کد خبر: ۱۱۵۰۶

حکیم مهر - اگر مسئله شیر از جنجال‌های رسانه‌ای دور می‌ماند و تبدیل به یک مسئله سیاسی نمی‌شد، تاکنون زنجیره تولید تا مصرف شیر ساماندهی شده بود.

مدیر مرکز همکاری‌های امور دام با اعلام این مطلب گفت: به‌نظر می‌رسد پس از حذف یارانه‌ها و سناریوهای مختلف دولت برای پرداخت یارانه به دامداران، وضعیت شیر به یک مسئله سیاسی مبدل شده است.

محمدجواد وکیل‌گیلانی افزود: اکنون کارخانه‌داران قیمت محصولات خود را با ضابطه یا بدون ضابطه طی چندین مرحله افزایش داده‌اند و بهانه آنها تماماً افزایش قیمت شیر خام بوده است. این در حالی است که دامداران که تریبون خاصی در اختیار ندارند و با مصرف‌کننده مستقیماً ارتباط ندارند، نمی‌توانند از افزایش هزینه‌های جانبی تولید به‌طور دائم شکایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که طی یک تا سه مرحله قیمت شیر نوسان داشت و اکنون می‌توان گفت متوسط قیمت تحویل شیر از دامداران کمتر از 930 تومان است، کارخانه‌ها تمام محصولات خود اعم از ماست و پنیر تا بستنی را بارها افزایش داده‌اند.

وکیل‌گیلانی ادامه داد: در تمام این مدت تنها انتفاع دامداران، توزیع حجم محدودی سویا، جو و ذرت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت پشتیبانی امور دام بوده است که نه‌تنها پاسخگوی نیاز آنها نبوده، بلکه به‌علت توزیع ناعادلانه نتوانسته رضایت نسبی دامداران را نیز تأمین کند.

وی تصریح کرد: به غیر از نهاده‌های دامی، سایر هزینه‌های جانبی تولید نظیر حمل و نقل، کارگر و حامل‌های انرژی از مواردی هستند که دامدار باید آنها را در قیمت تمام‌شده خود محاسبه کند، اما از آنجا که مثل کارخانه‌داران ارتباط مستقیمی با مصرف‌کننده ندارد، نمی‌تواند تغییری در روند قیمت‌گذاری خود اعمال کند.

بازار نهاده‌های دامی در ثبات نسبی

این فعال بخش خصوصی یادآور شد: در زمان حاضر قیمت سویا از 930 تا یک‌هزار و 50 تومان، تخم پنبه یک‌هزار و 100تا یک‌هزار و 200 و ذرت از 470 تا 600 تومان در بازار و در بنادر عرضه می‌شود که می‌توان گفت بازار نهاده‌های دامی را در ثبات نسبی قرار داده است.

وکیل‌گیلانی از اختصاص یارانه به دامداران خبر داد و تأکید کرد: حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی که خود پایه‌گذار حذف یارانه‌ها هستند، به‌صورت رسمی 73 سنت به ازای هر لیتر شیر به دامداران و علوفه‌های خشبی پرداخت می‌کنند تا تولیدکنندگان شیر آنها در معرض نوسانات ناشی از تورم قرار نگیرند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد؛ به جای مبدل کردن شیر به یک مسئله سیاسی و اتخاذ راه‌کارهای مسکن‌مانند کوتاه‌مدت، مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس به‌دنبال راه چاره‌ای باشند که زنجیره تولید تا مصرف شیر برای همیشه ساماندهی شود.

 

نظر شما
ادامه