کد خبر: ۱۱۳۳۳

حکیم مهر - آزمایشگاه تشخیص بیماری‌های دامی در شهرستان کوهبنان افتتاح شد.
با حضور مدیرکل دامپزشکی استان کرمان و فرماندار کوهبنان آزمایشگاه تشخیص بیماری‌های دامی در این شهرستان افتتاح شد.

رضا شاهرخ‌آبادی مدیر دامپزشکی شهرستان کوهبنان در حاشیه افتتاح این مرکز ‌افتتاح آزمایشگاه تشخیص بیماری‌های دامی در کوهبنان را گامی ارزنده در راستای ارتقای سطح بهداشتی و نظارتی شهرستان خواند.

وی افزود: این آزمایشگاه با زیر‌بنای 150 متر مربع با تجهیز کامل‌ترین  وسایل آزمایشگاهی تشخیصی‌ نظارتی برای ارائه خدمت به همشهریان گرامی راه‌اندازی شده است.

شاهرخ‌آبادی فعالیت برای شناسایی بیماری‌های مشترک انسان و دام در سطح شهرستان، ارائه خدمات به دامداران شهرستان برای تشخیص سریع و قطعی بیماری، ارائه خدمات نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام دامی، فعالیت‌های تحقیقاتی و ارتقای سطح تشخیصی و نظارتی ‌را از مهم‌ترین اهداف و وظایف این آزمایشگاه اعلام کرد.

وی بررسی و کشف تخلفات فروشندگان ‌متخلف عرضه کنندگان فرآورده‌های خام دامی، بررسی بار میکروبی شیر و دیگر فرآورده‌های خام دامی، بررسی باقیمانده‌های آنتی‌بیوتیکی در شیر و گوشت، بررسی مقاومت میکروبی نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها را از دیگر اهداف راه‌اندازی این مرکز دانست.

شاهرخ‌آبادی گفت: در این آزمایشگاه با به کارگیری کارکنان کارشناسی علوم آزمایشگاهی و دکترای دامپزشکی علاوه بر افزایش توان نیروی انسانی گامی موثر در افزایش خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به شهروندان شهرستان کوهبنان دانست.

وی از راه‌اندازی سالن تشخیص بیماری‌های دامی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و ابراز داشت: امیدواریم خدمات انجام شده سبب افزایش سطح بهداشتی و رفاهی در شهرستان کوهبنان بام فرهنگی استان کرمان شود.

---------------------------

مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمان گفت: درمانگاه دامپزشکی شهرستان کوهبنان به زودی ‌‌راه‌اندازی می‌شود.
بیژن دهقانی در حاشیه سفر یک روزه خود به شهرستان کوهبنان اظهار داشت: به زودی درمانگاه دامپزشکی شهرستان کوهبنان راه‌اندازی می‌شود. 

وی به فرماندار کوهبنان قول مساعد داد در نخستین فرصت نسبت به حصار‌کشی، فضا‌سازی ‌و تجهیز ساختمان آزمایشگاه اقدام و تمام امکانات مورد نیاز این مرکز‌ فراهم می‌شود.  

دهقانی ابراز داشت: در حال حاضر حدود 23 واحد کشتارگاه در کرمان وجود دارد که 20 واحد آن فعال هستند و با توجه به اینکه برای تقویت صنعت دامداری استان و کنترل بیماری‌ها‌ی مشترک همچنین تامین بهداشت گوشت و غذای سالم مصرفی مردم نیاز به کشتارگاهایی است که از وضعیت غیر ‌بهداشتی و دستی به سمت صنعتی و بهداشتی حرکت کنند.

وی عنوان کرد: برای رسیدن به این وضعیت نیاز به یک برنامه پنج ساله است که نسبت به ساخت کشتارگاه‌های صنعتی و جایگزین برسیم و در این راستا حداقل بودجه‌ای معادل 400 میلیارد ریال نیاز داریم که باید در قالب تسهیلات بلند مدت و کم بهره در اختیار متقاضیان بخش خصوصی قرار گیرد.

دهقانی تصریح کرد: قطعا با احداث این کشتارگاه‌ها در توسعه صنعت دام استان و جلوگیری از نقل و انتقال دام زنده همچنین ایجاد زیر‌بناهای لازم برای بسته‌بندی گوشت و آلایش آن مانند کله پاچه‌، جگر‌، دل‌، قلوه و ...‌اقدام می‌شود.

وی ابراز داشت: تقویت زیر ساخت‌های فنی و اداری همچنین تامین اعتبارات مورد نیاز با توجه به کمبود اعتبار پایه دامپزشکی‌، ‌تقویت آزمایشگاه‌های استان و شهرستان‌ها‌، کمک به توسعه دامداری‌های صنعتی و تسریع در گذر از دامداری‌های سنتی به صنعتی به ویژه در بخش پرورش انواع طیور و ماکیان ضروری به نظر می‌رسد.

دهقانی ابراز داشت: با توجه به اینکه کرمان در کمربند و گذر‌گاه حمل و نقل دام از جنوب شرق به مرکز کشور و پایتخت قرار دارد، تقویت کشتارگاه‌های بهداشتی برای کشتار دام در مبدا ورودی استان و جلوگیری از ورود آنها به مرکز استان در جلو‌گیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نقش مهمی دارد.

وی عنوان کرد: باید در جنوب شرق کشور توجه به صنعت دام اصیل به ویژه دام‌های داشتی و تولید گوساله‌های لازم برای مراکز دامپروری بیشتر شود که در این زمینه نیاز به اعتبارات ویژه داریم.

 

نظر شما
ادامه