کد خبر: ۱۱۳۳۸

حکیم مهر - نماینده ادواری مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم اجرایی شدن قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای محیط‌بانان گفت: مدیران عالی سازمان محیط زیست در قبال حقوق قانونی و سختی کار محیط‌بانان احساس مسئولیت بیشتری کنند.

محمد محمدرضایی با بیان اینکه شاغلان دسته‌های محیط‌بانی و جنگل‌بانی از مجلس ششم شورای اسلامی با ابلاغیه دولت وقت با سازمان محیط زیست جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شده‌اند، اما تاکنون این امر از سوی محیط زیست اجرایی نشده است، افزود: در دوره ششم مجلس شورای اسلامی در راستای تحقق اهداف اصل 50 قانون اساسی که حفاظ از محیط زیست را وظیفه‌ای همگانی می‌داند و به‌منظور حمایت همه‌جانبه برای توسعه و تقویت نیروهای انسانی شاغل در بخش‌های عملیاتی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع در قالب بند "ج" ماده 155 قانون برنامه توسعه چهارم قانونی تصویب و به دولت ابلاغ شد که به موجب آن شاغلان دسته‌های محیط‌بانی و جنگل‌بانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شدند.

وی تصریح کرد: این مصوبه مجلس در هیئت وزیران دولت وقت مطرح و در قالب دستورالعملی با امضای رئیس جمهور و معان اول وی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به سازمان‌های مذکور ابلاغ شد.

این فعال محیط زیست با اشاره بر اجرایی نشدن این قانون تاکنون ادامه داد: در دولت دهم نیز در قالب سند توسعه ویژه فرابخشی محیط زیست تصمیماتی اتخاذ و در مهرماه سال 85 با امضای معاون اول ریاست جمهور به رئیس وقت سازمان محیط زیست ابلاغ می‌شود، اما مدیران عالی و مشاوران سازمان محیط زیست در قبال حقوق قانونی و مقتصبه مأموران گارد محیط زیست یعنی محیط‌بانان احساس مسئولیت نکرده و این قانون را هنوز اجرایی نکرده‌اند.

محمدرضایی تأکید کرد: دستورالعملی که سازمان مدیریت و برنامه به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کرد شامل جذب نیروهای متخصص، ایجاد رشته‌های تخصصی محیط زیست در دانشگاه‌ها، ارتقاء کیفیت آموزشی ضمن خدمت، استفاده از بورس‌های داخلی و خارج از کشور و از همه مهم‌تر ایجاد شراط پرداخت سختی کار به شاغلان محیط زیست و منابع طبیعی است.

وی با اشاره بر سخت بودن مشاغل محیط‌بانی یادآور شد: با در نظر گرفتن این واقعیت که شغل محیط‌بانی یکی از خطرناک‌ترین مشاغل محسوب می‌شود شرایط اقتضا می‌کرد تا مسئولان محیط زیست و یا دولت‌مردان توجه لازم را می‌کردند.

محمدرضایی اظهار داشت: محیط‌بانان و مأموران محیط زیست در سرما، گرما و بدترین شرایط آب و هوایی در کوه‌ها و دشت‌ها ضمن دست و پنجه نرم کردن با انواع جانوران درنده و خزنده و حشرات موذی، با متخلفان نیز روبه‌رو هستند که آمار شهادت و جراحت مأموران در برابر حیوانات درنده و متخلفان و دچار شدن به انواع بیماری‌های جسمی، شکستگی‌ها و نقص عضوها تأییدی بر این مدعا است. بنابراین چرا با این خطراتی که در کمین محیط‌بانان و جنگل‌بانان است و این مأموران در دورافتاده‌ترین، صعب‌العبورترین و محروم‌ترین نقاط کشور خدمت‌رسانی می‌کنند نباید جزو مشاغل سخت باشند؟

نماینده ادواری مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که در کشوری خبرنگاری به‌دلیل استرس و تنشی که دارد جز مشاغل سخت به‌حساب می‌آید عین بی‌انصافی است که این حق برای محیط‌بانان، جنگل‌بانان، نیروهای نظامی و انتظامی و حتی کارکنان بخش‌های مخابراتی در ایستگاه‌های مخابراتی مستقر در ارتفاعات در نظر گرفته نشود و از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده نکنند.

وی افزود: در اثر عدم تمکین مدیران ارشد سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع از قانون سختی کار و زیان‌آور بودن مشاغل محیط‌بانی کارکنان تابعه ناچارند به طرح دعوی در شعب مختلف دیوان عدالت اداری بر علیه سازمان‌های متبوع بپردازند تا از آن طریق احکامی دایر بر الزام سازمان مربوط به اجرای بند "ج" ماده 155 قانون برنامه توسعه چهارم و سند فرابخشی آن حکم الزام را دریافت کنند.

محمدرضایی تصریح کرد: قرار نیست صدها محیط‌بان انفرادی از طریق مراجع قضایی برای احقاق حق خود طرح دعوی کنند که این از مصادیق قانون‌گریزی سازمان‌های مذکور باشد.

وی در پایان با بیان اینکه چرا سازمانی که خود را مدافع حقوق حیوانات می‌داند تا این اندازه به حقوق کارکنان خود بی‌اعتنایی می‌کند، خاطر نشان کرد: امید می‌رود با پیگیری‌های مسئولان و اصحاب رسانه و همچنین توجه سازمان‌های نظارتی با اجرایی شدن این قانون پاسداران محیط زیست کشور و سایر خادمان این عرصه با انگیزه بیشتری انجام وظیفه کنند.

 

نظر شما
ادامه