کد خبر: ۱۱۴۳۱

حکیم مهر - در حالی اتحادیه مرکزی دامداران خواستار صدور مجوز فروش شیرخام در بازار شده که پیشتر سازمان ملی استاندارد مخالف صریح خود را با این کار اعلام کرده بود.

نخستین بار انجمن گاوداران استان تهران از تشکیل کمیته‌ای برای خرید تضمینی شیرخام خبر داد و اعلام کرد که با توجه به این‌که شیرخام مازاد مصرف روی دست دامداران مانده، طبق مجوز وزارت بهداشت و وزارت تجارت از این پس شیر تولیدی دامدارای‌ها به صورت باز در مراکز سطح شهر فروخته می‌شود. این اظهارات در حالی مطرح شد که طبق قانون استاندارد، عرضه شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی به صورت فله‌ای در بازار غیرقانونی است.

به تازگی نیز اتحادیه مرکزی دامداران صدور مجوز برای عرضه شیرخام در بازار مصرف را از سازمان دامپزشکی خواستار شده است. سیروس روستا، رییس این اتحادیه گفته است که در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی شیرخام به صورت مستقیم از دامداری‌ها با شرایط مشخصی عرضه می‌شود و هیچ‌گونه مغایرتی با بهداشت جامعه ندارد.

در همین رابطه مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با رد موافقت با فروش شیرخام فله‌ای در بازار گفته است که شیرخام و کلیه فرآورده‌های لبنی اجازه عرضه در بازار را به صورت فله‌ای ندارند. ضمن این‌که این موضوع فقط شامل حال لبنیات نمی‌شود، بلکه عرضه فله‌ای بسیاری دیگر از مواد غذایی نیز ممنوع و غیراستاندارد است.

فریدون بلغاری عنوان کرده است: زمانی که شیرخام به در کارخانه می‌رسد مورد آزمونهای مختلفی قرار می‌گیرد تا صحت شیر تائید شود و بعد از آن کارخانه لبنی شیر را برای فراوری وارد چرخه تولید خود می‌کند.

از سوی دیگر معاون سازمان دامپزشکی کشور هم عنوان کرده است که طرح توزیع شیرخام به صورت باز از سوی دامداری‌ها و در مراکز سطح شهر در سازمان دامپزشکی در حال بررسی بوده اما هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

به گفته محسن مشکات با وجود نظارت‌های دامپزشکی توزیع شیرخام از طریق دامداری‌ها یا فروشگاه‌های سطح شهر عملا انجام می‌شود که از نظر سازمان دامپزشکی غیرمجاز است.

در همین حال یک کارشناس صنعت لبنیات با ابراز تعجب از مطرح شدن موضوع فروش شیر فله‌ای در بازار گفت:‌ این کار به معنای زیر پا گذاشتن تمامی اصول استاندارد و بهداشت است. فروش فله‌ای شیر یعنی بازگشت به زمانی که ما گوشت خام می‌خوردیم!

او با بیان این‌که امروز در هیچ کجای دنیا شیر به صورت فله‌ای فروخته نمی‌شود، گفته است که در صورت عملی شدن این کار ما حتی از آفریقا نیز عقب‌تر خواهیم ماند، چرا که در علم روز دنیا بسته‌بندی و آزمونهای استاندارد حرف اول را می‌زند.

به گفته علی احسان ظفری سازمان دامپزشکی هم‌اکنون در زمینه نظارت بر شیر تحویلی به کارخانه‌های لبنی نیز مشکل دارد، چه برسد به شیرهای فله‌ای که مشکلات بهداشتی بیشتری نیز دارند. در صورت عرضه شیر فله‌ای در بازار رواج بیماریهای مشترک بین انسان و دام به ویژه تب مالت تشدید خواهد شد.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه