کد خبر: ۱۱۴۱۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان شمالی، کرمانشاه، انار و شهربابک

 

مشکلی برای تامین داروی زنبورداران در خراسان شمالی وجود ندارد


معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: مشکلی برای تامین داروی مورد نیاز برای پرورش زنبور عسل در این استان وجود ندارد 
دکتر ˈحمید رمضانیˈ گفت: اکنون این استان برای تشخیص، درمان و تامین داروی مورد نیاز زنبورهای عسل وابستگی به سایر استان ها ندارد.
وی با اشاره به این که به استناد ماده 2 قانون سازمان دامپزشکی برای اعمال اقدامات بهداشتی، سامانه مراقبت از بیماری های زنبور عسل در این استان فعال است، افزود: هدف از ایجاد سامانه مزبور، تعیین آلودگی جمعیت های حساس به بیماری، تعیین فراوانی روند بیماری، مهار بیماری های ˈآندمیکˈ و ˈاگزوتیکˈ، فراهم آوردن امکانات و برآورد نیازهای درمانی صنعت زنبورداری است.
رمضانی گفت: دامپزشکی استان در حوزه مراقبت از بیماری زنبور عسل با برگزاری کلاس های آموزشی برای بهره برداران، اعمال مدیریت بهداشتی، ارتقای آگاهی کارشناسان، تجهیز آزمایشگاه تشخیص بیماری و تامین داروی مورد نیاز اقدامات قابل توجهی را انجام داده است.
وی بیماری ها و مشکلات زنبور عسل را شامل عوامل عفونی، آفت و غارتگران زنبور عسل و عوامل غیرعفونی مانند تغذیه ای، ژنتیکی، مسمومیت و سایر اختلالات برشمرد.
رمضانی افزود: پرورش دهندگان زنبور عسل در این استان می توانند داروی مورد نیاز زنبورستان های خود را از طریق مراجعه به 16 داروخانه دامپزشکی و یا بستن قرارداد از طریق شرکت های تعاونی با شرکت پخش دارو، تهیه کنند.
وی با اشاره به وجود اقلیم متفاوت و مناسب برای پرورش زنبور عسل در خراسان شمالی، گفت: در سال های اخیر صنعت زنبورداری در این استان به علت فراهم شدن شرایط و حمایت ها، رشد قابل ملاحظه ای داشته است.
معاون فنی دامپزشکی استان افزود: با وجود رشد صنعت زنبورداری در خراسان شمالی هنوز کسانی که در این حرفه مشغول هستند به این شغل به عنوان حرفه اصلی نگاه نمی کنند و به همین دلیل آگاهی آنان از وجود امکانات این حرفه در استان پایین است.
رمضانی گفت: ضروری است فعالان این بخش از تولید صرف عسل در استان خارج شده و برای فرآوری سایر تولیدات آن سرمایه گذاری کنند.
وی گفت: اکنون در استان 79 هزار کندوی زنبور عسل وجود دارد و حدود یک هزار نفر به پرورش زنبور عسل مشغول هستند.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: به طور میانگین از هر کندوی زنبور عسل در این استان 12 تا 14 کیلوگرم عسل تولید می شود.

 

------------------------------

 

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه خبر داد :
پلمپ 2 مکان عرضه غذای آماده و کبابی بعلت تخلف بهداشتی با دستور مقام قضایی


