کد خبر: ۱۱۳۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: در سال‌جاری عسل تولیدی استان اردبیل به صورت استاندارد و با تأیید مراجع قانونی به کشورهای مالزی و عربستان صادر شده که رقم آن بیش از 40 هزار کیلوگرم بوده است.
دکتر صادق صالحی اظهار داشت: با توجه به اینکه عسل محصول مهم و استراتژیک استان اردبیل است نظارت بر کیفیت تولید آن تقویت شده به طوریکه در آزمایشگاه‌های مرجع عسل تولیدی مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد و از ورود هرگونه عسل تقلبی به بازار جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده صادرات استان در حوزه دامپزشکی عسل، جوجه یک‌روزه، پوست، دنبه گوسفند و پشم و آلایش غیرخوراکی دام است، تصریح کرد: ما در تمامی این موارد تلاش می‌کنیم تا موازین بهداشتی بیش از هر زمان دیگر مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد تا شاهد کمترین آسیب‌ها و خطرات در این حوزه نباشیم.

صالحی با بیان اینکه دامپزشکی سعی می‌کند در رفع مشکلات زنبورداران و تأمین داروی ضد انگل زنبورداری اقدامات اساسی را انجام دهد، خاطر نشان کرد: در این زمینه با هیچ نقص و کمبودی روبه‌رو نیستیم بلکه آمادگی داریم به تمام زنبورداران در این زمینه ارایه خدمات کنیم که استفاده از داروهای ضد انگل در بین زنبورداران نیز افزایش یافته که این جای قدردانی و سپاس دارد.

این مسئول استان اردبیل را از لحاظ صادرات جوجه یک‌روزه از عمده مراکز کشور توصیف کرد و ادامه داد: ما هم اکنون به کشورهای افغانستان، عراق، ارمنستان و آذربایجان جوجه یک‌روزه صادر می‌کنیم و آمادگی داریم به سایر کشورها نیز در این زمینه ارایه خدمات کنیم.

وی همچنین از صادرات پشم شسته و دمبه گوسفند به کشور آذربایجان خبر داد و اضافه کرد: در این زمینه بیش از 20 هزار کیلو دمبه و بالغ بر 9 هزار کیلو پشم شسته صادر شده است که همین روند را تا پایان امسال با قوت و قدرت ادامه می‌دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در ادامه سخنان خود از به حداقل رسیدن کشتارهای غیرمجاز در استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: نظارت بر مراکز عرضه و بازدید از این مراکز در امحا و جمع‌آوری محصولات خام دامی فاسد و فاقد مهر استاندارد در دستور کار قرار گرفته است به طوریکه صدها پرونده در این زمینه به مراجع قضایی برای رسیدگی ارجاع شده است.

صالحی با یادآوری اینکه استان اردبیل شش میلیون واحد دامی اعم از صنعتی، روستایی و عشایری دارد، یادآور شد: ما با برخورداری از 189 دکتر دامپزشک، 97 کارشناس دامپزشکی، 385 کاردان و 42 تکنسین دامپزشکی در تلاش هستیم تا در حوزه‌های مختلف خدماتی را به دامداران و صاحبان صنایع در این حوزه ارایه کنیم که از جمله آنها می‌توان خدمات داروخانه‌ای، درمانگاهی، مایه‌کوبی و واکسیناسیون را با تلاش بخش خصوصی اشاعه کرد.

وی در ادامه گفت: ‌در این استان 14 کشتارگاه دام وجود دارد که دو مورد آن صنعتی می‌باشند و پنج کشتارگاه صنعتی طیور نیز در این استان وجود دارد که کل طیور استان در کشتارگاه صنعتی ذبح می‌شود.

صالحی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا با نظارت دقیق 12 کشتارگاه سنتی را در حد توان به صنعتی تبدیل کنیم، افزود: حضور ما در این مجموعه‌ها ملموس است به طوریکه اجازه نمی‌دهیم خارج از قاعده و ضابطه بهداشتی و دامپزشکی گوشتی وارد بازار شده و یا مردم از آن استفاده کنند.

این مسئول تصریح کرد:‌ گوشت‌های عرضه شده در بازار عاری از مشکلات و برخی نارسایی‌های بهداشتی است که با نظارت‌های مستمر و دقیق سعی داریم هرگونه کوتاهی و قصور در این زمینه را به حداقل برسانیم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عبدالحسین عطایی
|
-
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
0
0
با سلام خدمت مدیران محترم

اینجانب ارشد تغذیه طیور از دانشگاه فردوسی مشهد دارم و هم اکنون قصد ایجاد یک فارم مرغداری گوشتی 30 هزار قطععه ای را در کابل ( افغانستان) داریم لطفا در مورد صادرات جوجه یک روزه به افغانستان معلومات بدهید.

با تشکر
0093776225657
نظر شما
ادامه