کد خبر: ۱۱۴۸۰

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی رامهرمز، خراسان جنوبی، خوزستان، قوچان، قم و یزد

 

پلمپ یک واحد رستوران در شهرستان رامهرمز


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رامهرمز گفت : در پی بازدیدهای ادواری کارشناسان و بازرسین بهداشتی دامپزشکی این شبکه یک واحد رستوران به علت استفاده از چربی غیر مجاز با حکم مراجع قضایی پلمپ شد
دکتر حقیقی با اعلام این مطلب افزود : این واحد علی رغم تذکرات پی در پی کارشناسان این شبکه مبادرت به استفاده از چربی غیر مجاز درتهیه غذای نمود که موضوع با طرح شکایت و دریافت  مجوز از دادگستری با حضور نمایندگان مرتبط طی تنظیم صورتجلسه پلمپ گردید .
دکتر حقیقی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از دادگستری و فرماندهی نیروی انتظامی این شهرستان بخاطر همکاری، از شهروندان رامهرمزی خواست مواد پروتئینی مورد نیاز خود را حتماً از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی تهیه نمایند و در صورت مشاهده موارد غیر بهداشتی و عرضه غیر بهداشتی فرآورده های خام دامی مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی خبر داد:
تجهیز کشتارگاه‌های خراسان جنوبی به اتاق پیش‌سرد


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: سعی می شود تا پایان سال جاری تمام کشتارگاه‌های استان به اتاق پیش‌سرد مجهز شوند. دکترمحمد علی رضایی اظهار کرد: در حال حاضر 9 کشتارگاه در سطح استان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد یک کشتارگاه صنعتی است.وی افزود: در حال حاضر دو کشتارگاه در شهرستان قاینات و بیرجند مجهیز به اتاق پیش‌سرد هستند و مابقی نیز تا پایان سال مجهز می‌شوند.مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح توسعه مبارزه با بیماری‌ها در مناطق عشایری و روستایی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، ادامه داد: در این راستا در نیمه نخست سال 716 هزار و 735 نوبت سر دام علیه بیماری‌های واگیر دام توسط بخش خصوصی واکسینه شده‌اند.دکتر رضایی به فعالیت 718 واحد مرغ گوشتی در استان اشاره کرد و افزود:  17 واحد مرغ تخم‌گذار و یک کارخانه جوجه‌کشی نیز در استان فعالیت می‌کنند.وی به مبارزه به آنفولانزاری فوق حاد پرندگان اشاره کرد و بیان داشت: در این راستا در نیمه نخست امسال 42 هزار مترمربع از مناطق ضدعفونی شده است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی اضافه کرد: بدون تردید نقش و جایگاه دامپزشکی نقشی مستقیم در تأمین بهداشت عمومی و سلامت جامعه است.دکتر رضایی ادامه داد: توجه به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و برنامه‌ریزی درست برای آنها سبب کاهش اشغال تخت‌های بیمارستانی می‌شود.

 

----------------------------------------

 

قلاده‌گذاری بیش از 50 هزار قلاده سگ علیه‌ هاری


مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان این‌که در هشت ماهه سال جاری 50 هزار و 187 قلاده سگ علیه بیماری هاری قلاده‌گذاری و شناسنامه‌دار شدند، گفت: میزان قلاده‌گذاری سگ‌ها در سال جاری 20 درصد نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته است.
مصطفی کنارکوهی اظهار کرد: هاری از مهمترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که از راه گزش منتقل می‌شود. این بیماری در همه وحوش و پستانداران قابل مشاهده و انتقال است و متاسفانه درمان ندارد و موجب تلف شدن انسان یا دام مبتلا به آن می‌شود.
وی افزود: با توجه به این‌که برنامه دامپزشکی کنترل و پیشگیری از این بیماری است، اقدامات لازم از طریق واکسیناسیون افراد و سگ‌های گله و خانگی و معدوم کردن سگ‌های ولگرد انجام می‌شود.
کنارکوهی با بیان این‌که 11 هزار و 967 قلاده سگ ولگرد توسط اکیپ‌ها و ستاد معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد در خوزستان معدوم شده است، گفت: رها بودن این سگ‌ها از مهمترین راه‌های شیوع بیماری هاری و هیداتیدوز ‌و بسیاری از بیماری‌های دیگر است.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: ‌در سال جاری 4 مورد بیماری هاری در استان مشاهده شد که هر چهار مورد بر اثر گزیدگی‌ دام بود.
وی گفت: بیماری هاری از راه‌های مختلف شامل بزاق دهان، منافذ پوستی و دستگاه تنفسی منتقل می‌شود. این بیماری 100 درصد کشنده است و در 20 روز فرد مبتلا را می‌کشد.

