کد خبر: ۱۱۵۱۲

حکیم مهر - با حذف تعرفه صادراتی مرغ و تخم‌مرغ مصوب شد ماهانه 7500 تن تخم‌مرغ‌ و 20 هزار تن گوشت مرغ بدون اخذ عوارض صادر شوند.

صادرات تخم‌مرغ که تا پیش از این مشمول تعرفه 40 درصدی بود، با ابلاغ معاون اول رییس جمهوری به وزرای جهاد کشاورزی، دادگستری، صنعت، معدن و تجارت و رییس کارگروه تعامل و تعادل مرغ و تخم‌مرغ عوارض صادرات این محصول صفراعلام شد.

به گفته‌ی دبیر کانون انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار براساس این ابلاغیه ماهانه 15 هزار تن تخم‌مرغ مازاد مصرف در کشور تولید می‌شود که 7500 تن آن مجوز صادرات را دارد و 7500 تن دیگر برای تنظیم بازار داخلی ذخیره‌سازی می‌شود.

سید فرزاد طلاکش بازار‌های اصلی صادرات تخم‌مرغ را کشور‌های عراق و افغانستان عنوان کرد و افزود: کشورهای ترکمنستان و تاجیکستان نیز میزبان تخم‌مرغ‌های ایرانی هستند.

20 هزار تن مرغ مجوز صادرات دارد اما آیا یک کیلو هم می‌توان صادر کرد؟

هم‌چنین تولید مرغ که میزان جوجه‌ریزی آن نیز به بیش از 90 میلیون قطعه در ماه رسیده بود و با انباشت تولید و مازاد مصرف داخلی این محصول طی ماه‌های اخیر مواجه بودیم از سوی شرکت پشتیبانی امور دام به قیمت کیلویی 4600 تومان و 4800 تومان از مرغداری‌ها جمع‌آوری می‌شد تا گوشت مرغ برروی دست مرغداران نماند و قیمت آن در بازار مصرف افت نکند اما گویا این شیوه جوابگوی جمع‌آوری مرغ مازاد مصرف داخلی نیست و مجوز صادرات این ماده پروتئینی صادر شد.

رییس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: بیش از 60 هزار تن گوشت مرغ در سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره‌سازی شده که با توجه به افزایش میزان تولید این محصول، مجوز صادرات بدون اخذ تعرفه ابلاغ شده است.

به گفته مقدم‌نیا براساس این مصوبه تا پایان سال 20 هزار تن گوشت مرغ مجوز صادرات را دارند. اما باید دید می‌توان یک کیلوگرم از این محصول را صادر کرد یا خیر؛ چراکه قیمت‌های صادراتی و رقابتی‌ بودن این محصول در بازار و هم‌چنین تداوم صادرات از شروط شکل‌گیری صادرات گوشت مرغ است که تاکنون در این زمینه چندان موفق نبوده‌ایم. از سوی دیگر هنوز بازاریابی برای صادرات گوشت مرغ صورت نگرفته است.

وی اعلام کرد: مشوق صادراتی گوشت مرغ ارز 2240 تومانی است.

پیش از این تعرفه‌ی صادرات گوشت مرغ در نوسان بوده و 15 درصد، 25 درصد و ... برای آن لحاظ می‌شد.

 

نظر شما
ادامه