجوم شانه‌دارها و عدم غنی‌سازی دریای خزر، صید ماهیان کیلکا از 120 هزار تن به کمتر از 30 هزار تن در سال‌های جاری تنزل پیدا کرده است.

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان کیلکا با اعلام این مطلب گفت: پیش از هجوم شانه‌دارها و ماهیان استخوانی به حواشی دریای خزر، حجم صید ماهیان کیلکا به بیش از 120 هزار تن می‌رسید که اکنون به‌علت شرایط اقلیمی و همچنین هجوم این نوع از ماهیان استخوانی، صید ماهی به کمتر از 30 هزار تن رسیده است.

 کاهش 30 درصدی صید کیلکا در سال جاری

مهرداد قلی‌پور افزود: هرچند عمده صید ماهی کیلکا در شش‌ماهه دوم سال به‌علت طولانی بودن شب‌ها، از چهار ساعت در تابستان به 14 ساعت در زمستان می‌رسد، پیش‌بینی می‌شود حجم صید 30 درصد نسبت به سقف اعلام‌شده صید کاهش داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات شیلات و مرکز اکولوژی دریای خزر پس از هجوم شانه‌داران، میزان صید ماهیان کیلکا را 30 هزار تن عنوان کرده‌اند؛ این در حالی است که شرایط اقلیمی و عدم غنی‌سازی دریای خزر طی سال‌های گذشته باعث شد در سال 90، میزان صید نسبت به سقف اعلام‌شده 38 درصد و امسال 30 درصد پیش‌بینی کاهش داشته باشد.

 غنی‌سازی دریای خزر از سال 83 متوقف شده است

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: پس از هجوم ماهیان استخوانی و شانه‌داران، کشورهای حاشیه دریای خزر و ایران طی تفاهم‌نامه‌ای موظف شدند نسبت به غنی‌سازی دریای خزر اقدام کنند تا صید ماهیان کیلکا روند نزولی به خود نگیرد. اما اگرچه طی سال‌های 80 تا 83 مبارزه بیولوژیکی از سوی مرکز اکولوژیکی دریای خزر، تحقیقات شیلات و سازمان محیط زیست صورت گرفت، اما می‌توان گفت از سال 83 تاکنون هیچ اقدامی از سوی مراکز مذکور و سایر کشورهای عضو این تفاهم‌نامه انجام نشده است.

قلی‌پور تصریح کرد: ماهیان کیلکا نقش عمده‌ای در تولید غذای ماهی و در بخش صنعتی و افزایش ماهی فرآوری شده در صنایع غذایی ایفا می‌کند که به‌علت کاهش صید به کلی نادیده گرفته شده است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه