کد خبر: ۱۱۵۳۹

حکیم مهر - تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی که بزرگ‌ترین خزنده ایران و در زبان محلی و بومی به نام گاندو شهرت دارد، طبق آخرین سرشماری‌های صورت گرفته با خطر کاهش جمعیت و انقراض روبه‌رو است.

دبیر جمعیت حامیان زمین با بیان اینکه گاندو بومی ایران است و در هیچ استانی از کشور جز جنوب سیستان و بلوچستان در منطقه رودخانه‌های سرباز، باهوکلات، کاجو و منطقه حفاظت شده گاندو دیده نمی‌شود، گفت: تعداد گونه تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی که در باور مردم بومی منطقه حیوانی مقدس است طبق آخرین سرشماری‌ها در بهار سال جاری در منطقه سرباز به 286 رسیده است و این در حالی است که به گفته مسئولان محلی تا دو سال گذشته این تعداد 400 گونه گاندو بوده است.

سعید طهماسبیان افزود: تمامی این 286 گونه از سوی اداره‌کل محیط زیست سیستان و بلوچستان علامت‌گذاری شده است و به‌دلیل مقدس بودن آن در باور مردم محلی هیچ آسیبی از سوی بومیان به گاندو وارد نمی‌شود که البته تاکنون نیز هیچ موردی مبنی بر حمله گاندو به انسان گزارش نشده است.

وی با ابراز تأسف از ناشناخته ماندن این گونه بومی و در خطر انقراض در کشور تصریح کرد: گاندو در ایران شناخته‌شده نیست و حتی در دانشکده محیط زیست نیز که د رحوزه حیات وحش فعالیت می‌شود کم‌تر کسی شناختی از گاندو دارد.

دبیر جمعیت حامیان زمین با بیان اینکه گاندو بومی ایران است، اما در پاکستان تا هند نیز زندگی می‌کند، ادامه داد: در لیست ICUN، این گونه در طبقه‌بندی آسیب‌پذیر قرار گرفته است که به‌دلیل خشکسالی‌های اخیر، جاده‌کشی، بهره‌برداری و نابودی شدید زیستگاه و از میان رفتن چرخه غذایی، جمعیتش رو به کاهش است.

طهماسبیان با اشاره بر لزوم معرفی گاندو به مردم تأکید کرد: بسیاری از مردم در کشور و حتی سایر کشورها برای دیدن کروکودیل به آفریقا مسافرت می‌کنند، اما از وجود تمساح در ایران اطلاع ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معرفی گاندو حتی می‌تواند به‌عنوان یک صنعت در حوزه اکوتوریسم تبدیل شود که ضمن افزایش ضریب حفاظت از آن، شناخته شدن گونه و... زمینه اشتغال‌زایی جوامع محلی منطقه را نیز فراهم کند.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه