کد خبر: ۱۱۴۴۶

حکیم مهر - دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: سازمان ملی غذا و دارو با عرضه شیر خام فله‌ای مخالفت کرد.
رضا باکری در واکنش به درخواست دامداران برای صدور مجوز توزیع شیر فله‌ای اظهار داشت: سازمان ملی غذا و دارو هفته‌ پیش با عرضه شیر خام به صورت فله‌ای مخالفت کرده است.

دبیر انجمن صنایع لبنی افزود:پاستورایزاسیون اقدامی است که قرن‌ها انسانها پس از تحمل بیماریهای فراوان و آسیب‌هایی که دیدند کشف کردند.

باکری افزود: بیماریهای مشترک انسان و دام از طریق فرآورده‌های دامی پاستوریزه نشده منتقل می‌شود و سالانه بسیاری از انسانها و دام‌ها را نابود می‌کند.

وی افزود: دانشمند فرانسوی لویی پاستور 200 سال پیش عمل پاستوریزاسیون را  شناخت و با اجرای آن  در صنایع غذایی انجام میلیون‌ها نفر را از مرگ نجات داده است.

باکری ادامه داد: در صورتی که بخواهند مجوز توزیع شیر فله‌ای را صادر کنند مفهوم آن این است که کشور به دانش چندین قرن پیش برمی‌گردد.

باکری گفت: در حال حاضر دستگاه‌های مختلفی مانند سپراتور، کلاریفای و باکتریفیوژ در کارخانه‌های لبنی برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در آن به کار گرفته می‌شود تا محصول لبنی برای مصرف کننده مهیا شود.

وی ادامه داد: این دستگاه‌ها گام به گام و طی سالها تجربه برای از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌ها بعد برای شناسایی آنها و در گام نهایی جدا کردن لاشه باکتری‌های مرده از شیر خام ساخته شده است.

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: این‌ها موضوعات ابتدایی نیست که ساده انگاشته شود و با سلامتی انسان‌ها در ارتباط است.

وی ادامه داد: شیر خام علاوه بر باکتری‌ دارای مواد فیزیکی معلق، گردو غبار هوا و آلودگی‌های پستان گاو و پوسته‌های پستان زمان شیردوشی، لخته‌های خونی، و عارضه‌هایی است که در پستان دام شکل می‌گیرد.

*توزیع شیر فله‌ای یعنی تهدید سلامتی

رئیس انجمن صنایع لبنی گفت: به هیچ عنوان مخالف عرضه شیر خام نیستیم، اما نگرانیم که توزیع شیر خام فله‌ای سلامت انسانها را به خاطر بیندازد.

وی تصریح کرد: در صورتی که دامداران تمایل داشته باشند می‌توانند بعد از انجام عمل پاستوریزاسیون شیر خام در کارخانه‌های لبنی، خودشان مستقیم عرضه کنند.

باکری گفت: البته اظهار سازمان دامپزشکی کشور تنها درباره سلامت گاوها و دامداری‌ها است و به این مفهوم نیست که در صورت سالم بودن شیر خام نیز سالم خواهد بود.

اتحادیه دامداران از سازمان دامپزشکی کشور درخواست کرده تا مجوز توزیع شیر فله‌ای را به آنها بدهد، آنها معتقدند این روش قیمت شیر را به کیلویی 1200 تومان می‌رساند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه