کد خبر: ۱۱۳۵۱

حکیم مهر - مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات کشور از افزایش 32 درصدی صادرات محصولات شیلاتی در هفت ماهه‌ سال جاری خبر داد و پیش‌بینی کرد: صادرات این محصولات تا 350 میلیون دلار در پایان امسال افزایش یابد.

عیسی گلشاهی اظهار کرد: در هفت ماهه امسال 16 هزار و 224 تن از محصولات شیلاتی با ارز‌آوری حدود 112 میلیون دلار به کشور‌های عراق، امارات، کویت، لبنان، مصر، چین، ویتنام، تایلند، کره جنوبی، اسپانیا و ایتالیا صادر شد که نسبت به سال گذشته با 32 درصد افزایش روبه‌رو بوده است.

وی با اشاره به صادرات 42 هزار تنی محصولات شیلاتی در سال گذشته با قیمت حدود 212 دلار، گفت: صادرات آبزیان تا پایان امسال به 50 هزار تن و حدود 350 میلیون دلار می‌رسد که در این صورت با افزایش 20 درصدی از نظر وزنی و افزایش حدود 60 درصدی از نظر ارزی مواجه خواهد شد.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات کشور درباره‌ی واردات محصولات شیلاتی عنوان کرد: در هفت ماهه امسال 22 هزار تن از محصولات شیلاتی به ارزش 34 میلیون دلار از مالزی، تایلند، فیلیپین و هند به کشور وارد شد که از نظر وزنی 37 درصد و از نظر ارزی 21 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته‌ است.

به گفته گلشاهی در سال جاری 95 درصد محصولات شیلاتی وارداتی جزو مواد اولیه صنایع پرورشی و شیلاتی به کار می‌رفتند و تقریبا هیچ محصول نهایی شیلاتی به کشور وارد نشده است.

وی در پایان پیش‌بینی کرد: با ادامه این روند واردات تمامی محصولات شیلاتی تا پایان سال جاری به حدود 30 هزار تن و با ارزش 70 میلیون دلار کاهش یابد، این درحالی است که در سال گذشته 37 هزار تن محصولات شیلاتی با ارز‌آوری 82 میلیون دلاری به کشور وارد شده بود.

 

نظر شما
ادامه