در راستای اجرای دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور و عملی شدن شعار امسال دامپزشکی با عنوان تضمین کیفیت و بهداشت موادغذایی با منشاء دامی شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه طی چند ماه گذشته نظارت مستمر و همه جانبه ای را از اماکن عرضه فرآورده های خام دامی و برخورد با متخلفین بهداشتی این شهرستان آغاز نمود.
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه گفت : در راستای نظارت بهداشتی بر اماکن عرضه و توزیع فرآورده های خام دامی در 8 ماهه سال جاری تعداد 17723 مورد بازدید صورت گرفته که در جریان این بازدیدها، تعداد 2468 مورد غیربهداشتی مشاهده و مقدار 36798 کیلوگرم فرآورده های گوشتی غیرقابل مصرف ، ضبط و در این زمینه تعداد 98 فقره پرونده بهداشتی تشکیل و به مراجع قضایی معرفی گردید.
دکتر علیرضا حیدری گفت : در جریان این بازدیدها کارشناسان دامپزشکی بر اساس گزارشهای واصله از مرکز بهداشت شهرستان مبنی بر تخلف بهداشتی در یک واحد غذای آماده و یک واحد کبابی مراتب را بلافاصله به مراجع قضایی اعلام که با دستور مقام قضایی واحدهای مذکور پلمپ گردید .
دکتر حیدری در پایان ضمن تقدیر از همکاری دستگاه قضایی و مرکز بهداشت در جهت ارتقاء بهداشت عمومی به شهروندان اکیداً توصیه نمود گوشت مصرفی خود را از مراکز عرضه مجاز که مهمور به مهر دامپزشکی می باشند تهیه و سلامت خود و خانواده هایشان را فدای سودجویی افراد فرصت طلب ننمایند و به محض مشاهده گوشت و    فرآورده های خام دامی مشکوک (از نظر بهداشتی) ، مراتب را با شماره تلفن  7246325 ، شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه یا کد رایگان 1512 اداره کل دامپزشکی استان اطلاع رسانی نمایند.

--------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان انار خبر داد :
پرورش 500 قطعه شترمرغ در شهرستان انار


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان انار با اشاره به اینکه این شهرستان شرایط مطلوبی برای پرورش شترمرغ دارد، گفت: 500 قطعه شترمرغ در حال حاضر در این شهرستان وجود دارد.
 احمد رضایی اظهار داشت: شترمرغ‌ها پرندگانی با قابلیت سازگاری بسیار بالا هستند.
وی ادامه داد: حاشیه کویر و اقلیم خشک، بهترین مناطق برای پرورش شترمرغ به شمار می‌روند و این پرنده نسبت به بیماری‌ها، شرایط نامناسب محیطی و فقر غذایی بسیار مقاوم است.
رضایی شهرستان انار را مکان مناسبی برای پرورش شترمرغ دانست و افزود: گوشت شترمرغ از نوع گوشت‌های قرمز و دارای کیفیت بالایی است به طوری که مقدار پروتئین گوشت شترمرغ به بیش از 20 درصد می‌رسد و کلسترول این گوشت کمتر از دیگر گوشت‌ها است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 500 قطعه شترمرغ مولد و گوشتی در شهرستان انار وجود دارد، گفت: فرهنگ‌سازی برای پرورش و مصرف گوشت شترمرغ و همچنین راه‌اندازی صنایع تبدیلی امری مهم است.
رضایی اعطای تسهیلات بانکی به متقاضیان پرورش شترمرغ به ویژه دانش‌آموختگان بخش کشاورزی را گام موثری در زمینه توسعه این صنعت برشمرد.

---------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک:
لیبل‌گذاری گوشت امکان ردیابی تخلفات را فراهم کرد


رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک گفت: طرح فراگیر لیبل‌گذاری بر روی لاشه‌های دام در شهربابک در حال اجرا است و امکان ردیابی و برخورد با موارد تخلف احتمالی در واحدهای عرضه سطح شهر فراهم شده است.
مجید اسدی با بیان اینکه طرح فراگیر لیبل‌گذاری بر روی لاشه‌های دام در شهربابک در حال اجرا است، اظهار داشت: لیبل‌گذاری به عنوان شناسنامه گوشت شامل مشخصاتی از جمله نام کشتارگاه، کد کشتارگاه، تاریخ تولید و انقضا و شرایط نگهداری است.

وی ادامه داد: عرضه کنندگان گوشت قرمز باید برای جلوگیری از هدر رفت گوشت خود برنامه‌ریزی کنند زیرا تاریخ پنج روزه تعیین شده برای گوشت دام‌های سنگین از جمله گاو، گوساله و شتر و سه روزه دام سبک اعتبار دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک بیان کرد: با توجه به نقش دامپزشکی در امر نظارت بر تولید و عرضه گوشت قرمز بهداشتی و سالم و انجام نظارت بهداشتی دقیق بر روی لاشه‌های تولیدی، اجرای این طرح امکان ردیابی و برخورد با موارد تخلف احتمالی در واحدهای عرضه سطح شهر بیشتر فراهم شده است.

وی با تشکر از خدمات شهری برای همکاری و مساعدت در اجرای این طرح از مردم خواست، گوشت قرمز فاقد لیبل و مهر دامپزشکی را خریداری نکنند.

 

نظر شما
ادامه