-----------------------------------------

 

در قوچان بیش از 9 هزار دام سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه گردیده اند


به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی قوچان در راستای مبارزه با بیماری تب برفکی در جمعیت دام سنگین شهرستان اقدام به واکسیناسیون گاو های موجود در گاو داری ها و روستا به صورت هر چهار ماه یکبار کرده تا سطح ایمنی دام ها علیه تب برفکی افزایش یابد.
دکتر محمد سیاح در همین رابطه افزود: عملیات واکسیناسیون تب برفکی مرحله سوم در جمعیت دام سنگین همچنان در حال اجرا است که تاکنون بیش از 9 هزار راس دام سنگین واکسینه گردیده اند. 
رئیس شبکه دامپزشکی بیان داشت بیماریابی  در سطح روستا ها و دامداری با همکاری بخشداری ها، شوراها و دهیاری ها در قالب مراقب فعال تب برفکی و برگزاری کلاس های آموزشی برای دامداران، کلیه همکاران فعال درحوزه دارو و درمان و مسئولین فنی بهداشتی مراکز جمع آوری شیر و کارخانجات لبنی وکارخانجات خوراک دام و طیور و  به منظور ارائه آخرین اطلاعات در رابطه با بیماری و راه های انتقال و کنترل در دام های شهرستان در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: این بیماری از مهمترین بیماری های تهدید کننده صنعت دامپروری به شمار می رود که سبب کاهش تولید شیر و گوشت و افزایش  تلفات دام می شود.

-------------------------------------------

 

اتمام مرحله دوم طرح پایش طیوردراستان قم


بنابرگزارش رئیس اداره مبارزه بابیماریهای طیوردامپزشکی استان قم،مرحله دوم طرح پایش بیماریهای تنفسی طیورکه ازابتدای آذرماه سالجاری آغازگردیده بود به پایان رسید. دکتراشراقی اظهارداشت طی این طرح ازواحدهای مرغداری صنعتی وبومی(روستایی) بازدیدونسبت به بررسی علائم بالینی وانجام کالبدگشایی ونمونه برداری اقدام لازم صورت گرفت. وی افزود این طرح درپنج بخش استان انجام که بابررسیهای به عمل آمده سلامت گله های طیورموردتایید قرارگرفته است.

--------------------------------------------

 

برگزاری کلاس آموزشی اجرای صحیح برنامه واکسیناسیون توسط اداره مبارزه با بیماری های طیور در یزد

 

کلاس آموزشی اجرای صحیح برنامه واکسیناسیون توسط اداره مبارزه با بیماری های طیور در یزد برگزار شد.
 در این دوره 20 نفر از کلینیسین های بخش خصوصی، مسئولین مراکز مایه کوبی طیور و تعدادی از روسا و کارکنان شبکه های دامپزشکی شهرستان ها حضور داشتند. در این کلاس چند ساعته رییس اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان یزد در مورد برنامه اجرایی واکسیناسیون علیه بیماری هایی از قبیل گامبورو، برونشیت، نیوکاسل و آنفلوآنزا به تفکیک مطالبی ارایه نمود.
دکتر محمدسعید حکیمی هدف از برگزاری این جلسه را آشنایی کلینیسین ها و مسئولین مراکز مایه کوبی بخش غیر دولتی با آخرین تغییرات لحاظ شده در برنامه الگویی واکسیناسیون توسط دامپزشکی استان و اجرای صحیح آن را عنوان کرد
استان یزد با بیش از 900 واحد مرغداری و تولید سالانه بیش از 40 هزار تن گوشت مرغ یکی از استان های خودکفا و پیشرو در صنعت مرغداری وسایر ماکیان است و حفظ این سرمایه عظیم از اولویت های کاری اداره کل دامپزشکی استان می باشد.

نظر شما
ادامه